FØRSTE NYBBYGG: For Bjørn Engebrigtsen er dette første nybygg siden han gikk ut av båtbyggerskolen i 1997.
PROTOTYPE: De midlerttidge malene som brukes skal byttes ut med tofter og spant.

Første nybygg på 50 år

Holmen Yachtverft i Asker bygger en tresnekke på 22 fot. Dette er verftets første nybygg siden 1960-tallet.

Publisert Sist oppdatert

HOVEDBILDE: Båtbygger Bjørn Engebrigtsen, daglig leder Eivind Bogerud, båtbygger Ulf andersen og Vaclavas Jankauskas foran snekka.

Å bygge en båt fra bunnen av hører til sjeldenhetene i Norge i dag. Mangel på oppdrag og lav fortjeneste ved nybygg har gjort at de engang så stolte båtbyggeriene enten er lagt ned eller har gått over til rent vedlikeholds- og reparasjonsarbeid. Det tradisjonsrike verftet på Landøya har 15 ansatte, men ingen av de yngre båtbyggerne har tidligere bygget båt i embeds medfør. Som ved de fleste andre båtbyggerier og verft, består det daglige arbeidet ved Holmen Yachtværft av reparasjoner og vedlikehold.

 

Båtbygger Ulf Andersen som begynte ved verftet i 1976 er utdannet ved den tidligere båtbyggerlinjen i Saltdal, og jobbet etter endt utdannelse ved Harald Gregersen båtbyggeri ved Risør. Den erfarne båtbyggeren har bygget alt fra joller til fiskebåter. Han var blant annet med som båtbygger under byggingen av 59-fot lange «Kløvningen». Fra 1977 til 2003 var Andersen engasjert via Oslo Båtbyggeri ved Holmen Yacht Verfts trebåtavdeling på Slemmestad, før han i 2003 gikk tilbake til selve verftet på Landøya.

 

Med nybygget håper verftet å videreføre noe av Ulf Andersens erfaring, kunnskap og kompetanse innen båtbyggerfaget til den yngre generasjon båtbyggere – innen Ulf etter eget ønske snart går over i pensjonistenes rekker.

 

– Når man sjelden får muligheten til å bygge en båt fra bunnen av, forsvinner gradvis kunnskapen og kompetansen. Da verftet innen dette prosjektet hadde litt ekstra tid til disposisjon, dukket ideen opp om å bygge en snekke. På denne måten kunne de yngre båtbyggerne ved verftet få muligheten til, og erfaringen av, å bygge en båt -  ikke ”bare” reparere og vedlikeholde, slik man har gjort ved verftet de siste 50 årene, forklarer daglig leder Eivind Bogerud.

 

  Idéen ble til konkret byggeprosjekt. At det ikke fantes en helt konkret kjøper da byggingen ble iverksattforeløpig, var ikke til hinder for å gå i gang med byggingen. Ulf  Andersen har tidligere tegnet blant annet en 22 fot snekke. Denne tegningen var med noen endringer utgangspunktet, da kjølen på nybygget ble strukket vinteren 2013.

For båtbyggerne Bjørn Engebrigtsen og Vaclavas Jankauskas som under Ulf’s veiledning arbeider med byggingen av snekka, er dette den første båten de bygger siden de gikk på båtbyggerskolen  i 1997.

 

Det siste bordet ble satt i fribordet på nybygget den første uken i januar i år. Kort etter at kjølen ble strukket i 2013 fikk båten en kjøper. Både diesel- og bensinmotor er vurdert som fremdriftsmaskineri i snekka. Ettersom den fremtidige eieren ønsker bensinmotor og tradisjonell «snekkelyd», blir båten utrustet med en 15 hk fabrikksoverhalt Marna bensinmotor. Båten skal etter planen sjøsettes innen sommeren 2015.

 

Båtliv kommer tilbake med mer om snekka når den er sjøsatt.