utgave nr 11 2005

Hyttejeeptest: Anytec 840, Nord Star 28, Targa 27.1

Publisert Sist oppdatert

TEST: Anytec 840 Cab, Nord Star 28 Patrol og Targa 27.1

For gutta og familien

Nyttige turbåter

Nyttebåt og lystbåt trenger ikke være to forskjellige ting. Vi har testet tre båter som er utformet for nyttebruk men som i komfort, kjøreegenskaper og utstyr er fullverdige turbåter.

TEKST: LARS H. LINDÈNNORSK TILRETTELEGGING: JØRN SØDERHOLM

Gjennom årene har bruksbåten blitt forfinet, og skillet mellom nyttebåter og lystbåt har blitt mer flytende. Et utmerket eksempel på dette er nye Nord Star 28 Patrol. Vi har testet den sammen med Anytec 840 Cab og klassikeren Targa 27.1.
Tre robuste motorbåter, med midtmontert hytte, sidedører, sjenerøse dekksarealer rundt baut og frontrute som luter forover. Rundt båtene går det solide rekker, med dimensjoner på opp til 50 mm. Anytec 840 Cab er bygget i aluminium, de øvrige i glassfiberarmert plast.
Hele konseptet er hentet fra yrkesbåtene. Først ute var finske Botnia Marin med sin Targa 25, som ble presentert på begynnelsen av 1980-tallet. Den ble en stor suksess og et viktig forbilde som har fått mange etterfølgere gjennom årene. Her fikk man den perfekte allværsbåten, den stødige lastebåten og den bekvemme familiebåten i en og samme pakke. Kulde og regn er definitivt ikke noe som trenger forstyrre en planlagt båttur. Hytta på en 27-28-foter er lett å varme opp med varme fra motorens kjølesystem eller en liten luftvarmer. Dermed er dette båter som klarer en svært lang sesong.

Stor diesel

I maskinrommene ligger naturligvis store dieselmotorer som gir toppfart på opptil 40 knop og komfortabel marsjfart på 25-30 knop. Enkelinstallasjon er fullt tilstrekkelig i denne båtstørrelsen. Samtlige båter i testen var utstyrt med Volvo Pentas nye D6-motorer på 298 respektive 337 hk på propellakslingen. Forbruket ligger på like under to liter pr nautisk mil i full fart, men synker kraftig ved gassreduksjon. Det laveste forbruket, 1,1-1,3 liter pr nautisk mil, har man rundt 25 knop. Det er svært gode verdier for disse hyttebåtene, som har et deplasement på nærmere fire tonn.
Den høye vekten gir en rolig og stabil gange i sjøen. Det er ikke ofte man behøver slå av på gassen for møtende bølger eller ute i grov sjø. Vi tok våre tre testbåter ut på en riktig lang sjøreise, gjennom to døgn med varierende sjø fra skjærgård og åpent hav. Sammenlignet med en tidligere test av hyttebåter i klassen 25 fot med deplasement på 2.500-3.000 kg er det betydelige forskjeller når disse 27-28-foterne beveger seg i sjøen. Man kaller større seilbåter for havgående, og det er en betegnelse som også passer godt på våre testbåter.

Samme mål

Alle tre testbåtene har omtrent like lange skrog. Total lengde (LOA, lengde over alt) varierer med badeplattformer og baugpeke. Også båtenes deplasement er like, og ligger på like under fire tonn. V-bunnsvinkelen ligger på 19 grader, det vil si ganske spisse og en viktig grunn til at båtene går godt i sjøen. Den eneste større forskjellen utvendig er at Targa 27.1 har en liten flybridge med plass til tre personer, Nord Star 28 har det som ekstrautstyr mens Anytec 840 Cab mangler det helt.
Når man entrer de respektive styrhusene finner man imidlertid tre ulike båter, både i materialvalg, layout og utførelse. Nord Star 28 Patrol byr på komfort for mange personer, med flere køyer i separate områder, stort pantry og toalettrom. Litt mer av en feriebåt enn de øvrige, og kanskje mer konkurrent med båter som for eksempel Aquador 28 C. Anytec 840 Cab er den rake motsatsen til Nord Star; en utpreget transportbåt der man har satset stort på førerkomfort, kjøreegenskaper og svært elegante snekkerarbeider i mahogni. Klassikeren og ”klassens prototyp” Targa 27.1 ligger et sted i mellom. En svært komfortabel og stillegående transportbåt, med elegant teakinnredning, store dekks- og lastearealer og mengder av stuverom. I båtens akterdel finnes køyer der to personer sover godt, uten at her er køyeplass til en hel familie.
Valget mellom disse tre hyttebåtene avgjøres dermed av hvordan den skal brukes. Vår favoritt er imidlertid Targa 27.1, en svært vellykket blanding når det gjelder lastekapasitet og innredningsløsning i en hyttebåt. At denne båten har vært på markedet lenge merkes ikke minst på de mange praktiske løsningene.

Anytec 840 Cab

Kjøreglede

Anytec Marine kom med noe helt nytt da de presenterte sin 12 meter lange hyttebåt for noen år siden. Til å være en aluminiumsbåt med hytte hadde den elegante linjer og velbygget innredning. Konstruksjon og utrustning oste av kvalitet tvers igjennom. Denne båten fikk navnet 1230 og ble presentert i Båtmagasinet i oktober 2003. Etter denne modellen kom Anytec 960 og senere vår testbåt Anytec 840. Den finnes i flere utførelser med ulike typer overbygg, med og uten flybridge. Til denne testen valgte verftet modellen Cab, med midtmontert hytte uten flybridge. Skroget på Anytec 840 er bygget i saltvannsbestandig aluminium med kjølavstivning, tversgående spant og langsgående avstivinger. Tykkelsen i skroget er 5 med mer, mens fribordet har 4 mm aluminium. Også dekk og overbygg er laget i 3-4 mm aluminium. Hele overbygget er sprøytelakkert, og båten leveres stoffet med en komplett bunnbehandling mot begroing.
Forskipet har en praktisk utforming som gjør det lett å gå om bord. Den forre dørken og lasteområdet er noe begrenset i og med at denne modellen har en forkabin. Dollbordene / sidedekkene er noe smale i høyde med denne forkabinen, men fullt godkjente lenger akterover. En dyp og stor sittebrønn i samme utførelse som Nord Star 28 og Targa 27.1 mangler. Anytec 840 har i stedet et stort akterdekk med siderekker, samt en badeplattform med en skikkelig redningsleider. Båten har litt lite utvendige stuverom. På akterdekket har konstruktøren plassert to grove luftinntak, som trengs for at den moderne dieselmotoren skal nå sin toppeffekt. Til denne modellen kan man få dieselmotorer på opptil 350 hk, som gir båten en toppfart på opptil 45 knop.
Når man entrer hytta på Anytec 840 Cab møtes man av en herlig trefølelse i denne ellers så råe aluminiumsbåten. Den eneste sidedøren i hytta sitter på babord side, det er ingen dør ved førerplassen. Mahogniinnredningen er gedigen, og trearbeidet holder Orust-klasse. Her er ingen tynn finer på veggene, men en tykk og velisolert innredning på mellom 50 og 60 mm. Til og med madrassene er ekstra tykke i denne båten, ikke minst i lugaren forut. Her er det to brede køyer i full lengde og en luke i taket slipper inn lys og kan åpnes for ventilasjon. I denne delen av hytta kan man også få montert et pantry. Den aktre delen av hytta har en bekvem L-sofa, der passasjerene har god sikt og kontakt med fører og navigatør. Sofaen har plass til fire voksne, godt med stuveplass under.
Førerplassen er en av båtens mest elegante detaljer, og den best utformede førerplassen av alle testbåtene. Her sitter man fortreffelig i en avfjæret stol, med ratt, spak og instrumenter på riktig plass. Den store kartplotteren har sin egen plass noe til babord slik at både fører, eventuell navigatør og passasjerene ser den godt. Sikten fra førerplassen er perfekt.
Anytec 840 Cab ble testet med Volvo Pentas nye D6 på 310 hk. Den kom opp i imponerende 40 knop, raskest av alle i testen. Her ligger støynivået på 80 db, noe mer enn de øvrige på samme turtall. Ved marsjfart på 25 knop er støynivået fullt godkjent, med 76 db. Det mest imponerende er likevel forbruket, på kun 1,1 liter pr nautisk mil i den 3,5 tonn tunge båten.
Sjøegenskapene er svært gode i all slags sjø. Båten går kursstabilt og høyt i vannet. Anytec 840 Cab er en elegant og velbygget ”sportsbåt” med hytte.

Vår vurdering:

+ Førerkomforten
+ Sjøegenskapene
+ Elegant innredning
+ Høy toppfart
+ Lavt forbruk
- Mangler toalett
- Høyde i lugar

Nord Star 28 Patrol

Bobåten

Finske Nord Star er inne på sin tredje modell med hytte siden starten for ca fem år siden. Etter Nord Star 24 og 31 har de nå kommet med 28 Patrol, som ble premierevist i vår. Hele serien har mange fellestrekk med finske Targa, og er naturligvis en stor konkurrent. Men når man ser nærmere etter er det egentlig bare det ytre designet som har visse likheter, fremfor alt utformingen av hytta. Innvendig er Nord Star-båtene betydelig mer tilrettelagt som bobåter, og nye Nord Star 28 Patrol har store likheter med cabincruisere som for eksempel Aquador 28 C. En annen stor forskjell sammenlignet med Targa 27.1 og Anytec 840 Cab er det omfattende komfortutstyret som er med i standard båt, for eksempel bysseseksjon med kok og kjøl, ferskvannstank med trykkvann samt toalett med septiktank. Nord Star 28 Patrol er således betydelig mer av en familie- og langturbåt enn Anytec 840 Cab og Targa 27.1.
Man kommer lett om bord over et bredt peke med stødige rekker på hver side. Dette peket inngår i båtens totallengde på 9,1 meter. I denne delen ligger også en ankerboks, men for øvrig er det snaut med stuverom i den forre delen av Nord Star 28 Patrol. Også dekksarealet i denne delen av båten er begrensede, ettersom den forre kabinen tar en del plass. Dollbordene / sidedekkene er 41 cm brede og fullt godkjente. Akterdekket har en stor og praktisk dørk, stødige rekker og en nedfellbar luke ut mot badeplattformen. På hver side av maskinrommet finnes store stuverom. Smarte stuverom finnes også i begge aktre hjørner av hytta. I babord-rommet kommer man lett til pumper og slikt, og i rommet på styrbord hjørne kan man for eksempel henge vått sjøtøy til tørk. Her er det nemlig et varmluftsutslipp.
Vår testbåt var ekstrautstyrt med flybridge, som entres fra akterdekket. Flybridgen har to seter på en ganske begrenset plass, langt fra den samme komfort som på Targa 27.1s flybridge. I akterkant av hytta har Nord Star 28 Patrol en nedfellbar mast, der blant annet samtlige lanterner er montert.
Hytta entres gjennom to skyvedører i aluminium. Den har testens største salong, med blant annet en U-sofa akterover der opptil sju personer kan sitte. Her er det også et fellbart bord som kan heises opp i taket. Førerplassen er godkjent, men ikke mer. Til det er den for smal og trang for en båt i denne størrelsen og er for trasig i materialvalget med teaklaminat. Her hadde Anytec 840 Cab og Targa 27.1 mye bedre komfort og bedre snekkerarbeider. Men i en viss grad beror den smale førerplassen på den brede nedgangen til den forre lugaren, og det er jo i stedet positivt. Når man stiger ned forut finner man toalettrom til styrbord og et generøst pantry til babord. Toalettrommets plastvegger gjør det lett å holde rent. Pantryet er standardutstyrt med kokeapparat, kjøleskap og trykkvannssystem. Forut har båten to køyer i full lengde, og ytterligere to personer kan sove under salongen. Her er det nemlig en dobbelkøye på 190x200 cm. Med alle køyeplassene, pantryet og stor sofa er Nord Star 28 Patrol den klart mest komfortable båten i testgruppen.
Båten ble testet med samme motor som Anytec 840 Cab, Volvo Penta D6 310 hk. Vi målte toppfarten til 36,5 knop. Forbruket i marsjfart på 25 knop ligger på like over 1,3 liter pr nm. Båten får et stort pluss for støyverdien både i topp- og marsfart. I 25 knop målte vi kun 71 db!
Denne testen ble utført på byggenummer 1 av 28 Patrol. Nord Stars norske importør opplyser at det fra og med byggenummer 4 er gjort flere endringer på båten. Noen av disse berører forhold som er omtalt i testen.

Vår vurdering:

+ Godt utstyrt
+ Mange køyer
+ Stort pantry
+ Lite motorstøy
- Trang flybridge
- Høyde i lugar

