Båtmagasinet Nr 7 2013

Ny jollemotor: Dette bør du tenke på

Sesongen er snart i full gang. Er det på tide å bytte ut motoren til jolla? Også små påhengere har mye utstyr både som standard og ekstra. Her er noen tips om hva du bør tenke på.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: LARS H. LINDÉN

 

Vekt og pris er ofte avgjørende når vi skal velge ny jollemotor. De skal være letthåndterlige og enkle å stuve unna i båten eller i boden. En brukervennlig styrekult står også høyt på listen, samt gear med revers. Men det er lett å glemme viktige funksjoner om man stirrer seg blind på prisen.

Har motoren luftkjøling eller sjøvannskjøling? En luftkjølt motor støyer mindre enn en vannkjølt.

  • Er den én- eller tosylindret? To sylindere gir jevnere gange og mindre vibrasjoner.
  • Er stammen lang nok slik at propellen får skikkelig grep i vannet?
  • Er det strømuttak på motoren – til for eksempel lanterner?

 

Hvem kan reparere?

Også de minste påhengsmotorene på markedet har en mengde funksjoner som standard eller ekstrautstyr. I denne oversikten har vi tatt med de ledende 2 til 8 hk motorene på markedet. Når du skal kjøpe en liten påhenger, kan det være smart å tenke fremover. Kanskje skal motoren brukes på flere båter, eller jolla skal byttes ut i fremtiden. Mulighet til å bytte til en spesialpropell eller batterilading kan da være aktuelt utstyr.

Vekt og pris kan være viktig for mange, men servicemuligheter og tilgang til reservedeler er tross alt det viktigste. Det er mange tilbydere på markedet i denne effektklassen, og det er mulig å få kjøpt virkelig billige motorer. Før kjøpet kan det være smart å sjekke garantivilkårene og hva slag servicemuligheter som tilbys, blant annet hvilke verksteder som kan ta hånd om motoren når det dukker opp problemer.

 

STAMMELENGDEN er meget viktig. Er den for kort, kan propellen suge luft og miste effekt. Viss produsenter har såkalte XL-sammer beregnet for båter med høye akterspeil.

 

TILT som gjør det mulig å låse motoren slik at man fortsatt kan bakke når man tilter opp motoren, er en fordel om man skal inn på grunt vann.

 

GEARSPAK på styrekulten er et stort pluss og gjør motoren enklere å bruke.

 

TANK I TILLEGG: Alle mindre påhengsmotorer har innebygget bensintank. Enkelte har også tilkoblingsmulighet for en separat tank.

 

STANARD ELLER SPESIAL: Standardpropellen er mest effektiv når man kjører forover, men har dårligere egenskaper når du bakker. Dersom du har behov for mer kraft når du bakker, kan det være smart å vurdere en spesialpropell med større bladareal.

 

STRØMUTTAK får man som standard eller ekstrautstyr. Det gir blant annet strøm til lanterner.

 

DETTE UTSTYRET HAR MOTORENE

MOTORSTYRKE I HK

2,5

3,5

4

5

6

8

Låsbar tilt

Yamaha

 

Mercury

Tohatsu

Yamaha

Honda

Mercury

Tohatsu

Yamaha

Mercury

Tohatsu

Yamaha

Honda

Mercury

Suzuki

Tohatsu

Yamaha

Gear – forover og nøytral

Honda  1)

Mercury

Suzuki

Yamaha

Mercury

 

 

 

 

 

Gear – forover, revers og nøytral

 

 

Mercury

Suzuki

Tohatsu

Yamaha

Honda

Mercury

Suzuki

Tohatsu

Yamaha

Mercury

Suzuki

Tohatsu

Yamaha

Honda

Mercury

Suzuki

Tohatsu

Yamaha

Gass + gearspak på styrekult

Honda 1)

 

 

 

 

Mercury

Suzuki

Innebygd tank

Honda

Mercury

Suzuki

Tohatsu

Yamaha

Mercury

Tohatsu

Mercury

Suzuki

Tohatsu

Yamaha

Mercury

Suzuki

Tohatsu

Yamaha

Mercury

Suzuki

Tohatsu

Yamaha

 

Tilkobling for separat tank

 

 

Mercury

Tohatsu

Yamaha

Honda

Mercury

Tohatsu

Yamaha

 

Mercury

Suzuki

Tohatsu

Yamaha

 

Honda

Mercury

Suzuki

Tohatsu

Yamaha

Strømuttak, standard

 

 

 

Mercury

 

Mercury

Yamaha

Strømuttak, ekstrautstyr

 

 

Mercury

Suzuki

Yamaha

Suzuki

Yamaha

Mercury

Suzuki

Tohatsu

Yamaha

Suzuki

Batterilading, standard

 

 

 

 

 

Honda

Mercury

Suzuki

Tohatsu

Yamaha

Batteriladning, ekstrautstyr

 

 

Mercury

Suzuki

Yamaha

Honda

Mercury

Suzuki

Yamaha

Mercury

Suzuki

Tohatsu

Yamaha

 

Elektrisk start

 

 

 

 

 

Honda

Mercury

Suzuki

Yamaha

XL-stamme

 

 

 

Mercury

Tohatsu

Yamaha

 

MERKNADER:

Hondas minste er på 2,3 hk og denne motoren har en såkalt sentrifugalkobling. Når man vrir på gassen, så kobles gearet inn automatisk.