utgave nr 5 2003

Nyheter

Publisert Sist oppdatert

Enda en Askeladden

Askeladden er på offensiven. Ikke bare rent modellmessig men også designmessig, og det er sportslighet som står i sentrum. I den helt nye 525 Excel, som første gang ble vist på "Sjøen for alle", kommer det tydelig til utrykk. Her har du et eget rom til vannski, og en bred styrekonsoll hvor førerplassen er plassert i midten. Det burde gi god balanse, og hindre at båten går skjevt dersom du kjører alene. For kjørekomfortens skyld er båten også utstyrt med et sete hvor du har mulighet for å stå og kjøre, samt et ratt som er justerbart i høyden. En rask prøvesitting under "Sjøen for alle", bekreftet da også at førerplassen virker gjennomtenkt. Her er det gjort plass til elektronikk, instrumentene er oversiktlige og plassert slik at rattet ikke skygger for dem og gassen er montert slik at den er lett å nå.
Selv om skroget på 525 er helt nytt, er løsningene velprøvde. Skroget er nemlig bare nedskalert fra 565 Wasper. Motoralternativene strekker seg fra 75 til 115 hester, og båten er utstyrt med en fast bensintank på 91 liter. Båten er 5,25 meter lang og måler 2,21 meter i bredden. Med en Mercury F90 motor vil båten koste 209.500 kroner. Ønsker du teakdekk, må du plusse på ytterligere 14.900 kroner.
Mer informasjon: https://www.askeladden.no

Best i Europa

Nylige salgsrapporter viser at Suzuki er den ledende i Europa når det gjelder salg av påhengsmotorer i størrelsesorden 115 – 140 hk. 2258 motorer ble solgt i løpet av fjoråret, en markedsandel på 27,5 prosent og 31,1 prosent av totalen for firetaktere. De landene som solgte best var Frankrike, Tyskland, Italia, Spania, Østerrike, Hellas og Portugal.
En økning av salget fra året før lyder på hele 200 prosent, noe de mener klart skyldes lanseringen av DF140 og DF115. Begge disse motorene ble tatt meget vel i mot, takket være lav vekt, kompakt konstruksjon og fire takter. Ellers førte motorbåtpakkene fra Beneteau, Zodiac og andre båtprodusenter til at salget gikk opp så mye. Suzuki har tro på ytterligere fremgang i forbindelse med introduksjonen av den nye V6, 200, 225 og 250 hk firetakter i 2004.

Båtheis til testing

Gunnar Stavøstrand i Coast Innovation A/S har utviklet og tatt patent på en ny type småbåtheis i samarbeid med Østerbø Maskin i Bjordal i Sogn. Båtheisen skal først og fremst brukes i oppdrettnæringen som ofte strir med røffe forhold når det gjelder tillegging. Prototypen er levert til et oppdrettsanlegg i Florø. Den er konstruert for båter opp til 1800 kilo og slippvognen skal kunne tilpasses de fleste skrogtyper.
I løpet av et år skal heisen prøves ut under alle forhold. Parallelt arbeides det med en versjon tilpasset friidsbåter, og prototypen av denne skal leveres en lokal kunde i løpet av våren.

Hjelpemann

Det er ikke alltid like enkelt å skulle etterstramme opplagspresenningen en vinterdag. Valne fingre og alene kan det være greit å ty til en hendig lite hjelpemann. Svenske Aronowitsch & Lyth AB har de senere årene lansert flere nyttige hjelpemidler til tauhåndtering. Seneste nyhet fra den kanten er Rope-Master, som gjør det enkelt både å feste og løsne knuter på tråden. Vind og vekt trekker ofte knutene stramt til, og da er det ofte strevsomt å etterjustere. Den svenske oppfinnelsen skal imidlertid gjøre denne operasjonen til noe i nærheten av et håndgrep.
Ytterligere opplysninger fås hos Herman Gottardt AS, telefon 23 23 31 31

Pipeadaptersett

Verktøyprodusenten Bahco Group har lansert et sett med pipeadaptere i tre deler som skal gjøre det enklere å kombinere forskjellige piper og tilbehør. Med disse adapterne kan for eksempel et skrallehåndtak på en halv tomme kunne brukes til en tre kvart tommers pipe. De nye adapterne bygger kun tre millimeter og er dermed redusert hele 80 prosent.
Adaptersettet fra varemerket Belzer har tre adaptere, den minste har et innvendig firkanthull på en kvart tomme og den største en utvendig firkanttapp på tre kvart tomme. Hver adapter øker en størrelse fra innvendig til utvendig mål. En tannet dreiering på adapterne gjør det raskt og greit å trekke til eller løsne skruer og muttere når kraftbehovet er lite. En sterk magnet holder adapterne på plass ved montering og holder settet sammen under oppbevaring. På trange steder der store piper ikke kommer til kan de nye pipeadapterne løse oppgaven sammen med et mindre og smidigere dreieverktøy.
Adapterne er produsert i forniklet og forkrommet vanadiumstål med en tynn magnetisk skive som holder dem sammen. Adapterne kan kjøpes separat eller i sett der alle tre inngår.
Opplysninger: Bahco Verktøy AS i Bærum. Tlf.: 67 17 56 50.

Mini-GPSer

To helt ferske GPSer fra Garmin har fått navnene Geko 101 og 201. Dette er minimums-GPSer som kanskje egner seg best for bruk på land, og som bare veier 96 gram. Begge er små, vanntette, og virker opptil 12 timer på to små AAA-batterier. Den enkleste (Geko 101, til venstre) har 250 waypoints og ingen ruter. Geko 201 har 500 waypoints og 20 ruter, samt at den er tilpasset det satellittbaserte DGPS-systemet WAAS/EGNOS. Den har også spill. Prisene er hhv ca. kr. 1.500 og 1.800.
Opplysninger: Belanor AS tlf. 69 26 90 44. https://www.belanor.no

Krypterte BSB-kart

BSB-kartene fra det amerikanske firmaet MapTech oppdateres for norske farvann hvert år. Etter krav fra forskjellige lands kartverk, er nå kartene beskyttet (kryptert), slik at de kun kan benyttes på én PC. Det nye (beskyttede) formatet kalles BSB4. Når man kjøper en ny kart-CD, må kartene registreres før de kan benyttes. Det kan gjøres manuelt, eller automatisk via Internett. Registreringen foregår ved at man oppgir CDens produkt-ID, samt et nummer som er automatisk avledet av PCens serienummer. Da får man i retur en kode som "åpner" de elektroniske kartene. Foreløpig er det bare MapTechs egne kartprogrammer som kan bruke de nye BSB4-kartene. Men det er forventet at de fleste andre produsenter av kartprogrammer oppdaterer sine programmer med det første, slik at de også kan benytte den nye versjonen av disse populære digitale kartene. Når man kjøper en kart-CD med BSB4-kart, følger det gratis med en CD med et kartprogram, som i år heter "Offshore Navigator Light" (versjon 5.2). Dessverre er den nye versjonen av dette programmet blitt dårligere enn tidligere versjoner, ved at flere funksjoner er fjernet. De finnes nå kun i fullversjonen av Offshore Navigator, som koster litt over tusenlappen. Prisen per kart-CD er kr. 950. Opplysninger: Nautisk Forlag AS tlf. 22 00 85 00 https://www.nautisk.com

Sporer båten

Falken har introdusert et nytt sporingssystem. Det består av en liten, forseglet boks, med en GSM-enhet, en radiopeilesender og et batteri med en levetid på minimum fire år. Enheten kan skjules hvor som helst om bord i båten. Er båten stjålet, er det mulig å følge tyvens bevegelser via mobilnettet. Falken kan se hvor en stjålet båt befinner seg direkte på et kartsystem. Fordi senderen benytter seg av GSM-teknologi, vil signalene nå frem til alarmsentralen selv om båten befinner seg under tak, eller lignende, hvor en GPS mottager ikke ville ha virket. Prisen på systemet er ca. kr. 4.000, pluss en abonnementsavgift på kr. 100 per måned. Opplysninger: Falken: Telefon 800 30 090 https://www.falken.no

Hurtiglader

Batterispesialisten Gylling tilbyr en ny datastyrt hurtiglader for små NiCd- og NiMH- batterier, med betegnelsen Ansmann Powerline 4. Ladetiden for vanlige AA-batterier er fra 1,5 til 5 timer. Det er også mulig å lade ut batterier, som er viktig for levetiden på NiCd-batterier. Laderen kan benyttes på lysnett over hele verden, uavhengig av nettspenningen. Alle batteriene lades og kontrolleres individuelt, slik at man når som helst kan sette inn et nytt batteri, selv om andre er under lading. Enheten kan også finne ut om et batteri er ødelagt. Sammen med laderen får man en ny type NiMH-(Nikkel-MetallHybrid) batterier fra Sanyo, med en kapasitet på hele 2100 mAh. De egner seg for utstyr som bruker mye strøm, som for eksempel digitalkameraer, bærbare VHF-radioer, lommelykter, etc. Med disse nye batteriene vil for eksempel et digitalkamera kunne virke ca. 25% lenger enn med vanlige NiMH-batterier, og opptil hele 10 ganger lenger enn med alkaliske engangsbatterier. Pris for laderen med 4 batterier er ca. kr. 850. Opplysninger: Gylling Teknikk AS tlf. 67 15 14 00 https://www.gylling.no

Smarte svenske ladere

Det svenske firmaet Ctek har invadert Norge med sine nye og meget avanserte batteriladere. Med et tastetrykk på en knapp på laderens front kan man for eksempel enkelt stille om ladespenningen fra 14,4 til 14,7 volt. Den best egnede ladestrømmen (for motorsykkel, bil/båt, etc) kan man også velge på samme måte. En egen knapp er for lading om vinteren, og for AGM-batterier. Vedlikeholdslading foregår med pulser, som sies å forlenge batteriets levetid. Helt tomme batterier lades også med pulser, for å kunne vekke opp lett sulfaterte batterier. De enkleste laderne fra Ctek benytter en tre-trinns ladeteknikk. De mer avanserte har hele fem ladetrinn. Det finnes også en Boost-funksjon som hevdes å kunne gi livet tilbake til batterier som har vært helt utladet gjentatte ganger. Laderne er vanntette, og egner seg derfor også for utendørs bruk. Den rimeligste modellen (Multi XS 3600) koster ca kr. 700. En større modell (Multi XS 7000) får du for ca. 1.500. Opplysninger: Gylling Teknikk AS tlf. 67 15 14 00 https://www.gylling.no

Hydrolift S24 R Messens Båt

Hydrolift S24 R ble kåret til Messens Motorbåt, i skarp konkurranse med blant annet Nord West 560 og Viknes 1030. Jeanneau 35 Sun Odyssey fikk prisen Messens Seilbåt.

Under årets utstilling hadde Sjøen for alle nedsatt en jury for å kåre messens seilbåt og messens motorbåt. Under nominasjonsrunden fant juryen fem kandidater til motorbåtprisen, nemlig Quicksilver 410 Fish, Windy 34 Khamsin, Viknes 1030, Nord West 560 og Hydrolift S24 R. Kandidatene ble vurdert uti fra kriteriene design, originalitet, anvendelsesområde, pris og ytelse, og miljøhensyn. De fem nominerte var innbyrdes svært forskjellige, men var innenfor sin kategori meget gjennomarbeidete og flotte produkter.
Juryens valg falt til slutt ned på Hydrolifts lille "Porche", som ble omtalt som "stilskapende for sin nisje" i juryens begrunnelse. Norsk Designråd tildelte tidligere i år Hydrolift en utmerkelse for godt design til nettopp denne båten.

