utgave nr 11 2004

Nyheter, november 2004

Publisert Sist oppdatert

Nye utenbordsmotorer

Yamaha lanserer i høst to nye firetaktere på 50 og 60 hestekrefter. Motorene har begge et slagvolum på 996 kubikkcentimeter og de fire sylindrene fylles ved hjelp av bensininnsprøytning. Med 110 kilo er også vekten identisk på de to motorene. Prisen blir 64.033 kroner for 50-hesteren, mens 60-hesterne koster 74.284 kroner.
Mer informasjon: Yamaha Motor Norge, Tlf: 64979400

V6 fra VW Marine

TDI 225-6. Et enkelt navn, som skjuler noe helt annet enn en enkel motor. Med sin nye V6er viser Volkswagen Marine at de mener alvor.

Tekst: JAN HARRY SVENDSEN

Som vanlig stammer også den nye V6eren fra Volkswagen Marine fra bilenes verden. Denne har sitt utspring i den nye Audi A6 og i luksusbilen A8, og akkurat det burde bekymre konkurrentene en liten smule. Sammenliknet med konkurrentene har nemlig Volkswagens mariniserte bilmotorer en stor fordel. Vekten. Med en tørrvekt på 350 kilo uten drev snakker vi om en lettvekter, men ikke hva gjelder ytelser. Maksimalt dreiemoment er 450 Nm fra 2.000 omdreininger i minuttet, mens den yter 225 hestekrefter. Fordi sylindrene er arrangert i en V blir også motoren svært kompakt. Med turbo og ladeluftkjøling, sammen med Common-Rail innsprøytning, tilhører motoren dessuten eliten hva gjelder teknikk, ikke at det burde overraske med tanke på opprinnelsen. Foreløpig er ikke motoren klar for serieproduksjon, men Volkswagen Marine lover at de første motorene skal forlate motorfabrikken i Salzgitter i løpet av ett år.
I tillegg til den nye V6eren kommer også Volkswagen Marine med en ny toppmodell i serien av femsylindrede dieselmotorer. TDI 165-5 er til en stor del basert på den velkjente TDI150-5 men har fått en effektøkning på 15 hestekrefter. Fra offisielt hold snakkes det også om V8 og V10 motorer, også de hentet fra personbilprogrammet til Volkswagen og Audi. En videreutvikling av de firesylindrede motorene er også på trappene. Først og fremst blir motorserien utvidet med motorversjoner med pumpedyse innsprøytning, og dermed ytelser opp mot 150 hestekrefter.
Mer informasjon: www.volkswagen-marine.de

Liten og praktisk

Det er i første rekke bruksaspektet som dekkes med en Modell 1550 fra Thoram Boats. Den 15-fot lange båten, er utstyrt med fenderlist, batteri, lensepumpe og fortøyningsbeslag. I tillegg levers den lille båten med tofter og holdehåndtak, samt en liten rekke. Båten kan utstyres med motorer fra 9,9 og opp til 30 hestekrefter. Båten er ikke selvdrenerende. Prisen er fra 24.000 kroner.
Ny er i tillegg en 9-foter. Båten er i første rekke tenkt som en jolle til å henge i daviter, men henvender seg også til ungdommen. Båten leveres med styrekonsoll som standart utstyr og kan leveres med motorer fra 5 til 15 hestekrefter. Denne båten koster fra 14.500 kroner.
Mer informasjon: www.marinfoto.no

Nyhet for tapeelskerne

Sølvtape eller gaffatape. Kjært barn har som kjent mange navn, og nå får det antakelig ett til. Den velkjente gaffatapen kommer nå i en transparent utgave. Tapen vil hete Scotch Transparent Duct Tape, og kan brukes til mange småreparasjoner om bord.
Mer informasjon: www.3m.com

NMEA-tankmåler

Tankmåler som bruker NMEA 2000 -protokollen er hva engelske Offshore Systems presenterer nå. Måleren passer alle tanker som har dybde fra 30 cm til 140 cm. Måleren har ingen bevegelige deler, er selvkalibrerende og i tillegg til å måle tank-kapasiteten, føler den også om drivstoffet inneholder mye kondensvann. Senderen er i syrefast stål og trekker bare 50 mA strøm. Den kan kobles til både 12 og 24 volts systemer.
Ytterligere opplysninger: Offshore Systems (UK) Ltd . tlf: +44 1425 610022 eller internett: www.osukl.com

Vått og tørt

En oppladbar 12-volt støvsuger er godt å ha i båten. Mobisonic Power Vac suger både vått og tørt, og koster kr 590,-.
Mer informasjon: Waeco International, 33 42 84 50.

Voksen sportscruiser

Sealines nye S38 hadde norsk premiere i høst. En lystbåt med design og fasiliteter først og fremst beregnet på solskinnsbruk. I utseende, prestasjoner, innredning og utstyr skiller den seg ikke vesentlig fra konkurrentene. Utearealene er romslige, og under dekk har S38 køyeplass til to i forpigg, tre i senterlugar og to i salong.
Èn ting skiller Sealine S38 ut fra hopen: Det elektriske anlegget - kalt Seaplex - er digitalt. Behovet for kabler er mindre enn i et "gammeldags" anlegg, og anlegget har sitt eget diagnostiseringssystem for å lokalisere feil. Det skal også være enklere å skifte komponenter og koble til nye med det digitale el-anlegget.
Båten leveres med dobbel Volvo Penta motorinstallasjon, fra AD 41 P med 200 hk hver, via D4, KAD 43 og KAD 300 til den nye D6 310 hk.

Data: Sealine S38

Lengde: 11,51 m
Bredde: 3,74 m
Vekt: 7.400 kg (tørr)
Dyptgående: 0,93 m (drev nede)
Drivstofftank: 2x339 l
Vanntank: 274 l
Toppfart: 37 knop (2xD6 310)
CE-kategori: B
Pris: Fra kr 2.650.000 (m/2x VP KAD43)
Mer informasjon: Formo Marin, Skien, tlf 35 50 96 30. www.sealine.no

En navnerokade

De svenske Rivalbåtene har fått nytt navn. Nå heter de Rocad, og sammen med nytt navn har båtene også blitt noe oppgradert. Blant annet har de fått ny dekor og detaljer i rustfritt stål. Viktigere er imidlertid at sikkerheten har blitt forbedret gjennom bedre flytemidler i båtene. Med luftfylte bunnstokker og spesielle luftfylte flyteputer er ikke bare sikkerheten økt, man har i tillegg eliminert problemet man har med flyteskum som lett binder fuktighet i skroget.
Mer informasjon: www.rocadboats.com

Mini-RIB

Oceanus VST 11 kan neppe skryte av å være særlig stor. Med en total lengde på 3,35 meter og en bredde på 1,66 meter er det høyst begrenset plass den opptar. Likevel skryter produsenten av at den innvendige plassen fint holder til fem voksne, noe tanken som er integrert i dørken blant annet sørger for. I tillegg er utstyrnivået godt, foruten putesett leveres den med styrekonsoll. Ribben kan utstyres med motorer opp til 30 hestekrefter. Den veier 168 kilo.
Mer informasjon: www.abinflatables.com

Kondom mot ruskevær

Videokameraer og vann er ingen god kombinasjon, men med et regntrekk kan man også filme i dårlig vær. Laget i slitesterk PVC, med optisk glass i front beskytter regntrekket mot elementene. Monteringen er enkel, man trer det ganske enkelt over kameraet og "fester" det med to trykknapper. Trekket leveres til alle videokameraer på markedet, og koster fra 1.250 kroner.
Mer informasjon: www.marinfoto.no

Oppdrift for små

Regatta Active 911 er ingen stor nyhet all den tid drakten nå kommer i en versjon for barn i alderen 10 til 12 år. Drakten er myk og behagelig og har gode justeringsmuligheter. Sømmene er tapet, og lommener har fleecefor. Fluoriserende gule felter sammen med reflekser øker synbarheten, mens en fløyte tilkaller oppmerksomhet. Dressen leveres med selegang for sikkerhetssele, hjelphette og neoprene mansjetter i armene. Prisen er 1.990 kroner.
Mer informasjon: www.regatta.no

Mer guffe

En ny 170 hesters dieselmotor med direkteinnsprøytning erstatter den etter hvert tilårskomne 165 hesteren fra MerCruiser. Sammenliknet med denne motoren er den nye både mindre, har bedre drivstoffsøkonomi og mindre vibrasjoner takket være et større svinghjul og balanseaksler. Motoren har samme fotavtykk som mindre V8-motorer og deler både turbo og mye av sin oppbygning med MerCruisers 2,8-liter med 200 hestekrefter. Motoren kan kobles til både drev og aksel.
Mer informasjon: www.marinepower.no

