utgave nr 11 2002

Nyheter

Publisert Sist oppdatert

To miljøvennlige

Yamaha ligger ikke på latsiden i effektkappløpet, noe de beviser med den nye HPDI Z250 motoren. Med direkte bensininnsprøytning lover Yamaha lave utslipp, og maksimal utnyttelse av drivstoffet. Slagvolumet på to-takteren er 3,4-liter og de seks sylindrene er ordnet i en V. På tomgang og i fri, er det imidlertid bare fire av de seks sylindrene som tenner. Fordelen skal være lavere støy og mindre vibrasjoner. Prisen på motoren er ikke kjent i skrivende stund.
FT60B er ikke navnet å en ny og truende kjemisk forbindelse, snarere navnet på Yamahas nye 60-hesters utenbordsmotor beregnet for deplasementsbåter. Slagvolumet, på 996 ccm, er fordelt på fire sylindre og motoren er en firetakter. Sammenliknet med Yamahas F60 motor er sluttutvekslingen endret, det gir anledning til å montere en større propell som igjen gir mer kraft i frasparket. Yamaha hevder at forbruket ikke skal være høyere på denne motoren enn på en konvensjonell firetakter med samme ytelse. I følge Yamaha skal motoren ha høyest trekkraft i klassen, samtidig som den har lavere utslipp enn kravene spesifiserer i US EPA 2006. Motoren møter også utslippskravene til CARB 2008. Om den kommer til Norge er foreløpig usikkert.
Mer informasjon finner du her: https://www.yamaha-motor.no/

Bakveggexpress

Kompromissets kunst er stor, og en båt er som oftest et stort kompromiss. Aquador 25 WA er i våre øyne en litt vel ambisiøs 25-foter. Kombinasjonen walkaround og full bokomfort har resultert i både knepen bokomfort og svært begrensede ferdselsmuligheter rundt overbygget. Tanken er god, med skyvedører på hver side av styrhuset og en bakvegg som kan åpnes. I styrhuset fins L-salong akter. Førerposisjonen er plassert på styrbord side. Går man ett trinn ned,får man en byss på babord side, toalettrom under styreposisjonen og en dobbel lugar med V-køye i forpiggen. Planløsningen er relativt luftig, men forsøket på å putte alt for mye inn i en 25-foter gir et trangbodd resultat.
Båten vi prøvekjørte var utstyrt med en Volvo Penta KAD 44 på 260 hk og drev. Vel over den ganske bratte planingsterskelen gikk båten som en "skåldet bever". Vi logget nær 40 knop på GPS med tre mann ombord. Den skarpe V-bunnen oppførte seg bra i sjøen – mykt, tørt og uten overraskelser. Aquador 25 WA veier 2.600 kg, er 7,70 meter lang og har en bredde på 2,85 m.
Ytterligere opplysninger fås hos: Fische Marine AS, Sætre, telefon 32 27 88 00, Internett: www.fischemarine.no

Årets båt i Australia

Båtmagasinet skrev i våres om australske båtprodusenter som statser på små bovennlige, kompakte familiebåter med tanke på det europeiske markedet. Spesielt Whittley Cruisers, som med sin største modell Cruisemaster 700, utvikler trailbare familiebåter med en rekke fornuftige og funksjonelle løsninger.
Sea Legend 601 er en ny trailbar fiskebåt fra samme produsent, som samtidig er skapt for en familie på weekendtur. Her er fiskefasilitetene i orden, men bokomforten er også ivaretatt. Motoralternativene går fra utebordsmotorer fra 115 til 175 hk til drevløsninger fra 135 - 210 hk. En MerCruiser diesel kan også installeres, alle med 170 liter drivstoffkapasitet.
I juni ble Sea Legend 601 kåret til årets båt i kategorien trailbare fiskebåter under den store internasjonale utstillingen med 380 utstillere. Båten er 6 meter lang, 2,35 m bred og har en omfattende standardliste. Føreren sitter meget godt beskyttet og med god sikt til alle kanter med sidekalesje rundt hardtopen.
Opplysninger: Whittley Cruisers i Holland. Tlf.: 0031 235 514 276. E-mail: stekaro@powercom.net

Avanserte diesler kommer

Med 370 hestekrefter og et slagvolum 5,8 liter er kundegruppen for den nye Iveco-motoren de mer velbeslåtte, men motoren benytter en teknologi som endelig ser ut til å vinne innpass også i maritime miljøer.
Fra personbiler er vi godt vant med avanserte dieselmotorer med pumpedyse-teknologi og Common-Rail. Systemer som gir fordeler i form av mindre støy, lavere utslipp og forbruk samt høyere ytelser. I båtenes maskinrom er det derimot vært lite å se til slike teknologiske fremskritt. Forkammerdieselmotorer av prehistorisk opprinnelse innhyller våre havner i tykk, sort røyk, samtidig som de sørger for vibrasjoner og støy. Slik er ikke de nye generasjonene dieselmotorer. Iveco har i sin helt nye motor, NEF 370, satset på Common-Rail teknologi. Systemet jobber med et innsprøytningstrykk på opp mot 1.400 bar. Dermed forstøves dieselen optimalt, man får en mer effektiv forbrenning og dermed høyere ytelse. I og med at hele innsprøytningsprosessen er elektronisk styrt, blir også hele forbrenningsprosessen enklere å kontrollere. Det er igjen med på å gi mindre støy, vibrasjoner og lavere utslipp.
Men Iveco er ikke alene om avanserte dieselmotorer, også Volkswagen Marine og Steyr satser på å foredle de maritime dieselmotorer gjennom å satse på pumpedyse-teknologi. Prinsippet er det samme som for Common-rail, hvor drivstoffet sprøytes direkte inn i sylinderen under et voldsomt trykk.

Rimelige slitere

Vetus Marine Diesel VH 4.65 og VH 4.80 er opprinnelig bilmotorer. I dag finner du tilsvarende motor under panseret på Hyundai H-1. Det er imidlertid ikke Hyundai som har utviklet motoren, det har Mitsubishi gjort. Vi snakker med andre ord om en gammel motorkonstruksjon.
Det er et faktum som styrkes når du ser på innsprøytningssystemet. Tradisjonelt forkammer, uten snev av high-tech. Med tanke på at motorens store slagvolum på 2,6-liter, er ikke ytelsene overveldende. I minste versjon finner 60 hestekrefter veien til gearkassen som leveres av ZF. Grunnen er at vi snakker om en motor som jobber med atmosfærisk trykk. Kompressor eller turbo finnes ikke.
Spesifikasjonene på begge motorene er nær identiske. En av de store forskjellene er evnen til å snurre. Utgaven med 60 hk stopper ved 3.000 omdreininger i minuttet, mens den med 80 hk kan snurre opp til 4.000 omdreininger i minuttet. Trass i forskjellig ytelse har begge motorene 170 Nm i dreiemoment ved 2.200 omdreininger i minuttet. Vekten på utgaven med 60 hester er 240 kilo, mens 80-hestern veier 245 kilo. Vi snakker med andre ord om motorer i støpejern. Mangelen på high-tech gir seg utslag på prisen. Utgaven med 65 hester koster 99.939 kroner, mens du må legge 113.047 kroner på bordet dersom du ønsker 80 hk å rutte med.
Mer informasjon finner du på: https://www.vetus.com

Båtliv på en luftpute

Luftputebåter er sjeldne, spesielt som fritidsbåter. Det er en kjensgjerning som det britiske firmaet Hov Pod vil forandre. Sin 3,5 meter lange luftputebåt er nemlig rettet inn mot de som ikke trives med skrog og kjøl. Hov Pod drives av en to-sylindret to-taktsmotor med 52 hestekrefter. Med den kraftkilden flyr båten i en høyde av 25 centimeter, og i en hastighet på opp til 70 kilometer i timen. Men det er ikke bare vann båten kan kjøres på, også parkeringsplasser, gressplener og snø er overflater som egner seg. I og med at luftputebåten primært er tenkt brukt over vann, har konstruktøren utstyrt båten med flyteskum og elementer. Dermed synker den ikke dersom motoren skulle stoppe. I England koster båten snaue 17.000 pund, da leveres Hov Pod med tilhenger og intercomsett.
Mer informasjon: https://hovpod.com

Fixt fenderfeste

Å bevege seg langs et smalt dollbord for å gjøre fast fenderne med et halvstikk, er sjelden noen fornøyelse. I sommer prøvde vi et nytt svensk produkt som gjør denne oppgaven vesentlig enklere for fordekksgasten. Fend-Fix XL er et fenderfeste i hardplast. Den er formet som en klype som enkelt hektes på og av 20-25 mm rekkerør. Fenderlinen (6-8 mm) trekkes gjennom et spor og kan festes i alle posisjoner. Følgelig unngår man at stikket drar seg til og blir vanskelig å løse. Dessuten gjør den enkle innretningen det mye lettere å regulere fenderhøyden.
Når fendere skal festes på tradisjonelt vis med et stikk på rekka, må man ta begge hender til hjelp. Det svenske produktet gjør denne operasjonen sikrere ved at man kan holde seg fast med en hånd samtidig som man fester fenderen. En jålete innretning vil noen kanskje si, men vi hadde stor glede av den under sommerens tokt. Prisen vil ligge på rundt 250 kroner for fire stykk.
Ytterligere opplysninger: Aronowitsch & Lyth AB, Stockholm, telefon 00 46 86 63 40 65, Internett: www.arolyth.se

Bærbare krefter

Suzuki DF6 byr på seks hestekrefter, innebygget bensintank og veier 25 kilo. I følge Suzuki er det ny rekord, ingen kan skilte med så lav vekt på en firetakter med innebygget tank. Motoren, som er ensylindret, bygger på DF4 og DF5 motorene. Den ekstra hestekraften over DF5 er lokket ut ved endret innsugsgeometri, ny forgasser og endret tenningstidspunkt. Dermed oppfyller også motoren utslippskravene som er satt i EPA 2006 og CARB 2. Her hjemme vil motoren komme til å koste ca. 10.000 kroner.
Mer informasjon finner du på: www.erling-sande.no

Borelåstepper til båten?

Tepper om bord, om de er klistret fast til underlaget eller løse kantsydde, er et diskusjonstema. De som kjøper båter, ofte fra USA, har ikke noe valg, fordi dørkteppene sitter spikret. Noen båteiere velger å bruke de løstliggende teppene til de er blitt stygge. Noen kvitter seg med dem og andre anskaffer nye. Mange av oss sverger til reale tredørker i båt og mener tepper bare samler flekker, fukt og skitt. I de mange hjem og arbeidsplasser er trenden den samme, - vegg til vegg tepper er ut, og tregulv eller annet gulvbelegg tilbake. Folks økende allergiproblemer er en av årsakene til denne utviklingen.
Nå lanseres en ny måte å legge vegg-til-vegg-tepper på for hus og hjem som også burde kunne overføres til båt. Teppekvaliteten er i en tett og "korthåret" velour av polyamid (kunstfiber) og er tvers igjennom tekstilt. Det vil si at det er ingen bunn av skum eller limstoffer og velourkvaliteten skal være lett å holde ren. Det avtagbare teppet er festet til gulvet (dørken) med borelås. På små dørkflater i båter holder det med å feste tapen med borelås langs listene. For større flater har teppet borelås på undersiden som man røsker løs når teppet skal luftes, ristes, renses eller tas med hjem for vinteren. Nevenyttige skal enkelt kunne skjære til og legge slike tepper selv.

Sportslig fra Vestlandet

Askeladden lanserer i disse dager to nye modeller, 605 Explorer og 475 Freestyle. 605 Explorer vil erstatte 585 Freestyle, men byr på mer plass og et mer tidsriktig design. Båten har soveplass for fire, to under dekk og to under den heldekkende kalesjen. Som vi kjenner det fra alle Askeladdens daycruisere, har også 605 luke i vindskjermen. En liten minibysse er det gjort plass til bak førerplassen. Båten vil leveres med Mercury/Mariner utenbordsmotorer fra 90 til 150 hester. Askeladden 605 Explorer med Mercury F115 vil koste 325.300 kroner.
En mindre båt, men en like stor nyhet, er oppgraderingen av 475 Freestyle. En båt som tidligere har fått kritikk for sin kroniske mangel på stuerom, vil – etter Askeladdens utsagn – nå bli klasseledende på akkurat stueplass. Fem nye stuerom er det funnet plass til. I tillegg får 475 Freestyle ny styrekonsoll og nye instrumenter. Prisen blir derimot uendret. Med Mercury sin F50 vil den koste 149.900 kroner.
Mer informasjon: https://www.askeladden.no

Bantamvekt

Quicksilvers nyeste Roll-Up gummibåt er den desidert letteste i klassen. En undersøkelse gjort blant jollebrukere har vist at lav vekt er noe av det som teller mest for dem når de gjør kjøper jolle. Med dette i tankene har Quicksilver erstattet noen materialer og utstyr med lettere varianter i sine gummibåter. Quicksilver 200 RU veier nå bare 15,8 kilo og da er årer, pumpe og reparasjonssett inkludert. Vektreduksjonen er på ca 30%. Storesøster 240 RU er også "slanket" til 18,4 kilo.
Begge modellene har to luftkammer, forsterkede sømmer og spiledørk. 200 RU anbefales en påhenger opp til 4 hk og 240 RU opp til 5 hk.
Importør: Marine Power International i Oslo. Tlf.: 81 52 28 14. www.marinepower.no