TEST: Arvor 215, Bénéteau Antares 650, Jeanneau Merry Fisher 655, Quicksilver 640 Pilothouse

For last og lyst

De franske tradisjonsbåtene ”peche promenade” med styrhus forut og et stort arbeidsdekk, er som skapt for den nordiske skjærgården. Vi har testet to med dieselmotor og to med utenbords. Målingene avslører at en moderne firetakter er like drivstoffgjerrig som dieselen – men betydelig stillere!

Publisert Sist oppdatert

Mange av dagens båtmodeller er forfinede varianter av gamle bruksbåter, og dette gjelder ikke minst båtene i denne testen. Opprinnelig en båtmodell med sterk forankring i Middelhavet, men som er blitt populær også her hjemme. Med styrhuset forut og et betydelig akterdekk der båten er som bredest og har mest bæring gjør de spesielt velegnet her nord, hvor skjærgården definerer helt spesielle behov til fleksibilitet. Om styrhuset skal plasseres forut eller akter, råder det delte meninger om. Båtene er ikke helt ulike den norske sjarken, men de skiller seg grunnleggende fra de svenske ”bakladerne”, som har styrhuset plassert akter og som lastes ned der båten har minst bæring. Den franske ”sjarkvarianten” blir dermed langt mindre sensitiv for vektforskyvninger enn ”bakladerne” fra Østersjøen. Med en utenbordsmotor på akterspeilet får man dessuten lavere støynivå når styrhuset plasseres litt lengre frem. I tillegg gir denne løsningen bedre plass til to brukbare køyer i det V-formede forskipet. 

Et styrhus langt frem gir dessuten føreren meget god kontroll ved tillegginger. Man ser hele forskipet og ikke minst den skrogsiden som ligger foran førerplassen.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER