Silver Eagle 630 CC

BEHAGELIG: Styrekonsollen i Silver-en er behagelig velorganisert. De to stolene er regulerbare og forreste del kan vippes opp for stående kjøring.
BEHAGELIG: Styrekonsollen i Silver-en er behagelig velorganisert. De to stolene er regulerbare og forreste del kan vippes opp for stående kjøring.

Potent

Silver var de første på fritidsbåtmarkedet som kombinerte aluminiumsskrog med glassfiber innerliner. Mange har kommet etter de siste årene, men Silver holder koken. Modellen 630 er den største av styrekonsollbåtene.

Publisert Sist oppdatert

Den er veldig enkel i sin innredning. En ren dørk med lysegrå gelcoat. Dreggkasse forut og midtmontert styrekonsoll med to stoler bak og sittebenk med stuverom under foran vindskjermen. Akterut en tverrstilt sofabenk med stort stuverom under. Her har de to batteriene fått plass. På styrbord side i benken utvendig er hovedstrømsbryter og sikringspanel. Motorbrønnen er stor og kan romme to 60-hestere som også er et motorvalg. Båten passer godt til hobbyfiskere som ønsker å komme raskt ut på seigrunnen, og det er innredning som tåler både fiskesløying og annet gris.

DRENERING: En slik skål i dørken med dreneringshull er det på hver side. På skottet til akterbenken/ stuverommet er hovedstrømsbryter og sikringer montert i vanntett panel.
DRENERING: En slik skål i dørken med dreneringshull er det på hver side. På skottet til akterbenken/ stuverommet er hovedstrømsbryter og sikringer montert i vanntett panel.

Fakta

CE-kategori: C

Produksjonsland: Finland

Lengde (meter): 6.30

Bredde (meter): 2.40

Lengde (fot): 20.00

V-bunn (grader): 18.50

Vekt (kg): 650

Dyptgaende (meter): 0.30

Drivstoff (liter): 130

Max. antall personer: 7

Motoreffekt fra (hk): 90.00

Motoreffekt til (hk): 150.00

Motor testbåt: Honda BF150

- Sylindervolum: 2354

- Antall synlindre: 4

- Effekt (hk): 150.00

- Effekt (kw): 110.00

Toppfart i test (knop): 45.00

Pris testbåt (kr): 375000

Opplysninger: www.kellox.no

Selvdreneringen akterut er to fine skåler i hver hjørne med dreneringshull og ut gjennom akterspeilet via slanger. Skålene er et pluss, for da slipper man å ha vannskvetter som flyter rundt på dørken akterut. Langs hele rekka er det griperekker som ender i to pulpitbøyler forut. Man beveger seg sikkert rundt på hele båten. Det er fire solide kryssholt. Lanterneføringen består av en liten lanternmast med sidelanterner som monteres i kontakt forut og tilsvarende lang topplanterne/akterlanterne akterut. Litt vel omstendelig etter vår smak. Vi foretrekker fastmontert lanterner.

STUVEROM: Under benken akter er det stort stuverom og plass for to batterier. Aktre lanternemast har plass her når den ikke er i bruk.
STUVEROM: Under benken akter er det stort stuverom og plass for to batterier. Aktre lanternemast har plass her når den ikke er i bruk.

Styrekonsollen er fint organisert med gass/gir-spak og ratt riktig plassert. Instrumentene er rett i siktelinjen i det noe nedsenkede dashbordet som også rommer et 12 volt-uttak og plass til en 8-tommers kartplotter/ekkolodd. Førerstol og passasjerstol kan vendes 360 grader, og begge har oppvippbar frontdel av sitteputen for stående kjøring.

BEHAGELIG: Styrekonsollen er behagelig velorganisert. De to stolene er regulerbare og forreste del kan vippes opp for stående kjøring.
BEHAGELIG: Styrekonsollen er behagelig velorganisert. De to stolene er regulerbare og forreste del kan vippes opp for stående kjøring.

Sjøegenskapene til denne båten er meget gode opp til i underkant av 40 knop. Skroget sitter godt i sjøen, det responderer villig på triming av motorvinkelen, og det er ingen slamring fra innredning eller skrog. Normalt vil en aluminiumsbåt gi en fiolinkassevirkning og være ganske støyende i litt sjø, men med glassfiber innerliner og skummet innside mot skroget, er båten omtrent helt død lydmessig. Men en 20-foter som bare veier 650 kg trenger slett ikke en 150-hester. Vi merket at når vi passerte 40 knop begynte båten å bli kilen å kjøre.

LETTERE OVERMOTORISERT: I hastigheter over 40 knop kommer chinewalken. Vi anbefaler derfor en mindre motor.
LETTERE OVERMOTORISERT: I hastigheter over 40 knop kommer chinewalken. Vi anbefaler derfor en mindre motor.

Toppfarten på 45 knop holdt vi kun noen få sekunder før båten begynte å vippe fra side til side, såkalt chinewalk. Pendelbevegelsen lar seg ikke stoppe skikkelig uten å trekke av på gassen. Det er morsomt å kjøre på grensen, men det kan være veldig farlig om du ikke vet nøyaktig hvordan du skal håndtere redskapen. Derfor synes vi 150-hesteren er en overmotorisering til denne båten som ganske sikkert er like morsom å kjøre med en 115-hester, men ganske mye tryggere.