Dekorative stormglass

Stormglass til å lese vær og uvær har vært kjent siden 1700 tallet og før man hadde barometer. Stormglasset er fylt med en væske som forteller værutsiktene. Er væsken klar, blir været tørt og fint. Jo mer krystaller som dannes i glasset, jo kraftigere drar "han" seg til. Det er krystallene og deres konsistens som forteller om kommende kulde, nedbør og vindretning.
Den første kjennskap til bruken av stormglasset kommer fra Charles Darwins jordomseiling fra 1831 til 1836. I desember 1831 dro Darwin ut med barken "Eagle" sammen med sin gode venn, sjømann, kaptein og meteorolog Fitzroy som i løpet av sitt lange liv på havet benyttet seg av stormglasset. Han avanserte i flåten og endte som sjef for det britiske meteorologiske institutt. Da han var på toppen av sin karriere, fulgte han tradisjonen i familien og skjøt seg en kule for pannen, som det heter.
I 1982 kom en 26 fots seilbåt til en av Hebridenes mange øyer og her fant mannskapet stormglasset hos en av lokalbefolkningen og de fikk oppskriften på den væsken glasset er fylt med. Etter hjemkomsten fulgte analyser og etter hvert produksjon av stormglasset i moderne utgave. Nå kan man få kjøpt forløperen til barometeret i enten messinghus til kr 900 eller blank krum til en pris av kr 1150,-.
Opplysninger: Rosenkilde Danmark. Tlf.: 0045 70 22 99 90.

Vanntett fargeplotter

Geonav 6 Sunshine er en 5,7 tommers vanntett kartplotter med fargeskjerm som er NMEA 0183 kompatibel. Den leveres både med og uten innebygget GPS antenne. Plotteren kan monteres på brakett eller felles inn.
Når du kjører, vil din posisjon kunne trekkes tilbake 2/3 slik at man ser et mye større område foran båten. På den måten kan man sammenligne visningen med større plotteres. Geonav 6 Sunshine lagrer kart og navigasjonsdata på en Compact Flash minnebrikke og kan lagre store mengder waypoints og kurser. Compact Flash er en standard brikke som brukes i digitalkameraer og til PC'er. Plotteren leveres med bakgrunnskart over hele verden.
Kartene som brukes til plotteren er Navianics Gold Chart, som er en ny generasjon sjøkart for Norge og resten av Europa produsert med informasjon fra de siste oppdateringer fra Norges sjøkartverk. Nye oppdateringer for norskekysten overføres kontinuerlig. Kartene er sømfrie og skal ikke ha problemer med kartgrenser som man får når det blir laget digitale kart ut fra vanlige papirkart.
Gold Chart er fargekart som viser farger på fyrsektorer, staker osv. Du får dessuten informasjon om tidevann og strømforhold. Man kan fargelegge dybdelinjer- og soner. Informasjon om nærmeste verksted, bunkers og lignende ligger også inne. Man kan zoome seg ut og inn for best mulig visning over det aktuelle farvannet. For viktige havner er det kart som kan zoomes helt ned til 200 meter.
Norsk importør: Sleipner Motor AS i Fredrikstad. Tlf.: 69 30 00 60.

Intervallvisker for båter

Fra biler er vi godt vant med intervallviskere. Ikke så i båten hvor viskerne enten går eller står. Java Sea har utviklet en intervallvisker hvor du har mulighet til å selv styre tidsintervallet. Korteste intervall er fem sekunder, mens det lengste er på tyve sekunder. I tillegg kan man styre viskerne slik at de går kontinuerlig. Styreenheten husker i tillegg siste innstilling, slik at den starter på samme tidsintervall som den sto på da du slo den av. Prisen for intervallviskeren vil ligge på 980 kroner.

Halv-åpen

6600 WA er en åpen oppfølger til den overbygde Finnmaster 6800 WAC med innenbordsmotor som ble viste første gang i fjor sommer. Nykomlingen 6600 WA bygger på samme skrog, men er forberedt for utenbordsmotor fra 115 til 150 hk. Som navnet forteller, er det her tale om en åpen walkaround med adkomst til fordekket via dollbord på hver side av vindskjermen. En høy rekke bidrar ytterligere til trygg ferdsel på dekk.
Som man ser på stadig flere wa-båter, er vindskjermen og skrogsidene trukket langt akterover slik at fører og passasjer sitter godt beskyttet. På uteplassen finnes det flere praktiske stuerom og en sofa på tvers akter med god sittekomfort. Til lugaren under fordekket kommer man via en luke i konsollen. I den lille lugaren finner man det nødvendigste for to mennesker på overnattingstur - to køyeplasser og en minibysse. Også 6600 WA holder en meget akseptabel finish og kvalitet på både løsninger og plastarbeider.

