utgave nr 4 2003

Test: Håndholdte GPS navigatorer

Publisert Sist oppdatert

Test: Håndholdte GPS navigatorer

Garmin scorer igjen

Hvilken GPS skal du velge? Vi tester og sammenligner de fleste små GPS mottagere på markedet (uten kart) som kan egne seg for bruk i båt og hjelper deg med å velge den beste for deg. Noen av dem (Garmin eTrex, GPS 12, GPS 76 og MLR SP 24XC) har eksistert i flere år, mens andre (Garmin GPS 72 og Magellan SporTrack) er helt nye i år.

Tekst: Terje Bølstad

Aldri har prisene på håndholdte GPSer vært lavere, og aldri har utvalget vært bedre. Så nå er tiden kommet for å handle hvis du har bestemt deg for at dette skal du ha. Enten det nå gjelder din første GPS-navigator, eller om det dreier seg om en ekstra GPS, som du kanskje vil ha ombord for sikkerhets skyld. Vi har med flest GPSer fra Garmin, kort og godt fordi dette firmaet synes å ha det største utvalget av GPSer for vanlig bruk. Hvis du savner Meridian GPSer fra Magellan, er det fordi de kan brukes med kart, og dem skal vi se på siden.

Flere like egenskaper

Disse GPSene har mange felles trekk og egenskaper. Samtlige har 12 kanaler, 500 kurspunkter, og meget følsomme og gode mottagere. De kan alle koples til en ekstern strømkilde. Samtlige har akseptable bruksanvisninger på norsk og er omtrent like enkle (eller vanskelige) å bruke. Alle GPSene kan koples til en PC for å kunne vise egen posisjon på et elektronisk kart, og laste kurspunkter og ruter til/fra en PC. Men bare noen få kan koples til en ekstern antenne. Og det er mange andre og vesentlige forskjeller mellom dem.

Garmin eTrex, liten og lett

Dette er en bitte liten, elegant gul sak. I motsetning til tidligere Garmin GPSer, er knappene plassert på sidene, og ikke på fronten. Det er en gummikant rundt hele GPSen, som gjør at den ligger godt i hånden. Kabinettet er laget for å brukes i venstre hånd. Selv om skjermen er liten, har den fire gråtoner. Mottagerens følsomhet er noe av det beste vi har sett. GPSen er nærmest ideell for bruk på land, men dessverre mangler den et par vesentlige detaljer for å være godt egnet for maritim bruk.
De som kjenner Garmin's GPSer fra før, vil finne igjen så godt som alle funksjoner fra de tidligere GPSene, men her synes de å "sitte langt inne". Bruken er ikke blitt enklere enn på GPSer som GPS 12, etc. En erfaren GPS-bruker vil savne motorveisiden, og ikke minst "Cross Track Error" (XTE), som kanskje er den viktigste parameteren for navigasjon på sjøen. Når du ved navigasjon til et kurspunkt ikke kan få XTE fra GPSen, vet du ikke hvor langt ut til sidene du befinner deg i forhold til den ideelle kurslinjen. Det gjør navigasjonen til et kurspunkt på sjøen mer usikker, selv om du alltid får peilingen til kurspunktet. Den viktigste informasjonen som GPSen kan gi – nemlig posisjonen – vises på denne GPSen med meget små tallsiffer, som kan være vanskelige å se for dem som ikke har så skarpt syn lenger.
Som for de andre GPSene, har eTrex støtte for nedlasting av kurspunkter og ruter fra forskjellige kart- og navigasjonsprogrammer for PC, som for eksempel "Det levende sjøkartet" og "Offshore Navigator". Og som i de fleste andre moderne GPSer har den en nærmeste uendelig hukommelse i "flash-rom", som ikke krever et "back-up" batteri. Du risikerer altså ikke å miste dine kurspunkter, selv om GPSen blir liggende i årevis uten batterier. eTrex finnes i flere andre, mer avanserte utgaver, hvorav Summit er den mest aktuelle for båtbruk. Hovedforskjellen er at den i tillegg har elektronisk kompass og høydemåler.
eTrex leveres med bærestropp, har en meget enkel og begrenset bruksanvisning på norsk, og en noe mer omfattende på engelsk. Klarer du ikke å lese en engelsk bruksanvisning, vil du neppe klare å utnytte alle GPS-funksjonene fullt ut. Er du en erfaren bruker, kan du eventuelt laste ned en engelsk bruksanvisning for "advanced users" fra Internett.

Pluss:
+Vanntett og flyter
+Den minste og letteste GPSen

Minus:
- Bare én rute
- Ingen MOB-tast
- Kan ikke koples til ekstern antenne
- Posisjonen vises med meget små tall
- Har ikke "motorveiside" eller "XTE"

Garmin GPS 12, verdens mest solgte

Denne GPSen, som har vært tilgjengelig i mange år, lever fortsatt i beste velgående. Fremdeles vurderes den av mange som den beste GPS som noen gang er laget. For eksempel håndterer den kurspunkter (waypoints) på en måte mange av oss liker godt. (Kanskje det er fordi dette var den første måten vi lærte, som Garmin benyttet i sine første GPSer for mange år siden?) Kurspunkter kan også oppdateres og rettes når du befinner deg på stedet. Denne fine egenskapen synes å ha blitt borte på de nyere GPSene fra Garmin.
GPS 12 har ingen MOB-knapp. Er man opptatt av sikkerhet, lærer man både seg selv og mannskapet å bruke MOB-funksjonen, som også denne GPSen har. Men uten en MOB-knapp blir det vanskeligere. Vi savner også lydalarm og mulighet for tilkopling til en ytre antenne. Men er du villig til å betale over 1000 kroner ekstra, kan du få det. Det finnes på den noe mer avanserte modellen GPS 12 XL, som koster ca. kr. 3.300. Den har også en innebygd database over europeiske byer.
GPS 12 har alt som eTrex har, og mer til. Det viktigste for oss båtfolk, er at den har den tradisjonelle motorveisiden, og ikke minst XTE. Prisen er omtrent den samme som for eTrex. En ulempe i forhold til eTrex, er at den bruker omtrent dobbelt så mye strøm. Med andre ord spiser den dobbelt så mye batterier. Men bortsett fra det, mener vi at GPS 12 både er bedre egnet for bruk på sjøen, og kanskje noe enklere å bruke enn eTrex.
I motsetning til de fleste nyere GPSer, hvor kurspunkter og ruter lagres i en permanent ("flash-rom") hukommelse, lagres de i GPS 12 i en flyktig hukommelse, som er avhengig av strøm fra et back-up batteri. Blir det tomt, forsvinner også alle kurspunktene. Ønsker du å kjøpe en GPS 12, kan det hende at du bør raske på. Det skulle ikke forundre oss om den går ut av produksjon snart. Dessverre. Leveres med norsk bruksanvisning og bærestropp.

Pluss:
+Hyggelig pris
+Velegnet for bruk på sjø og land

Minus:
- Kan ikke tilkoples ytre antenne
- Mangler MOB-tast
- Trenger back-up batteri
- Går snart ut ?

Garmin GPS 72, arvtageren etter GPS 12?

GPS 72 er en av Garmins aller nyeste GPSer. Den er en litt forenklet versjon av GPS 76. Men de eneste forskjellene er at GPS 72 har en skjerm med noe dårligere oppløsning, og ingen kontakt for ekstern antenne. Ellers har den nøyaktig de samme spesifikasjoner og funksjonene som GPS 76. Og prisen er omtrent 1000 kroner lavere. Men PC-kabel følger ikke med i denne prisen.
Dette er GPSen som muligens kan overta etter GPS 12 både når det gjelder popularitet og salgstall. Den er like velegnet for bruk på land som på sjøen, og har alle vanlige, kjente funksjoner. Forbedringer i forhold til GPS 12 er blant annet at kurspunkter og ruter lagres i flash-hukommelse, MOB-tast, tidsfilter for hastighet, og en akustisk alarm. På denne GPSen får man en skikkelig hørbar alarm når den mister posisjonen! Den har også ankeralarm og andre alarmer. Ellers har den 1 Mb hukommelse for lagring av "Points Of Interest" som kan lastes ned med Garmins PC-program MapSource.
GPSen ligger godt i hånden, og tastene fungerer bra. Med egne Zoom-knapper kan man enkelt endre målestokken på kartsiden. Selv om skjermen er vesentlig dårligere enn på GPS 76, er den mer enn god nok. Norsk språk på skjermen er også positivt. Garmin har nå endelig kvittet seg med de fleste kryptiske forkortelser, som til nå har gjort det unødvendig vanskelig å bruke en GPS. SOG heter her (kort og godt) "Fart". COG er blitt til "Ute av kurs". Det er bare noen få typiske GPS-forkortelser igjen. Bra. Det som ikke er så bra, er at denne GPSen har den samme unøyaktige databasen over sjømerker som GPS76. For eksempel er Papperhavn fyr på Lyngholmen plassert nesten 1000 meter feil i nordlig retning! Databasen er så unøyaktig at den er direkte farlig å bruke. Det bør du la være, og da er det ikke noe å irritere seg over.
Batterilevetiden (i sparemodus) er oppgitt til å være 16 timer. Vi satte inn to helt nye Panasonic alkaliske batterier, som sannsynligvis er markedets kraftigste (se batteritesten i marsummeret av Båtmagasinet). Etter bare 8 timer begynte GPSen å fuske. Da begynte den å slå seg selv av på tilfeldige tidspunkter, og av og til da vi skiftet skjermbilde. Selv om GPSens batteri-indikator viste at omtrent halve kapasiteten var igjen. Garmin opplyser at dette skyldtes en programvarefeil i de første eksemplarene av GPSen, som skal være rettet i nyere programversjoner. GPS 72 leveres med bærestropp og norsk bruksanvisning. Les også omtalen av GPS 76.