Jeanneau med step

Jeanneau Cap Camarat 925 WA og Cap Camarat 715 er de første båtene fra Jeanneau som er utstyrt med steppet skrog. Skroget er utviklet av amerikaneren Michael Peters, som også har konstruert en rekke fremgangsrike racingbåter.
Med en lengde på 9,25 meter er i første rekke Cap Camarat 925 en romslig sportsfiskebåt. Det loves da også et romslig salongområde og godt med dekksplass. På dekket foran vindskjermen er det i tillegg to solsenger. Hva kjøreegenskaper angår loves vi forbedrede manøvreringshastigheter, svært lav planingsterskel og høy toppfart. Med største motoralternativ, to 250 hesters firetaktere, oppgis topphastigheten til å ligge rundt 50 knop.
Fullt så rask blir ikke den mindre Cap Camarat 715, men med en steppet bunn snakker Jeanneau også her om en rekke forbedringer både hva gjelder manøvrering og kjøreegenskaper. I utformingen av instrumentpanelet har Jeanneau dessuten lagt vekt på at det skal være plass til en 8 tommers skjerm. Sitteplasser skal det være nok av, både forut og akter i båten. Den 7,15 meter lange walkarounden anbefales utstyrt med en 200 hesters motor, men blir godkjent for motorer opp til 250 hester.
I tillegg til de to nye Cap Camaratene blir også Prestige-serien oppgradert. Blant annet får Presige 36 en ny badeplattform, og man får muligheten i å velge en ny tresort, Moabi, pp Prestige 32, 36 og 46. I tillegg til dette blir instrumentpanelet i båtene oppgradert.

Tekniske data:
Cap Camarat 925 WA

Lengde:9,54 meter
Bredde:3,10 meter
Soveplasser:4
Anbefalt motor: 2 x 225 hk
Maks. motor:2 x 250 hk
CE-kategori: B eller C
Antall personer: 7 (B) eller 10 (C)

* CE-kategori og belastning er foreløpig

Cap Camarat 715

Lengde:7,15 meter
Bredde:2,55 meter
Anbefalt motor: 200 hk
Maks. motor: 250 hk
CE-kategori:C
Antall personer:8

* CE-kategori og belastning er foreløpig

Bedret oversikt

På samme måte som i biler har kjørekomputere blitt stadig vanligere i båter. Suzuki lanserer nå sin Commander-serie av analoge instrumenter, men med digital kjørekomputer. Instrumentene gir opplysninger om drivstoffnivå, forbruk og forbrukt mengde . I tillegg gir instrumentene opplysninger om gangtid, dybde under båten og tilbakelagt distanse. Innebygget er også tre alarmer som varaler om lav oljestand, for høyt turtall og motorfeil. Instrumentene kan leveres både med sort og hvit skive, og kan monteres på båter med Suzuki firetaktsmotorer fra 40 og opp til 250 hestekrefter. Prisen er ikke klare.
Mer informasjon: www.erlingsande.no

Dixie Lily i bokform

Husker du familien som bygde motorbåt på Vålerenga og dro mot Middelhavet for over 18 år siden? Dixie Lily med familien Cecilie Heramb, Thomas Bell og guttene Espen og Kristofer kom seg helt til Tyrkia og rapporterte flittig i Båtmagasinet. I 1999 tok de seg to år fri og dro på tur til Svartehavet og Tyrkia, og en nye serie med reisebrev fulgte til de klappet til kai her hjemme igjen på Hvasser i 2001.
Thomas Bell har siden den gang gått med en bok i magen, og nå er den endelig født. I boken får du en del av historiene som Båtmagasinets trofaste lesere har kunnet glede seg med opp gjennom mange år, men også en god del mer og utfyllende informasjon. Boken er både en spennende reiseskildring, men også meget nyttig med massevis av praktiske tips for andre som måte leke med den samme tanken om å seile Europa og vannveiene på egen kjøl.
Boken er gitt ut på eget forlag, og du kan få kjøpt boken gjennom Båtmagasinet. Veiledende utsalgspris er kr. 350,- Kanskje en meget god julegaveidé?

Ny behandling av aluminiumsbåter

Helakkert er lekkert

Finske Buster har tatt i bruk avsanert teknologi for å myke opp sine aluminiumsbåter. Fra neste år blir de fleste Buster-modellene hellakkert som standard.

TEKST: ATLE KNUTSEN

Fra neste år vil alle Buster-modellene fra M til Magnum være hellakkert i metallic lakk. Alle overflater over vannlinjen blir dessuten behandlet med klarlakk.
Inha Bruk AB, som har produsert nesten 70.000 (!) Buster-båter siden 1977, tok nylig i bruk et eget lakkeringsanlegg. I Europa er det bare bilprodusenten Porsche som har et tilsvarende avansert anlegg for industrilakkering.
I lakkeringsprosessen benyttes polyurethane- og epoxylakk spesielt beregnet for aluminium og metall. De lakkerte båtene får et vesentlig mykere utseende, med en overflatefinish fullt på høyde med biler. Overflatebehandlingen skal ifølge Buster være svært motstandsdyktig i forhold til slitasje og sjøvann, og beskytter mot oxidering.
Hellakkeringen har også fordeler når det oppstår bulker og skader. Mens man tidligere måtte bytte ut den skadete delen, kan man nå sparkle og lakkere skaden på samme måte som karosseriskader på biler.
Fra våren 2005 vil også Busterbåtene bli levert ferdig behandlet med bunnstoff.
Ytterligere opplysninger: Bjørn Fjellhaug AS, Bergen, tlf 55 25 40 10, internett: www.busterboats.no

Bénéteau med step

Beneteau Flyer 750 Open blir lansert i høst. Båten har et nytt steppet skrog, utviklet og patentert av det franske verftet selv. Den vises første gang i Norge på Sjøen for Alle i mars neste år.
Skroget skiller seg fra andre steppede skrog ved sine forovervendte step, et luftinntak i midten av båten og to langsgående steglister akter.
Oventil har båten en solplattform forut, styrekonsoll midtskips og en etter verftets egen mening ryddig cockpit der opptil åtte personer kan ha det behagelig. På listen over ekstrautstyr finner vi blant annet fiskestangholdere og cockpit-dusj.
Båten er godkjent for inntil 300 hk. Den leveres med inntil 1x250 hk eller 2x140 hk av Suzukis nye firetakts V6-utenbordsmotor.

Data: Beneteau Flyer 750 Open

Lengde: 7,00 meter
Bredde: 2,53 meter
Vekt: 2.200 kg u/motor
Dyptgående: 0,5 meter
Drivstofftank: 385 liter
Motor: Maks 300 hk
Antall personer: 8
Pris:
Mer informasjon: Erling Sande AS, telefon . www.erling-sande.no

Amerikansk fritid

Vannsport, men også ren familiehygge og soveplass for fire, er oppskriften når Bayliner nå lanserer deres nye familiebåt, 265. Til våre kyster kommer nyheten i god tid før neste sesong, og vi loves en båt med flere gjennomtenkte løsninger. Blant annet er akterbenken konstruert på en slik måte at den automatisk felles opp når du åpner motorluka, noe som letter adkomsten til motoren. Nede i salongen er utfyllingsputene integrert i ryggstøtten, og integrert i leideren som leder ned i salongen er det både stuerom og inspeksjonsluke. Båten har soveplass for fire, og har i tillegg til U-sofaen forut en liten stikklugar. Til babord side er det en bysse, mens man finner et toalettrom til styrbord.
Prisene begynner på 617.000 kroner med en 220 hesters MerCruiser bensinmotor. Ønsker du diesel øker prisen med 100.000 kroner.
Mer informasjon: www.baymax.no

Tekniske data:

Lengde:8,23 meter
Bredde:2,59 meter
Antall soveplasser: 4
Vinkel V-bunn:17 grader
Drivstoff:284 liter
Ferskvann:75 liter
Septik:75 liter
Motor:Fra 200 Hk diesel

Ny og stor lillebror

Italienske Azimut lanserte nylig sin nye minsting, en 40 fots flybridgebåt. Azimut 40 overtar fra neste år plassen til Azimut 39 i modellrangen.

Azimut-båtene er lett gjenkjennelig med sine karakteristiske sidevinduer. Produsenten var faktisk den første som begynte å lime vinduene inn i rammene. Azimut tilførte nylig den nedre delen av porteføljen en ny båt. Iøynefallende design er blitt Azimuts varemerke, og 40-foteren følger samme designlinje som de øvrige modellene, som strekker seg helt opp til 116 fot. Den nye modellen har fått en vesentlig utvidet og sosial flybridge. Vi ble imponert over førerposisjonen på taket, som er innbydende, oversiktlig og komfortabel.
Båten har to separate lugarer med fire køyer og egne bad under dekk. Det er lagt stor vekt på fellesarealer om bord. Den store dekkssalongen er lys og trivelig, men mens visse andre storbåtprodusenter viser vei med å anlegge byssa i samme nivå som salongen, har Azimut valgt en nedsenket versjon i denne båten. Et gjennomgående trekk ved Azimut 40 er at det er mange nivåer og trapper.

Total lengde12,50 meter
Bredde4,22 meter
Dyptgående1,30 meter
Totalvekt14 tonn
Motor2x380 hk Cummins QSB 5,9
Fart, halvlastet31 knop
Pris inkl. avgifterCa 4.020.700 kroner
OpplysningerHanabryggene Marina AS, Sandnes, telefon 51 60 80 80, www.hbm.no

Powered by Labrador CMS