Data - Finnmaster 6600 WA


Hel-åpen

Vårens andre nyhet fra Finnmaster er 5700 Bow Rider, en åpen daycruiser med sitteplasser også foran vindskjermen. Smarte løsninger og tilsynelatende god kvalitet begeistret oss. Båten har en romslig uteplass akter, med et nedfellbart bord med koppholder på hver side. Fører- og passasjerstol kan vendes og dermed har man en fin og sosial løsning bak vindskjermen. Vindskjermen forseres via en passasje mellom konsollene, og da kommer man frem til en U-sitteplass i baugseksjonen. Den finske baugrytteren er godt forsynt med stuerom, blant annet et romslig bak en luke i babord konsoll og ett i dørken.

Data - Finnmaster 5700 Open

Lengde5,70

Hydraulisk skifting

I alle år har vi klart oss med Morse, Teleflex eller Kobelt, men stadig flere ønsker å tilby et alternativ til kabelstyrt gass- og girskift. Tyske Netec tilbyr et komplett hydraulisk system med mange fordeler. Navnet er HAF – Hydraulische Aggreat Fernbedienung. Det skal sikre en lett, pålitelig og presis manøvrering, og systemet er strømuavhengig. Det er dessuten enkelt å montere. Bedriften leverer utstyr som kan monteres direkte inn i alle kjente manøverspaker.
Opplysninger: www.netec-germany.de

Ny båtpleieserie


Rubbing, polish, voks og polyester under fellesbetegnelsen PolySystem. Det er hva West System Norge AS har startet med i vår sammen med West System epoxy-produkter og Epifaens lakk. West System Norge AS får produsert sine båtpleieprodukter i Sverige, og skal selv stå for markedsføringen både i Norge og Sverige.

Autopilot for mindre båter

Eiere av små til middels store båter kan nå "velsignes" og avlastes med en autopilot for nettopp denne båtstørrelsen. ComNav Marine har lansert sin nye 1500 Autopilot, som har mange av de samme funksjonene som større piloter. Den måler 10,9 x 10,9 x 2,5 cm og den skal være lett å montere og har et lyssterkt LCD display. Takket være justerbart bakgrunnslys, kan displayet leses enkelt i mørket.
Med strømforbruk på bare 4 watt, er den en beskjeden forbruker.
Norsk importør: ProNav AS i Egersund. Tlf.: 51 49 43 00.

Sjøen for alle – en suksess

Messen er over og vi tør påstå at den første "Sjøen for alle" på Lillestrøm var en suksess. Besøkstallet endte på 56.891, som altså er 19,26 bedre enn fjorårets 47.702. Hva som gjorde dette er vanskelig å si, men ekstensiv markedsføring, aktivitetshallen og svært god omtale i media har helt sikkert bidratt, sier en sliten, men svært tilfreds "messeadmiral" Aud Høva til Båtmagasinet i det besøkstallene er klare.
– Det er også hyggelig at så mange av utstillerne er fornøyde. Det har vært godt salg, spesielt i de mindre klassene, men overraskende nok melder også flere av storbåtforhandlerne om relativt gode tall, sier hun.
Nytt av året var aktivitetshallen hvor man opplevde Norges største sammenleggbare basseng med tre store vindkanoner i den ene enden. Her var det show hver dag med den båtfile Jan Erik Larssen. Det var også andre publikumsaktiviteter som seiling med Optimist og Zoom8 joller, vindsurfing, wakeboard, kajakkpadling av ymse slag, mannekengoppvisning, dykking, mv.
– Vi tror båtbransjen er inne i en god periode. Det er fire forhold som vi tror bidrar til dette:
Lavere rente, dermed handler folk igjen. Harry-priser på båter i Norge. Flere importører og produsenter har justert prisene på båter i hele Skandinavia, dermed er det ikke så mye å hente på å kjøpe båter i Sverige lenger. Videre har det vært skrevet mye i media om at garantien og reklamasjonsretten er mye dårligere dersom man kjøper i Sverige. Krigsfrykt. Vi tror at hendelsene i Irak/Midt-østen gjør at mange nordmenn heller vil feriere i Norge. Dermed blir båtlivet mer i tiden. Sist, men ikke minst, den fantastiske sommeren i fjor. Mange forhandlere rapporterer at kundene kommer nå og snakker om sommeren i fjor med lengsel i blikket. Vi håper at værgudene er med oss, sier Aud Høva til slutt.

