Test: MØREJET 1167

Lystbåt i proffklassen

Det var Mørejet 30 som banet veien for storesøster 1167. Begge ble til som lystbåter, men de er blitt like populære som skyss- og yrkesbåter. En suksess i det små, som hviler på en innsiktsfull båtbyggers vilje til å finne de funksjonelle løsningene, de holdbare komponentene og sette det hele sammen til et bunnsolid båtprodukt.

Publisert Sist oppdatert

I 1977 satt brødrene Skorpen og tegnet skisser på en 30-foter som de var sikre på at ingen hadde råd til å kjøpe - men som de hadde fryktelig lyst til å bygge. 30 fot var stort den gangen. Hallgeir, Endre og Gunnar er båtbyggerbrødre. Far Gerhard Skorpen bygget sin første plastbåt i 1956, så de ble tidlig kjent med styrénlukten og glassfibermatter. De er i tillegg oppvokst på en øy sør for Fosnavåg på Sunnmøre - med Statt som nærmeste nabo. Like naturlig som det faller Paven å være katolikk, var båt en del av brødrene Skorpens oppvekst.
Mørejet 30 ble bygget. Til dags dato er det bygget 149 av denne modellen. Hallgeir og Endre produserte 16 og 19-fotere som de utstyrte med vannjet, derav navnet Mørejet. Tidlig på 1990-tallet var det Endre Skorpen som satte seg til tegnebordet. Bunnkonstruksjonen på 30-foteren ble noe modifisert, og fremtidsrettede linjer ble trukket opp. I det stille, og i det små, har Skorpa Fiberglas bygget 31 Mørejet 1167 siden 1992. Den er dyr. Som bobåt har den noen brister. Men som lystbåt i det store hele betraktet, er den blant juvelene.

På dekk

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER