utgave nr 1 2005

Leserbrev, januar 2005

Publisert Sist oppdatert

Hvor er dette?

Riktig svar i desemberutgaven var Sandnessjøen. Vinnere er:

Propelljakten går videre

Propellen i desemberutgaven sto på side, og vinneren er

Månedens hilsen

På Båtmagasinets diskusjonsforum Båtplassen på internett mottar vi glade, sinte, sure og engasjerte innlegg døgnet rundt. Her er så mye interessant stoff at det stadig er fristende å trykke det. Vi plukker et innlegg til hver trykte utgave som "Månedens hilsen" og belønner forfatteren med en T-skjorte. Månedens vinner tar kontakt med: [email protected] .
En anonym forfatter skrev dette 18. november:
Fikk en telefon fra far min i ettermiddag, han hadde funnet en skjergardsjeep drivende uten noe fortøyninger hengende på slep. Det hadde vert storm fra nord i natt så han lurte på om båten hadde slitt seg i stormen. Båten hadde han fortøyd i min flytebrygge og han spurte om eg kunne ta en titt på båten. Var nede og såg på båten like før det var mørkt i kveld.
Båten er en Askeladden Freestyle med en 60 hk Mariner 4 takt. Ringte deretter til Politiet og meldte om funnet, oppgav mitt mobtlfnr.
Når sønnen min hører tlf. samtalen min med politiet husker han at en gutt på skulen i dag hadde fortellt at dei hadde mistet en båt i går. Det var gutten fra et av nabohusene tvers over fjorden som hadde fortalt dette. Fann telefonnr til naboen og ringte, men ingen tok telefonen, ser og at huset er helt mørklagt så dei er nok ikke hjemme. Når eg sitter med internettsøk etter mob.tlf nr til naboen så ringer min mobil. Det er naboen som har fått meldingen fra politiet.
Han forteller at båten forsvant i går kveld før stormen kom, båten var fortøyd med 2 karabinkroker som nok var festet til kun et punkt i baugen. De 2 krokene var huket fint sammen og han kunne ikke forstå hvordan den kunne slitt seg. Dei hadde leita rundt i alle viker etter båten i går kveld uten å finne den. Han pusta lettet ut når eg sa at båten var hel og fin pluss at den var godt fortøyd ved brygga mi. Trur nok at noen her har kommt roende i mørket og huket løs denne båten for så å slepe den bort for å få arbeidsro for å ta motoren av båten. Når kjeltringene oppdager at motoren er festet med en spesialbolt og er Securitymerket så slepper dei båten så den får drive av sted på egen hånd. At den berger seg gjennom stormen uten en skramme og havner nesten tilbake til utgangspunktet må vere en bra porsjon med flaks. Tenker det kommer en happy nabo snart for å hente sin båt...

Sommer, Steyr og service

Eg investerte våren 2004 i ny motor, en Steyr 166. Som heilårsbrukar av kombibåt med hyppige turar til havs og ferieturar langs vestlandskysten ville eg vere trygg på at det maskinelle fungerte.
Ein fin søndag ettermiddag i juli ville den nye motoren, knapt køyrt 100 timar, plutseleg ikkje "dra". Samstundes ga han fra seg røyk i store mengder. Feilsøking full av forvirring og panikkjensle.
I slike stunder treng ein hjelp, og hjelp fekk eg. Via mine servicefolk i Ulsteinvik, Våge Maritim og Mare Safety, fekk eg kontakt med Jon Rosland i Univa AS. Frå Univa vart det nå ordna med lokal mekanikar som skulle skifte brennstoffdyse som ein antok hadde svikta. Dysa vart sendt ekspress tidleg måndag og kom fram tysdag morgon. Diverre synte det seg at skaden på motoren ikkje let seg ordne slik. Det hadde skjedd ein lekkasje via ei laus dyse ned i smørolja. Frå Univa vart det bestemt at motoren skulle skiftast. Ny motor vart sendt, og fredag morgon var denne installert.
Mens alt dette sto på hadde eg jamnleg kontakt med Jon Rosland. Han orienterte om kva problema kunne skuldast og informerte om samtalar med fabrikken. Han svarte på spørsmål og verka oppriktig oppteken av korleis vi hadde det. "Ferieopphaldet" i Bekkjarvik vart faktisk ganske greitt. Vi vart kjende med mange båtfolk og fekk høyre tallause historier om andre motorhavari, dårleg service og øydelagte feriar. Det gjorde godt å kunne fortelje om korleis vi vart oppfylgde av Univa.
Den nye motoren fungerte prikkfritt i ei veke, men så vart det kluss med oljetrykket. Ny kontakt med Univa, og mekanikar vart sendt same dag frå Stavanger til oss på Kvitsøy. Det let ikkje seg gjere å reparere feilen på staden, så båten vart taua til Stavanger same kveld. Dagen etter vart motoren teken ut, men det var ikkje råd å finne ut av feilen. Igjen bestemte Univa at ny motor skulle settast inn. Den var på plass neste dag.
Bank i bordet, fram til nå har den nye motoren fungert prikkfritt! Båten har vore i bruk heile hausten, og eg kjenner meg trygg. Visst har eg vore uheldig. Eg har også vore heldig med val av motorleverandør. Servicen og oppfylgjinga har vore fantastisk, også i ettertid ved Mare Safety i Ulsteinvik.
Eg veit at her har minst ein av dei store motorleverandørane noko å lære. For nokre år sidan venta eg i fire veker på ein del til eit Volvo-gir. Verkstad skulda på importør, importør skulda på delelager i Belgia. Belgia skulda på fabrikant i Italia! Og eg skulda meg sjølv for å ha trudd at eit dominerande motormerke innebar lett tilgong på deler og god service.
Måtte Univa ha stor framgong på det norske markedet. Kan hende dette presse fram betre serviceinstilling frå større leverandører si side.
(Innlegget er forkortet. Red.)
Jan Høye, 6065 Ulsteinvik

Alnorbåtene

Jeg fikk mailet over artikkelen om fenomenet Alnorbåtene skrevet av Karl Johan Paulsen. Kjempebra, nå vet jeg mer om båten min. Høsten 1999 kjøpte jeg en 25 fots Alnorsnekke fra Bokn, sannsynligvis en av de som ble bygget på "Syreformen" på slutten av 70-tallet.
Hvorfor jeg valgte en såpass "stygg" båt (når alternativene var såpass mange) har jeg ofte fått spørsmål om. Behovet for meg var avgjørende.
Var på jakt etter en kraftig 25-foting med mye boplass, og som tålte en støyt. Det fant jeg i denne. ra 1999 til 2001 sto båten på land på Kvitsøy for en total nyinnredning. Resultatet ble nytt teakoverbygg med helt ny teakinnredning. Du verden hva jeg har fått plass til tatt i betraktning av at det kun er en 25-foting vi snakker om. 4 gode soveplasser, danskebysse, gassovn med stekeovn, toalett med dusj, god bysse med stor oppvaskbenk, sitteplass for 4-5 i forkabin og 3-4 i hovedkabinen. I tillegg 150 liters vanntank, 35 liters varmtvannsbereder og 125 liters dieseltank. Selvlensende dekk bak som er tilstrekkelig for fritidsfiske.
Den 14.juni 2001 startet mine to sønner den lange turen nordover fra Kvitsøy til Alta. En fantastisk tur med nydelig vær,med unntak av en liten kuling rundt Stadt. Men også det gikk bra. Turen tok 14 dager, selv var jeg med på siste strekning fra Lødingen til Alta. Båten brukes til fritidsfiske og jakt hele året i Altafjorden og Søysundet. Når vi er på fisketur/rypejakt på Sørøya, bor vi ombord. (3-4 stk)
Båten har blitt testet en rekke ganger i relativt dårlig vær, erfaringene er meget gode. Har en 50 HK Sabb (2003) motor, og båten gjør 7,2 knop ved strømstille.
Jeg er kjempefornøyd med båten, og vil gjerne høre om andres erfaringer med båttypen.
Med hilsen Asbjørn Kristiansen

AM 16

Båten som Jan Bakke etterlyste tips om i desembernummeret er antageligvis en AM 16 der jeg mener AM står for Alle Menn-båten. Den er en kopi av Trio I, II og III som Libo-plast laget ca. 1968-1969, forteller markedssjef Frank Høier på Pioner-fabrikken.
Båtmagasinet har skrevet om LIBO-plast tidligere (Nr. 12/2000) der det blant annet står om Trio:
LIBO-plast laget en serie 16½-fotere som de kalte Trio I, II og III. Båtene var utviklet av Liv Herholdt Haffner i Tønsberg og ble bygget i én helt åpen jolleutgave, en med vindskjerm og kalesje, samt en variant med hardtop og stikklugar. Kravene til innredning den gang var ikke som nå. Man nøyde seg med langt enklere bekvemmeligheter, og båtstørrelsen var moderat. Trio-båtene var bortimot halvplanere med anbefalt motorstyrke 6-33 hk.

Red.

Mer bruktbåt

Først vil eg sei at det ikkje er andre båtblad som kan samanlikne seg med Båtmagasinet. Dykk er ganske overlegne på motorbåtområdet.
Men, den berømde prikken over i'en, manglar synest eg. Eg saknar sterkt fleire bruktbåttestar. Eg driv mykje med oppussing av eldre båtar, sjølv, og er difor særs interessert i all den informasjon som finnast.
Eg er abonnent. Og i siste nummer, fekk eg med giro for betaling av neste års abonnent.
Fristen for å betale er gått ut, og det er fordi eg har tenkt på om eg skulle fornye eller ei. Grunna manglande innhald. I enkelte utgåver er det litt mykje reklame, og. Ellers er eg som sagt godt fornøgd; mykje nyttig og lærerikt stoff!!
John Ytrøy, 6926 Krakhella

Objektive tester

Jeg vil rose Båtmagasinets journalister for at de i de siste testene har tatt med ulike mål. Det har vært etterlyst. Bra! Det å vite eksakt ståhøyde (salong, toilett o.l.) byssehøyde, størrelse på akterdekk er viktig! Likeså tankkapasitet, motoralternativer m.m. Se hvorledes engelske båtblader (feks. MBY) gjør det.
Når det gjelder test av Barracuda Olympic, så er det sikkert en bra båt. Men jeg savner "kritiske" spørsmål omkring størrelse på akterdekk. Det gjelder forøvrig mange båter. Hva hjelper det med mange køyeplasser og stort innvendig volum, når færre enn de som kan ha faste soveplasser i båten kan sitte ute på akterdekket samtidig å innta en "middag"? For meg er det å ha nok plass til hele at familien (5 stk.) kan sitte rundt et bord ute, litt av vitsen i en bakvegg/flybrigdebåt.
Fortsett med gode objektive informative båttester!
Jan-Erik

Powered by Labrador CMS