utgave nr 3 2011

Test: Ardea 820 Combi

En Ardea 820 Combi, like kjent som NB 820 Combi, er et hyppig innslag i norske havner. Et sjøens svar på Nissan King Cab – flerbruksbåten for folk flest.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
Ardea 820 Combi ble lansert i 1998 og er følgelig ingen nykomling på markedet. Allerede fra starten kunne den tilbys både i halvplanende akselversjon og med planende skrog og drev.
Bakveggbåten har i en årrekke vært populær blant voksne par, men også blant barnefamilier, selv om det kan bli litt trangbodd med fire pesoner om bord. Størrelsen på akterdekket er enorm, noe mange utnytter i kombinasjon med en kalesje, slik at man får et ekstra oppholdsrom. Men det er også et førsteklasses arbeidsdekk når båten brukes til fritidsfiske eller transport i skjærgården. Elleve år og et antall facelift etter lanseringen, har vi gjort en grundig test av en folkekjær bakveggbåt.

Sjøegenskaper (smil)

Båten har et planende skrog med kjøl og strak aksel. Testbåten var motorisert med en Yanmar 4LHAM-STP som yter 222 hester og som gir en toppfart på respektable 24 knop. Båten har en moderat planingsterskel, og siden førerposisjonen er plassert så vidt langt frem, har man aldri noe problem med sikten forover. Selv ved toppfart legger båten seg moderat innover i svingen, hvilket indikrerer at den har et planende skrog. Den viser aldri tegn til å plane på kjølen. Båten tåler derfor lett 222-hesteren. Ardea 820 Combi har et harmonisk skrog, er kompakt bygget og skrudd sammen og tilbyr trygge og forutsigbare sjøegenskaper.

Uteplassen (smil)

I standardversjonen er akterdekket på Ardea 820 Combi holdt så rent som mulig. Det er helt flush uten faste benker eller støpte kasser, men slikt er tilgjengelig som ekstrautstyr. På babord side er det et fast drenert tørkeskap for sjøtøy og den slags, og her inne sitter også panelet med hovedstrømbrytere lett tilgjengelig. I tilknytning til skapet er det et stort trinn ut på dollbordet. Under trinnet er det et stuverom for propanflaska, og her har man også tilgang til nødstengeventilen for dieseltilførselen. På styrbord side har Ardeaen en utvendig styreposisjon under takskjegget. Praktisk i forbindelse med fiske, men også ved finmanøvrering og tillegginger, spesielt når man er alene om bord. Akterdekket er opplyst av to downlights montert under takskjegget.
I akterspeilet er det en port som slår innover – hvilket er et pluss utifra et sikkerhetsperspektiv, men løsningen gir også plass til å henge fendernepå akterspeilet. Testbåten var ustyrt med en ekstra lang badeplattform med en usedvanlig kraftig og praktisk badestige.
Det er god adkomst ut på dollbordet, spesielt på babord side, men også på styrbord. Håndrekken på hardtopen er grei, men den kunne med fordel ha vært montert på hardtoptaket og ikke på siden for å gjøre ferdselen langs dollbordene både enklere og tryggere.
Båten har totalt seks solide kryssholt og en litt tynt dimensjonert rekke som ender i en høy og praktisk pulpit i baugen. I fordekket er det en romslig dreggkasse.
I akterkant av hardtopen er det en mast med plass til utstyr som radar og annet utstyr. Men, produsenten kunne med fordel gått opp en dimensjon eller to på trekkerørene slik at man slipper å stripse fast kablene på utsiden av masten.


Salong (nøytralt)

At akterdekket er så sterkt prioritert i Ardea 820 Combi, medfører mindre plass i salongen. Interiørløsningen er klassisk, med en sittegruppe på babord side, førerplass og bysse til styrbord. Sittegruppen rommer med litt godvilje fire personer rundt et bord som kan svinges, men ikke felles ned. Det er stuveplass inn under dollbordet og nede ved dørken.
Innredningen er laget i eik og gir et lyst og hyggelig interiør. Salongen er opplyst av tre downlights, hvilket er tilstrekkelig. Videre hadde testbåten en takkluke over førerplass som med nød og neppe gjør det mulig å stå og kjøre.
Samtlige tre frontvinduer er forsynt med defrosterdyser, samt vindusviskere.
Førerposisjon (nøytralt)
Produsenten har valgt en utforming av førerplassen som er temmelig original. For å utnytte plassen maksimalt og få en størst mulig bysse, er førerkonsollen minimal, og panelet med motorinstrumentene er plassert inn under dollbordet ved siden av førerstolen. I realiteten er konsollen en styresnekke omgitt av en liten hylle, hvor de kraftige Morse-spakene er montert på toppen. Ergonomien er overraskende grei, men vi savnet en plass for innfelling av en kartplotter. Det er også begrenset med plass til montering av annet utstyr her. Vi savnet også mer slingresikker plass til å legge fra seg småting. At instrumentpanelet er montert på innsiden av stolen under dollbordet, har ingen større praktisk betydning siden alle alarmer også gis med lydsignal.
Ved dørken på førerplassen sitter et hovedsikringspanel fra Navix lett tilgjengelig og meget oversiktlig og ryddig. Det er også romslig stuveplass i rommet under forhvileren.