Kraftkar fra Detroit til MTU

Det er liksom MTU det skal være når Aga Khan og vennene hans skal ut og kjøre båt. Det tyske firmaet Motor Turbin Union er en Daimler Benz-datter som spesialiserer seg på å bygge fremdriftsmaskineri av spesielt høy kvalitet og med høyere ytelse enn basismotorene. Den norske stridsvognen Leopard er blant dem som har MTU-motor installert. Det har av naturlige grunner vært Mercedes-motorer i bunnen av berømte MTU motorer, men i det nye samarbeider mellom Daimler og Chrysler har det åpnet seg for andre basismotorer. Nå har MTU latt sine øyne falle på en motor fra Detroit Diesel. Dette er en av USAs største og mest velrenommerte på feltet, og under den store båtmessen i Düsseldorf i januar, viste de den første Detroit-motoren i MTU-forkledning.
Modell S 60 dreier seg om en sekssylindret kraftkar som yter 615 kW (825 hk) ved 2300 o/min. Sylindervolumet er på hele 14 liter, likevel veier ikke motoren mer enn 1840 kg med gir. Prisen er 79 500 euro uten avgifter.

Stor soldanser

Amerikanske Sea Ray har lansert en ny linjelekker 53 foter med betegnelsen 525 Sundancer. Produsenten har her virkelig lagt seg på den smekre og elegante linjen. Båten fremstår som en rendyrket og luksuriøs bolig for fire personer fordelt på kun to sovelugarer, skipperlugaren er forut og i båtens fulle bredde med en gedigen dobbeltseng, flatskjerm TV, sminkebord og masse skapplass for en romslig garderobe. Gjestelugaren til babord er heller ikke til å kimse av med køyer i høyden og eget dusjrom/toalett.
Men det er den enorme uteplassen med diverse kreative og ergonomisk perfekte løsninger i innredningen som er det mest interessante. Beskyttet av en elegant hardtop er denne plassen et eventyr for hele familien med en egen barløsning som rommer kjøleskap, ismaskin, vask og diverse skap. Her kan man virkelig slange seg i solen eller om ønskelig i skyggen under tak.

Data


Nytt navneskilt til skuta?

Stiger er et firma på Vestfossen som har spesialisert seg på maritime skilt og dekor. De lager navneskilt, bord o. l. til båt og hytte i marinestil og fasongfreser detaljer i tre, plast og metall. Kundene kan få detaljene skreddersydd egne ønsker og behov.
Opplysninger: Stiger A/S. Tlf.: 32 70 14 08.

Utvidet garantitid

Marine Power Europe har nå annonsert at deres direkteinnsprøytningsmotorer Mercury og Mariner OptiMax har en garantitid på tre år mot tidligere to. Den nye forlengede garantitiden gjelder motorer registrert etter oktober i fjor. Vi snakker her om utenbordsmotorer i størrelsesorden 135 – 225 hk. OptiMax er et komplett fremdriftssystem hvor alle data om motor, båt og miljø er inkludert i systemet SmartCrafts kontroll-og instrumentdel. Det mottar digital informasjon fra motorens eketroniske kontrollmodul og viser ønsket informasjon på et display.

Lengde6,50 meter
Bredde2,48 meter
Vekt1.100 kg
MotorFra 115 til 150 hk
Pris standard båt m/115 hk firetakt339.000,-
Bredde2,30
Vekt650 kg
Motor60-115 hk
Pris standard båt m/60 firetakt135.000,-
Lengde o.a.16,26 m
Bredde4,65 m
Dypgående1,27 m
Vekt17 463 kg
Drivstoff2 119 liter
Ferskvann568 liter
Septiktank257 liter
Motorer2 x 616 hk Cummins diesler