utgave nr 4 2004

Prøvekjøring: Askeladden 805 Commuter

Publisert Sist oppdatert

Allværsbåt med ambisjoner

Med sin nye 805 Commuter har Askeladden tenkt design så det har knaket. Sjelden har noen puttet så mye inn i en så liten båt. Båten er full av nyskapende løsninger. Vi tror Askeladden vil lykkes - på sikt.

TEKST: ATLE KNUTSEN

Mange båtprodusenter har gjennom årene kopiert finske Targas banebrytende allværsbåter og laget nye, mer eller mindre vellykkede varianter. Targa-konseptet er basert på et planende skrog med en midtmontert hytte som man lett kan bevege seg rundt, et romslig kombinert styrhus og salong og lugarer under dekk forut og akter. Det er ikke vanskelig å spore Targa-tanken i Askeladdens nye 805 Commuter. Båten springer ut av samme grunnidé, men har i god Askeladdentradisjon fått rundere former.
Helt lukkede båter har et stort brukspotensiale langs vår værharde kyst, og de vinner stadig terreng. 805 Commuters design kan gi allværsbåten innpass på en bredere arena. De kommende årene har Askeladden planer om å følge opp med flere modeller i samme familie.

Vel ambisiøs?

I 805 Commuter er det tydelig at produsenten har strukket seg langt for å få mest mulig ut av liten plass. Når man har plukket godbitene fra ekstrautstyrslisten har man en meget velutstyrt ruskeværsbåt. Lite areal og mange løsninger fremtvinger kompromisser og semifunksjonalitet. Sjelden har vi vært om bord i en båt med så mange klaffeløsninger som denne. Stort sett fungerer de greit, men det hele kan virke litt overambisiøst. Lengden på 7,99 meter og 2,70 i bredden gir klare begrensninger. Likevel er det imponerende hva Askeladden har klart å presse inn i farkosten. Gjennomgående holder alle løsninger også den kvaliteten som Askeladden er kjent for. Selv prototypen vi kjørte virket bastant og godt sammenskrudd. En nyvinning ved 805 er den permanente fenderen - pongtongen - som går rundt hele båten. Askeladden har hatt problemer med tilpassingen av denne, og på prototypen var den uten luft.
Styrhuset har tre dører, en på hver side og en i akterveggen. Akter er det plassert en salong med grei plass til fire personer. Ved døren til akterdekket er puten splittet med en klaffunksjon som gjør det enkelt å vippe opp sitteputen. Fører- og passasjerstol kan vendes slik at alt i alt seks personer kan sitte rundt bordet. Det finnes en god del stueplass i styrhuset, fordelt på store skuffer og et åpent rom under benken. Selve salongen kan enkelt konverteres til en dobbelkøye. I taket over salongen er det en stor, elektrisk takluke som vil gi en sjeldent åpen følelse på fine sommerdager.
Styrhusmiljøet inneholder mange av båtens viktigste funksjoner. Førerposisjon, minibysse og salong. Byssa er plassert i en konsoll ved døra på babord side, og inkluderer en bitteliten vask og et lite kokeapparat. Byssa er dekket av et lokk som kan skyves til høyre over nedgangen, der det danner en liten avsettingflate. Under førerstolen er det en stor skuff til gryter m.v., og en liten skuff til bestikk. Videre akterover i selve sittegruppen er det på babord side en stor uttrekkbar skuff til matvarer m.v. Båten kan utstyres med landstrøm og 220 volt uttak er plassert på strategiske steder.

Sporty

Båten vil bli tilbudt med tre forskjellige motoralternativer. Vi prøvekjørte den eneste dobbelinstallasjonen; to Mercruiser D1,7L DTI Diesel Alpha som vi logget til 32 knop på topp med to mann og full tank. Denne kombinasjonen fikk båten til å reise forskipet kraftig da vi møtte planingsterskelen - i en grad som gjør at man knapt ser over baugen. Båten kommer seg raskt opp av vannet, legger seg fint i plan og krever i liten grad korrigering med flaps. Skroget virker for øvrig harmonisk, viser ikke tegn til å slippe i svingene og går mykt i sjøen. Vi kunne ubesværet holde 25-26 knop ut mot Marsteinen hvor havdønningene rullet tungt testdagen. Båten vil senere komme med singel Mercruiser D4,2L som yter 270 hk. Vi tror båten vil profitere på en motor med større volum og dreiemoment.

Lekkert førermiljø

Førermiljøet er imponerende delikat. Når man sitter ved førerplassen har man god oversikt, særlig når man vipper opp frontputen på stolen. Med stolen i sitteposisjon, følte vi at vi kom for lavt og vi kunne sterkt ønske oss en stol som også var justerbar i høyden. Instrumenteringen er plassert lett synlig. Båten er ergonomisk godt forberedt for en komplett utstyrspakke med plotter, autopilot og VHF fra Raymarine. Vårt største ankepunkt er at de doble motorspakene til Mercruiser er for store og klumpete. De oppleves dessuten som unøyaktige ved inn- og utkobling. Elektronisk kontrollboks er vesentlig dyrere, men plassmessig er det i våre øyne det mest optimale alternativet i denne båten. Vi vil også anbefale at panelet til autopiloten skifter plass med alarmpanelene til motorene. Av erfaring vet vi at man stadig foretar kurskorrigeringer underveis, og at det også sikkerhetsmessig er bedre å ha panelet i umiddelbar nærhet.

Under dekk

Lugaren under dekk forut er overraskende romslig og blir med en ileggspute til en dobbelkøye. To store skap og gedigen stueplass under køya er noe man gjerne vil ha i en slik båt. Det får man her. Belysningen er greit ivaretatt av to lamper. I tillegg er en takluke montert i dekket. Denne er hengslet i akterkant. Vi ser gjerne at slike takluker åpnes i akterkant for å sikre seg best mulig dersom man glemmer å lukke den før man stikker til sjøs.
Foran førerkonsollen på styrbord side er det laget et lite toalettrom, prydelig utført med håndvask, hånddusj, toalett, speil og sprutsikker dorullholder. Koøyet kan åpnes og trearbeidene holder god kvalitet.

DATA - ASKELADDEN 805 COMMUTER

Lengde:7,99 m
Bredde:2,70 m
Vekt:3.200 kg
Drivstoff:300 l
Ferskvann:100 l
Septik:50 l
CE-kategori:B
Motor:2xMercruiser D1,7L DTI Diesel Alpha
1xMercruiser D4,2L D-Tronic Bravo II eller Bravo III
Motor i testbåt:2xMercruiser D1,7L DTI Diesel Alpha
Pris testbåt:1.026.700 kroner
Opplysninger:Askeladden
5217 Hagavik
Telefon 56 30 87 00
Internett: www.askeladden.no