utgave nr 9 2004

Prøvekjørt: Aquador 28 C

Publisert Sist oppdatert

Prøvekjørt: Aquador 28C

Innovativ - ikke feilfri

Her har utviklerne fått utfolde sine kreative ideer temmelig fritt. Aquador 28C er full av smarte løsninger. Men enkelte detaljer ser ut til å være glemt i de kreative prosessene.

TEKST: JAN HARRY SVENDSEN

Som en fugl føniks løfter dørken i styrhuset seg. Under finnes to køyer og et lite nattbord med to skap som er montert mellom sengene. I et båtperspektiv er dette seriøs nytenkning fra Aquador.

Ukomfortabelt for passasjeren

Faktum er at 28C er en båt med en rekke gode løsninger. Derfor er det synd at de feilene som finnes om bord kommer så godt til syne. For det er ikke spesielt komfortabelt å være passasjer i Aquador 28C. Riktignok byr stolen, som også har en ståfunksjon, på svært god komfort, men platen som skal tjene som fotstøtte er alt for kort. Dermed blir man sittende å dingle med bena. Bedre blir det heller ikke av at passasjeren ikke har noe å holde seg fast i. Det eneste er en liten hylle som er montert inn mot skrogsiden, men for å få tak i denne må du lene deg frem.
Som skipper har du det derimot relativt godt om bord. Den samme gode stolen som passasjeren nyter kommer også skipperen til del, men denne gangen med fotstøtte. Med et oversiktlig og greit instrumentbord, og et stort kartbord, blir det hele rett så brukervennlig. Bortsett fra når du skal stå å kjøre. Det er nemlig ikke helt enkelt. I taket er det nemlig montert ett panel hvor det er mulig å montere elektronikk, og dette ser du rett inn i når du står.

Fin bysse

Aktenfor fører- og passasjerplass er det to langsgående sofaer og et bord. Forut leder en liten trapp ned til en velutstyrt bysse med god arbeidshøyde og mye skapplass. Blant fasilitetene finnes integrert kjøleskap, Wallas kokeapparat og avsug for stekeos. En liten kum med blandebatteri finnes også. Den eneste ulempen er mangelen på en skikkelig slingrekant. Forut finnes en U-sofa med utfyllingspute, som enkelt gjør sofaen om til en romslig dobbelkøye. Herer et forheng kan dras for når man skal sove og noe skapplass. En dekksluke sørger for frisk luft samtidig og rømningsvei. Et enkelt og funksjonelt toalettrom er plassert til styrbord like nedenfor trappen.

Et forbilde

Styrhuset i Aquador 28 C, eller rettere sagt dørene i dette, bør stå som et forbilde for andre båtbyggere. Her finnes det to dører som er plassert på hver sin side rett foran fører og passasjerplassen. Dermed blir det såre enkelt å komme seg ut på dekk. Det er ikke minst en fordel når man er alene i båten.
Den mest imponerende løsningen må man likevel til akterveggen for å finne. Noen enkle håndgrep er alt som skal til før hele veggen åpner seg og de to dørene svinger ut til hver sin side. Under sofaene i styrhuset er det integrert enkle benker som man drar ut. Et bordfeste i dørken gjør det mulig å enkelt montere et bord, og omdanner det hele til en svært trivelig uteplass.

Romslig akterdekk

Men Aquador 28 C har også andre kvaliteter. Akterdekket er romslig, og skal du frem i båten sørger brede gangveier på begge sider av styrhuset for trygg passasje. Høye rekker og en god fribordshøyde øker også sikkerheten. På det lille fordekket er det åpen pulpit, to kryssholt og et dreggrom. I luka er det utsparinger til tauet slik at man slipper å fjerne det fra kryssholtene hver gang man går fra havn.
Ved å åpne en liten luke kommer man enkelt ut på den store, fine badeplattformen.

D6 holder

Motoriseringen i testbåten var en Volvo Penta D6 med 310 hestekrefter. Denne motoren har ingen problemer med å drive den 3,700 kilo tunge båten gjennom vannet, og byr dessuten på et solid kraftoverskudd. Toppfarten er oppgitt til 37 knop. Skroget gir heller ingen grunn til kritikk, det oppfører seg godt og byr ikke på noen overraskelser. I tillegg til drevtrim har båten selvsagt trimplan.
Dessverre ser det ut til at Aquador har glemt støyisolering i sin iver etter å finne kreative løsninger om bord. Støyen fra skroget er sjenerende og vil på lengre turer bli vel påtrengende og slitsom. Dette bør utbedres umiddelbart.

Konklusjon

Det er ikke mye å utsette på finishen om bord i Aquador 28 C. Treverket glinser med sine lakkerte og polerte overflater. Dens smarte løsninger setter også båten i en særklasse hva gjelder plassutnyttelse, spesielt lugaren under dørken og setearrangementet på akterdekker er områder hvor Aquador bør være forbilder for andre båtbyggere. Høyt støynivå, komfortmanglene ved passasjerplassen og utsikten fra førerplass når du skal stå og kjøre sjenerer, og er med på å dra ned inntrykket av en ellers gjennomtenkt og innovativ båt.

Tekniske data

Lengde:8,80 meter
Bredde:3,10 meter
Dypgang:0,90 meter
Vekt:3.700 kilo
Antall køyer:4
Vann:95 liter
Motoralternativer: 260 - 340 Hk bensin, 285 - 310 hk diesel
Toppfart (med VP D6):37 knop
CE-kategori: C
Pris med VP D6:1.267.000 kroner
Mer informasjon: Dockside Marina, telefon: 33 32 58 40. www.docksidemarine.no

Powered by Labrador CMS