Hovedlugar (smil)

Siden toalettrommet er plassert oppe i salongen, blir lugaravdelingen under fordekket relativt romslig. Her er en V-køye forut med god stuveplass inn under, men køya er for barn. Videre er lugaren forsynt med to lave sittebenker, og ved å løfte på puta i båtens senterlinje får man adkomst til thrusteren. Tilsvarende er det en sittepute ved åpningen til stikkøya, som i praksis er hovedkøya om bord, og som ligger under hele salongen. Totalt er det to lamper i tilknytning til V-køya, og en lampe montert på skottet inne i stikkøya. All polstring er tilfredsstillende utført. Det samme gjelder trearbeidene.
Lugaren er utstyrt med en dekksluke som åpnes i forkant. Den bør vendes slik at den åpnes i akterkant.
Siden produsenten har valgt å lage en beskjeden førerkonsoll, vinner man plass til et hengeskap i forkant av førerplassen.
Byssa (nøytralt)
Til tross for at den er ganske liten og kompakt, inneholder byssa alt man trenger for å lage en solid middag. Kjøleskapet montert lett tilgjengelig under førerplassen. Vipper man frem førerstolen får man ekstra og kjærkommen avsettingsplass i tilknytning til benken. Benken inneholder også en komfyr med doble bluss og stekeovn. Under ovnen er det en romslig gryteskuff og under vasken er det et romslig skap. Stålvasken som er nedfelt i benken, har god dybde og størrelse, og ettgrepsarmaturet har husholdningskvalitet. Vi kunne ha ønsket oss noe bedre belysning i byssa.
Men om man måtte savne noe stuveplass i byssa, er det enorm plass i ”kjelleren” under byssedørken. Her er det et gigantisk stuverom, hvor man blant annet har adomst til dieselvarmeren.
Toalettrom (nøytralt)
I stedet for toalett under dekk, har båten separat toalettrom i akterkant av salongen på babord side. Plassen er tilstrekkelig til at selv godt voksne kan snu seg med letthet her inne. For å få mer ut av rommet, er servanten montert på et skinnearrangement slik at den kan trekkes ut fra dollbordet, eller skyves inn når man ønsker å benytte det manuelle Jabsco sjøvannstoalettet. Løsningen fungerer helt utmerket. Taklampen som er montert ved speilet på skottet burde fått en bedre plassering slik at det lyste på ansiktet på den som barberer eller sminker seg. For øvrig er detaljer som tannkrusholdere, dorullholder og knagger på plass. Den eneste ventilasjonen på toalettrommet er en mekanisk ventil.


Motorrom (smil)

Kvaliteten på installasjoner og motorrom i særdeleshet, imponerer ved Ardea 820 Combi. Under akterdekket er motoren plassert lengst akter, mens man forenom motorrommet har et gigantisk stuverom. I testbåten satt det en Yanmar 4LHAM-STP. Den er meget godt tilgjengelig i det uhyre romslige motorrommet. Men vi savnet en vanntett luke i lasterommet som ville gitt vesentlig enklere tilgang til reimene i forkant av motoren. I rommet er det montert en 190 liters dieseltank på hver side med utligningsslange i mellom. Alle skroggjennomføringer og drivstoffslanger er forskriftsmessig forsynt med doble slangeklemmer. Grovfilter med vannutskiller er montert lett tilgjengelig på en plate på styrbord side. Videre er roranlegget fritt og åpent montert med god adkomst, og her er nødstyringen klargjort.
Batteriene er plassert i en separat kasse på babord side, godt beskyttet samtidig som de lett kan byttes ut. Både dieselvarmer og vannpumper er montert tørt og fint utenfor motorrommet, noe som borger for få problemer. Det elektriske anlegget ombord er meget godt organisert i kabelgater.
Det er massivt med stuveplass i Ardeaen – inkludert et gigantisk, tørt og lett tilgjengelig lasterom forenom motorrommet. Her er også adkomst til vanntanken og pumpe på babord side. Vi gir pluss for solide lukeløftere på lukene, men luketersene er av den mest gebrekkelige varianten med lokk på. Bedre alternativer finnes på markedet.

TESTFAKTA ARDEA 820 COMBI

KONKLUSJON:
Ardea 820 Combi er en folkelig og trivelig båt med et fantastisk akterdekk – både praktisk og stort. Båten har utmerket bokomfort for to, men også familier med små barn kan lett reise på lengre ferietur med denne båten. Kombinasjonen fornuftig motorisering og enkle, reale løsninger forklarer 820 Combis brede apell.
PLUSS
+ Stort akterdekk
+ Lasterom
+ Teknisk kvalitet
MINUS
- Førerplass
- Luketerser

SPESIFIKASJONER
Største lengde: 8,34 Meter
Skroglengde: 8,21 Meter
Største bredde: 3,06 Meter
Vekt tørr båt: 3.100 Kg
Vekt fullastet båt: 4.914 Kg
Største dyptgående fullastet: 0,95 Meter
Kapasiteter i liter
- Ferskvann: 120
- Drivstoff: 2x190
- Septik: 69
- Varmtvann: 30
MOTOR OG FREMDRIFT
Motorfabrikat: Yanmar
Modellbetegnelse: 4LHAM-STP
Årsmodell: 2010
Drivstofftype: Diesel
Ytelse ahk: 222
Ytelse kW: 163,2
Antall sylindere: 4
Max turtall ihht produsent: 3.400-3.500 omdr./min
Max turtall i test: 4.000 omdr./min.
Motoralternativer
- Alternativ 1 145 hk Volvo Penta
Type fremdrift: Strak aksel
Propeller: S8 Skewback
- materiale: Kommer
- stigning i tommer: Kommer
- antall blad: Kommer
ELEKTRISK ANLEGG
Batteribank
- type og størrelse: Sønnak 115 Ah
- antall standard: 2x115 Ah
- antall testbåt: 2x115 Ah
Ladespenning forbruk i volt¹): 14,28
Ladespenning start i volt¹): 14,32
¹) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt
MÅL I CM
Dollbord, bredde: 22
Uteplass akter: 256X260
Badeplattform: 250X95
Arbeidshøyde byssebenk: 90
Ståhøyde
- i salong: 210
- i byssa: 210
- ved førerplass: 150
- hovedlugar: 160
- stikklugar: 130
- toalett: 197
Akterdør
- bredde: 57
- treskelhøyde: 15
Køyemål
- hovedlugar: 65x77 (x2)
- stikkøye: 100x200

CE-MERKING
I ORDEN MANGELFULLT
Designkategori: B
HIN-nummer: OK
Samsvarserklæring: OK
Brukerhåndbok: OK
FRA CE-SKILTET
Max antall personer: 7
Max antall pers. og last i kg: 1.272 kg
Max motorstyrke: 163,2 kW

FART OG STØY

I følge produsent Testet
Max turtall: 3.500 omdr.min 4.000 omdr./min
Max fart: - 24,1, knop
Marsjfart: - 22,0 knop
Max støy²): - 83 dBA
Støy ved marsjfart: - 82 dBA
²) Merknad: 84 dBA er Arbeidstilsynets øvre grense for tillatt gjennomsnittsstøy på en industriarbeidsplass.
TESTRESULTAT ³)
Turtall (omdr./min.) Fart (i knop) Støy (i dBA) Merknad
4.000 24,1 83
3.700 21,6 82
3.400 18,6 79
3.100 16,0 78
2.800 13,0 76
2.500 11,0 75
2.200 9,4 74
1.900 8,2 72
1.600 7,4 70
1.300 6,4 67
1.000 5,4 57
700 4,0 57

(Reduksjon med 300 omdr./min.)
³) Målingene er utført med en Yanmar 4LHAM-STP

TESTBETINGELSER
Temperatur
- Luft: 15˚C
- Sjø: 11˚C
Vindstyrke: 2-5 m/sek
Tankinnhold ved test
- Diesel: 80 Liter
- Ferskvann: 60 Liter
- Septik: 0 Liter
Antall personer om bord: 2

PRIS OG OPPLYSNINGER
Pris fra (inkl. avg.)
Pris testet båt (inkl. avg.)
Konstruktør: Tore Bekken
Produsent: NB Marine AS
Produksjonsland: Norge
Ytterligere opplysninger: www.nbmarine.no

KONKURRENTENE
Viknes 830 Testet i Båtmagasinet nr 12/05
Jeanneau Merry Fisher 8 Ikke testet i Båtmagasinet