Targa 27.1

Klassikeren

Botnia Marin i Finland har bygget Targa-båter siden begynnelsen av 1980-tallet. Hele serien fra 23 til 42 fot bygger på samme konsept: Velbygde, tunge og trygge allværsbåter med romslig hytte midtskips og god plass til å bevege seg rundt hele båten. Vår testbåt, Targa 27, ble presentert allerede i 1992 og fikk en ansiktsløftning i 2003, med blant annet lengre skrog, planere dørk, større maskinrom, større hytte og mer elegant frontrute i èn enhet i stedet for oppdelt i seksjoner.
Den nye modellen har betegnelsen Targa 27.1, og leveres med og uten flybridge. Testbåten og oppgitte priser er inkludert flybridge. Den kan leveres uten, og blir da noe rimeligere. I maskinrommet kan kunden velge å få installert dieselmotorer fra Mercruiser, Volvo Penta eller Yanmar, med ytelser fra 260 til 350 hk.
Targa 27.1 har mye dørkplass, ikke minst fordi den forre sittebrønnen ikke må dele plassen med en forkabin. Når man stiger om bord over et romslig fordekk lander man først på store sittebenker og deretter på en stor dørk. Hele denne seksjonen har sitteplass for 5-6 personer, og mengder av praktiske stuverom. Under den forre sittebrønnsdørken finnes ytterligere et dypt stuverom, og gjennom dette kommer man også til vanntanken, septiktanken og pumpene til disse systemene.
Dollbordene / sidedekkene er 43-45 cm brede hele veien mot den aktre sittebrønnen, som også byr på stor dørkplass. Faste benker finnes som ekstrautstyr, men man kan også bruke løse campingstoler og –bord. Lengst akterut er batteriene plassert under en luke, en smart løsning som gjør det lett å kontrollere eller løfte ut batteriene. En stor luke dekker over et maskinrom med svært prydelig el-arbeid, tykk lydisolering og god ventilasjon. Manuell og elektrisk lensepumpe er standard, og her finnes også en pumpe og en lukket beholder som brukes når man får olje i maskinrommet. Sist, men ikke minst: Rundt hele båten går det kraftige rekker, både langs skrogsidene og langs hytta.
Man kommer inn i hytta gjennom to skyvedører på høyde med førerplassen. Dørene er 48 cm brede og høye nok til at man slipper å bøye seg. De går noe tregt, men det er faktisk en fordel fordi de dermed kan stå i en passende ventilasjonsstilling.
Innvendig finner vi to svingbare stoler og en fullt godkjent L-sofa. Her sitter fem voksne bekvemt rundt et elegant, vikbart teakbord som skyves opp mot taket når det ikke brukes. En del av L-sofaen kan felles opp for å gi fri passasje ned til køyene under salongen. Her finnes en lang køye på hver side av maskinrommet. Køyene er hele 375 cm lange og skulle kunne romme totalt fire personer, men best sover nok to voksne. I denne akterlugaren finnes også en garderobe og flere praktiske stuverom.
Den forre delen av hytta har den typiske ”Targa-benken” i teak, med pentry til babord og førerplass til styrbord. Rattet sitter på en konsoll som kan justeres i høyden. Hele benken er utmerket som kartplass. Instrumenter, radio, strømbrytere og så videre kan plasseres rundt rattet eller i en stor kasse oppunder taket.
Vi testet Targa 27.1 med Volvo Pentas nye D6-350 på 350 hk, og kom opp i en toppfart på 38 knop. Med en gassreduksjon på 1.000 o/min havner man på gode 25 knop, og her drar den store dieselmotoren ca 1,3 liter pr nm med en motorstøy på kun 71 db. Sjøegenskapene er svært gode, og båten går rolig og ”verdig” gjennom nesten all slags sjø. Også i tøft vær føler man seg trygg i Targa 27.1. Tross sterk konkurranse de senere årene er denne båten fortsatt en av markedets beste hyttebåter.

Vår vurdering:

+ Flybridge finnes
+ Gode sidedekk
+ Innvendig høyde
+ God om stuverom
+ Gedigen innredning
+ Sikt fra førerplass
- Liten vanntank

Fakta


* Fra og med september 2005 er det montert automatisk brannslokker i motorrom.
** Modell 840 Cab har ingen flybridge, kun modellen 840 FB.
*** Flybridge til Nord Star 28 finnes som ekstrautstyr.

Testresultat ved ulike turtall

Merknad: Målinger er utført med fire personers om bord og full drivstofftank. Målinger er utført ved ulike turtall. Først toppturtall, siden har vi dratt av 500, 1.000, 1.500, 2.000 og 2.500 o/min. Støyverdier er målt ved førerplass inne i hytta. Alle tester er utført ved Gåshaga Marina utenfor Stockholm 11. mai 2005. Lufttemperatur +12°C, vanntemperatur +10°C.

Viktige mål i cm

Båt/modellAnytec 840 CabNord Star 28 PatrolTarga 27.1
Lengde (LOA) i meter9,259,108,76
Lengde i vannlinjen8,407,408,21
Bredde i m2,953,103,04
Dyptgående i meter1,000,950,90
Høyde over vannet3,304,404,00
V-bunn i grader191919
Ca-vekt i kg med testmotor 3.5003.9003.600
Anbefalt motorstyrke i hk310–350260–400230-350
Drivstofftank i liter350450550
Vanntank i liter-12565
Septiktank i liter-7540
InnredningsmaterialeMahogniTeakTeak
Standardutstyr:
Anker + lineJa-Ja
ArbeidslysJa--
BadeplattformJaJaJa
BadeleiderJaJaJa
BaugjernJa-Ja
Bord i hytteJaJaJa
BunnstoffJa--
BrannslokkerJaJaJa
Brannslokker i motorromJaJa*)-
Drivstoffilter, separatJaJaJa
DefrosterJaJaJa
Dusj – utvendig---
Madrasser i lugarJaJaJa
Flybridge**)***)Ja
Farget skrog---
Ferskvannstank-Ja-
FortøyningsmateriellJaJaJa
KompassJaJaJa
Kjøleskap eller –boks-Ja-
LanternerJaJaJa
Lensepumpe, manuellJaJaJa
Lensepumpe, elektriskJaJaJa
Mast-JaJa
Pantry / bysse-Ja-
Radio/CDJa--
Septiktank-Ja-
Hydraulisk styringJaJaJa
SignalhornJaJaJa
Lyskaster i baugJa--
Lyskaster på tak--Ja
Herdet låseøye i baugJa--
FerskvannskjølingJaJaJa
TargabøyleJa-Ja
Toalett -Ja-
TrimplanJaJaJa
Trykkvannssystem-Ja-
VindusviskerJaJaJa
Pris med motor:
VP D4 – 260 hk-1.259.900 kr1.285.000 kr
VP D6 – 310 hk1.750.000 kr1.349.900 kr1.370.000 kr
VP D6 – 350 hk1.800.000 kr1.409.900 kr1.423.000 kr

Mer informasjon

Båt/modellAnytec 840 CabNord Star 28 PatrolTarga 27.1
Motor i testbåtVolvo Penta D6-310Volvo Penta D6-310Volvo Penta D6-350
DrevDPHDPHDPH
Propellakseleffekt i hk298298337
Ant sylindre/ slagvolum i liter6 / 5,56 / 5,56 / 5,5
Maks turtall o/min3.5003.5003.500
Toppturtall i test o/min3.5303.5003.500
PropellG 7G 6G 6
Fart i knop:
- ved toppturtall40,036,538,0
- 500 o/min32,530,031,5
- 1.000 o/min25,022,724,2
- 1.500 o/min17,113,815,5
- 2.000 o/min8,58,39,5
- 2.500 o/min6,46,47,0
Forbruk, liter/time
- ved toppturtall65,266,272,8
- 500 o/min41,442,048,0
- 1.000 o/min27,629,333,2
- 1.500 o/min20,522,625,4
- 2.000 o/min10,811,513,5
- 2.500 o/min4,74,34,8
Forbruk, liter/nautisk mil
- ved toppturtall1,631,811,91
- 500 o/min1,271,401,52
- 1.000 o/min1,101,291,37
- 1.500 o/min1,201,641,64
- 2.000 o/min1,271,391,42
- 2.500 o/min0,730,670,69
Støy i desibel (A):
- ved toppturtall807476
- 500 o/min797272
- 1.000 o/min767171
- 1.500 o/min746970
- 2.000 o/min716669
- 2.500 o/min656061

Anytec: Lange Maritime, Lysaker, telefon 930 01 800, www.langemaritime.no, www.anytec.se
Nord Star: Nord Star Norge, Oslo, telefon 900 74 000, www.Nord Star.no, www.Nord Star.fi
Targa: Thor R. Nilsen AS, Stathelle, telefon 35 96 87 50, www.trn.no, www.targa.fi

Båt/modellAnytec 840 CabNord Star 28 PatrolTarga 27.1
Badeplattform75 x 17070 x 19060 x 280
Sidedekk, bredd404143 - 45
Akterdekk125 x 235145 x 260140 x 260
Navigasjonsbord50 x 6550 x 12550 x 110
Inngangsdør – bredde1 x 472 x 602 x 48
Ståhøyde i hytte192190196
Ståhøyde i lugar131172191
Ståhøyde på toalett-171180
Arbeidshøyde pantry-84104
Køyelengde forpigg2 x 1952 x 203-
Køyelengde akterlugar--2 x 375
Køyelengde under salong-190 x 200-
Powered by Labrador CMS