Pluss:
+Hyggelig pris
+Akustisk (lyd) alarm
+Tidsjevning av hastighet
+Samme funksjoner som på GPS 76

Minus:
- Ikke tilkopling for ekstern antenne
- MOB-funksjon krever for mange tastetrykk
- Unøyaktig (og ubrukelig) maritim database
- Kort batteri-levetid?

Garmin GPS 76, flott skjerm

Dette er etterkommeren etter GPS 45 og GPS 48, og er Garmins toppmodell for håndholdte GPSer (uten kart) spesielt beregnet for maritim bruk. Men den har ikke arvet særlig mye fra sine forfedre. Brukergrensesnittet er totalt endret. Skjermbildene og mange funksjoner er vesentlig forskjellige. Det er nok flere meninger om dette er en forbedring eller ikke. Skjermen er i hvert fall blitt mye bedre, både med hensyn til størrelse og punktoppløsning. Nytt er også at man i enkelte bilder selv kan velge hvilke data som skal vises, og med hvor store sifre de skal vises. Hvis man skal se skjermen fra lang avstand, er det en fordel med store tall. Ulempen er at med store tall blir det ikke plass til særlig mye på skjermen.
GPS 76 har en funksjon som få andre håndholdte GPSer har, nemlig fartsfilter. Brukeren kan selv velge en tid som farten skal jevnes over. Det gir en vesentlig mer stabil hastighets- og kurs- indikering, som blant annet kan være nyttig hvis man ønsker å sammenligne farten over grunnen med farten i vannet. Da kan man også kanskje beregne strømmen i vannet.
Denne GPSen har for øvrig alle tenkelige funksjoner. I listen over funksjoner finnes det bare Ja, og ingen Nei. Selv det nye satellitt-baserte DGPS-systemet EGNOS er den klar for. GPSen kan også koples til et ekkolodd med en NMEA-kabel, og vise både dybde og vanntemperatur på skjermen. Dybde og høyde (over havet) kan også registreres i alle kurspunkter. Selv om denne GPSen har det meste, er det enkelte av funksjonene som bare fungerer i USA! Det gjelder for eksempel automatisk stilling av klokke ved overgang mellom normaltid og sommertid. Og de innebygde tidevannstabellene. Dessverre finnes det ingen for norske farvann.
GPS 76 har en innebygd database over sjømerker, som fyr og lykter. Den er dessverre meget unøyaktig. I og med at man ikke vet hvilke fyr som ligger riktig, og hvilke som ligger feil, er databasen direkte farlig å bruke. Men det er heller ikke lett å forstå hva den kunne vært brukt til om den hadde vært mer nøyaktig. Man må jo alltid ha med papirkart likevel.
Bruksanvisningen er til dels meget god. Den norske oversettelsen er også nærmest perfekt. Merkelig nok er det ikke direkte forklart hvordan man legger inn et tilfeldige kurspunkt. Kanskje man antar at de fleste etter hvert vil velge å laste ned kurspunkter fra elektroniske kart, i stedet for å taste dem inn manuelt selv?
Leveres med bruksanvisning, datakabel og bærestropp.

Pluss:
+Har de fleste funksjoner
+Stor og tydelig skjerm
+Tidsjevning av hastighet

Minus:
- Relativt høy pris
- MOB-funksjon krever for mange tastetrykk
- Unøyaktig (og ubrukelig) maritim database
- Tidevannstabeller kun for amerikanske farvann

Magellan SporTrack, funksjonsrik GPS

Magellans nyeste GPS for vanlig bruk har omtrent samme funksjonalitet som GPS 315, som (sammen med de andre av Magellans GPSer i 300-serien) nå er gått ut av produksjon. Det er en gul og delikat sak, som både er vanntett og flyter. Forbedringer i forhold til GPS 315 er blant annet lagring av data i flash-rom, og støtte for EGNOS, det nye satellittbaserte DGPS-systemet.
SporTrack har egentlig mye til felles med Garmin GPS 12, både når det gjelder bruk, funksjonalitet og skjermbilder. Alle funksjoner og skjermbilder man trenger, finnes. Man kan selv velge (eller programmere) hvilke av hele forskjellige 9 navigasjonsbilder som skal vises. I enkelte bilder kan man også selv velge hvilke data som skal være oppe. Skjermen har bakgrunnsbelysning i to nivåer. Kvaliteten på skjermbildene varierer sterkt. Noen er meget enkle, andre er flotte. På noen navigasjonsbilder vises data med store og tydelige tall som kan leses på avstand. Oversettelsen til norsk språk på skjermen synes å ha vært en hastverksjobb. Her er mye rart, og noe totalt uforståelig. Hva betyr for eksempel SLETTE SPORINGSOM? Ikke vet vi. Tastaturet synes billig og er mindre tilfredsstillende. Gummitastene har av og til en tendens til å henge seg opp i nedtrykt posisjon.
SporTrack har en innebygd database over europeiske småsteder, som må brukes med stor forsiktighet. De steder vi sjekket lå ofte mange kilometer feil, og Oslo Lufthavn ligger fremdeles på Fornebu! I tillegg er det en 1 MB hukommelse for lagring av Points Of Interest og/eller gatekart, som kan lastes ned med Magellans PC-program DataSend. Selv om denne GPSen ikke har en MOB-tast, har den en MOB-funksjon som er relativt enkel å bruke. Simulator-funksjonen er spesiell, og av den samme typen som Magellan har brukt de siste årene. SporTrack har for øvrig en egenskap som vi savner på andre GPSer, nemlig at posisjonen kan vises med lengde- og breddegrad og UTM koordinater samtidig. Det følger med en meget grunnleggende bruksanvisning på papir, samt en mer omfattende på CD, begge relativt gode, og på norsk.
Andre SporTrack modeller er SporTrack Map (ca. kr. 4.000) og SporTrack Pro (ca. kr. 5.100). Map-modellen har i tillegg 2 MB med en europeisk kartdatabase og 4MB fritt minne for innlasting av kartdata. Pro-modellen har hele 31 MB minne for innlasting av kartdata. Så vidt vi vet, finnes det ingen sjøkart til disse GPSene for våre farvann. Leveres med bærestropp og norske bruksanvisninger.

Pluss:
+Programmerbare navigasjonsskjermer
+Vanntett og flyter

Minus:
- Ingen MOB-tast
- Kan ikke koples til ekstern antenne
- Dårlig tastatur
- Høy pris

MLR SP 24XC, innebygd bruksanvisning

Den franske GPS-produsenten MLR er nå overtatt av firmaet Thales, som også har kjøpt Magellan. MLR SP 24 er i ferd med å gå ut av produksjon, men den noe mer avanserte SP 24XC vil fortsatt produseres. I Norge vil SP 24XC selges til samme pris som SP 24. Denne GPS-mottageren har også mye til felles med Garmins GPS 12, både når det gjelder størrelse og i bruk. Den har en gummiert bakside, som gjør at den ikke sklir, selv om den legges på et glatt underlag. Skjermen er relativt enkel og normalt stor (for GPSer i denne størrelsen), med ett gråtonenivå.
SP 24XC er den eneste som har innebygget bruksanvisning. Lurer man på hvordan noe skal gjøres, velger man en hjelpefunksjon, og så får man en forklarende tekst frem på skjermen. Man kan også velge mellom tre forskjellige brukernivåer. Nivå 1 er for grunnleggende navigasjon. Ønsker man i tillegg å benytte kurspunkter, kan man velge nivå 2. Vil man benytte ruter, velger man nivå 3. Etter hvert som man hever brukernivået, blir det flere skjermbilder å forholde seg til. For en nybegynner er det greit å bruke nivå 1. Men de norske tekstene (på skjermbildene og til dels i bruksanvisningen) er merkelige, med mange skrivefeil og rare forkortelser. Irriterer man seg over dem, kan man jo eventuelt velge et annet språk, som dansk eller engelsk.
SP 24XC skiller seg positivt ut fra mange andre rimelige håndholdte modeller, ved at den både har en MOB-knapp (og en MOB-funksjon som er relativt enkel å bruke), og mulighet for tilkopling av ekstern antenne. Med en ekstern antenne kan denne GPS-mottageren også benyttes under dekk. Det er normalt ikke mulig med andre (selv om en GPS med en følsom mottager muligens vil kunne fungere også under et tynt glassfiber- eller tre-dekk).
Dette er en komplett "all-round" GPS, som har de fleste funksjoner, og egner seg både for bruk på land og på sjøen. Den har også fått ny programvare, som blant annet gjør det mulig å laste kurspunkter og ruter til/fra et kartprogram på en PC. Man kan få kjøpt enkle kart og "Points Of Interest" for nedlasting til GPSen, men dessverre ingen som er aktuelle for våre farvann. Fås i forskjellige farger. Leveres med bærestropp og bruksanvisning på norsk.

Pluss:
+Kan tilkoples ekstern antenne
+Har MOB-tast og enkel MOB-funksjon

Minus:
- Ikke vanntett (kun sprutsikker)
- Har et merkelig norsk språk i bruksanvisning og på skjermen

Prisene er oppgitt av den enkelte importør. Hos noen forhandlere har vi sett disse GPSene tilbudt noe rimeligere.

Hva er viktig?

For bruk på sjøen er det en fordel at navigatoren er absolutt vanttett. Er du forsiktig med den, kan sprutsikker kanskje være godt nok.
·Cross Track Error (XTE) er viktig for bruk i båt.
·Størrelse og vekt er først og fremst viktig for bruk på land, om bord betyr det normalt ikke så mye.
·MOB-knapp øker sikkerheten, men da må du også lære mannskapet å bruke den.
·Er den bærbare GPSen den eneste om bord, er det en fordel å kunne bruke den også under dekk. Da må den kunne koples til en ekstern antenne.
·Har GPSen en simulator-funksjon, kan det være enklere å lære seg å bruke den i ro og fred innendørs hjemme.
·Hvis du ikke er så flink med bruksanvisninger på engelsk, bør du velge en GPS med norsk veiledning.
·Ser du ikke så godt som før, er en skjerm med store tall viktig.
·Har du planer om å ta i bruk elektroniske kart, må du forsikre deg om at det kartprogrammet for PC du skal benytte har støtte for den GPSen du planlegger å anskaffe, og at GPSen klarer å laste ned kurspunkter.
·Antall kurspunkter og ruter synes vi ikke er så viktig. Blir det for mange, blir det fort problematisk å holde rede på dem alle.
·EGNOS er ikke så viktig. I utgangspunktet har alle GPSer en nøyaktighet som stort sett (i 95% av tiden) er bedre enn ca. 15 meter. Det er som oftest bedre enn godt nok for bruk på sjøen. Du kan ikke stole på at kartene er like nøyaktige. Med EGNOS bedres den til ca. 5 meter. I og for seg bra, men (etter vår mening) ikke noe verdt å betale for.
·Batterilevetid kan være viktig hvis du ikke planlegger å kople GPSen til båtens batteri.
·Kjøp GPS (og annet utstyr) hos en forhandler du har tillit til. Ikke la noen få tiere i rabatt avgjøre hvem du handler med. Tenk heller på hva slags service du kan forvente når du trenger hjelp.
·GPSer er kjent for ikke å vare så lenge. Derfor er lang garantitid viktig.

Hvilken er best?

Det er ikke lett å velge hvilken av disse navigatorene man eventuelt skal kjøpe. Alle er vel verdt pengene. Men det er vanskelig å si hvilken som er best. Fordi disse GPSene er så forskjellige når det gjelder funksjoner og priser, er det vanskelig å rangere dem (og gi dem terningkast). Valget av den som passer best for deg, er avhengig av dine ønsker og ditt anvendelsesområde.
Ønsker du den rimeligste, minste og letteste, er Garmin eTrex den beste. Selv om den ikke er spesielt godt egnet for bruk på sjøen, kan den kanskje passe bra som en reserve GPS om bord. Trenger du en GPS som er godt synlig, og er villig til å betale litt ekstra for det, er Magellans SporTrack vel verdt å vurdere. Er du opptatt av en GPS som ikke er altfor dyr, og kan klare deg uten tilkoplingsmulighet for ytre antenne, bør du se nærmere på Garmin GPS 12 eller GPS 72. Vil du ha en relativt rimelig GPS med både MOB-knapp og tilkopling for ekstern antenne, kan MLR SP 24XC være noe å tenke på. Men husk at dette er den eneste av disse GPSene som ikke er skikkelig vanntett. Skal du absolutt ha det beste, og er villig til å betale litt ekstra for det, er GPS 76 navigatoren for deg. Skal vi ta prisen med i betraktning, er vår favoritt Garmin GPS 72.
Men ikke glem at selv den billigste GPSen har den viktigste funksjonen av alle: Å kunne vise egen posisjon.

Ord og forkortelser

COG’Course Over Ground’, kurs over grunnen
DGPSDifferensielt GPS-system, som bedrer nøyaktigheten
EGNOSEt nytt europeisk, satellittbasert DGPS-system
GPS’Global Positioning System’
IPX7Standard for grad av vanntetthet. For å tilfredstille denne spesifikasjonen, må enheten tåle å være på 1 meters dybde under vann i 30 minutter, uten å lekke.
MBMega Byte. Antall millioner tegn.
MOBMann Over Bord
NMEAEt sett standarder for overføring av data (i spesielle datameldinger) mellom forskjellige instrumenter om bord i en båt
PC’Personal Computer’, personlig datamaskin
SOG’Speed Over Ground’, hastighet over grunnen
WaypointKurspunkt
WP’Waypoint’, kurspunkt, stedpunkt, rutepunkt
XTE’Cross Track Error’. Avvik fra den ideelle kurslinje

Importører

Garmin:
Belanor AS. Telefon 69 26 90 44

Magellan:
Semitronic AS. Telefon 22 80 49 20
MLR:
Navtech AS. Telefon 51 49 22 33

ProdusentGarminGarminGarminGarminMagellanMLR
ModelleTrexGPS 12GPS 72GPS 76SporTrackSP 24XC
Spesifikasjoner, egenskaper:
Størrelse (LxBxH i mm)112x55x30147x53x31158x69x36158x69x33142x56x31150x51x33
Vekt (i gram)150269215213193240
Antall kanaler121212121212
Antall kurspunkter500500500500500500
Antall ruter12050502020
Norsk språk på skjermJaJaJaJaJaJa
Norsk bruksanvisningJaJaJaJaJaJa
MOB-tastNeiNeiJaJaNeiJa
Tilkopling for ekstern antenneNeiNeiNeiJaNeiJa
Tilkopling av ytre strømforsyningJaJaJaJaJaJa
Antall batterier242224
Batteri levetid (i timer)222416161436
Skjerm størrelse (mm)56x2756x3856x4156x4158x3656x35
Skjerm oppløsning (i antall pixels)64x12865x100120x160180x240104x16064x100
Akustisk (lyd) alarmNeiNeiJaJaJaNei
Batteri-indikatorJaJaJaJaJaJa
Satelitt status-sideJaJaJaJaJaJa
BakgrunnsbelysningJaJaJaJaJaJa
Vanntett (ihht IPX7)JaJaJaJaJaNei
FlyterJaNeiJaJaJaNei
Temperatur-område-15 til +70°C-15 til +70°C-15 til +70°C-15 til +70°C-10 til +60°C-15 til +70°C
NMEA utgangJaJaJaJaJaJa
NMEA inngangJaJaJaJaJaJa
Opp- og nedlasting av kurspunkterJaJaJaJaJaJa
Trip-funksjonerJaJaJaJaJaJa
Simulator modusNeiJaJaJaJaNei
Tidsjevning av hastighetNeiNeiJaJaNeiNei
XTE (Cross Track Error)NeiJaJaJaJaJa
UTM (landkart)-dataJaJaJaJaJaJa
Støtte for EGNOS/WAASNeiNeiJaJaJaNei
Garantitid3 år3 år3 år3 år2 år2 år
Vurderinger:
SkjermkvalitetGodGodGodMeget godGodGod
BruksanvisningGodGodGodGodGodGod
BrukervennlighetGodGodGodGodGodGod
Mottagerens følsomhetGodGodGodGodGodGod
Ca pris (kr. inklusiv mva)2.0002.2002.4003.5003.4002.500