utgave nr 11 1999

Sparte 150 000 med skrutrekker’n

Publisert Sist oppdatert

Sparte 150 000 med skrutrekker’n

Monterte Agder 8000 selv

Jan Heranger på Eidsvoll har fått seg drømmebåten, en Agder 8000 med akterlugar. Før jul i fjor mottok han ferdigstøpt skrog med motor montert. Resten lå i en haug med pakker på lastebilen. Etter 500 kvelds-og helgetimer med skrutrekker og annet verktøy, sjøsatte han vidunderet pinseaften. Selvgjort er velgjort og best av alt: Han har spart kr. 150 000.

Tekst og foto: ANNE MARIT KLOKK

Ikke for å fornærme produsenten Nor Sea Boat, men vi tviler på at et mer forseggjort og ferdig eksemplar er levert av Agder 8000 enn det ekteparet Tove og Jan Heranger har skrudd sammen og montert selv i fritiden. Rett og slett fordi alt er så grundig og nøyaktig utført og ilagt så mye kjærlig puss, oljing, lakkering og stell at båten fremstår som perfekt.
Jan Heranger er i utgangspunktet landbruksmekaniker. I tillegg er han nok perfeksjonist og kanskje litt av et petimeter? Resultatet er i hvert fall hundre prosent pluss, pluss. Selv om han har hatt båt før, har han aldri gitt seg ut på en lignende oppgave.
-Det begynte med at vi ønsket oss en båt med akterlugar, kona og jeg. Vi hadde en Joda 7500 som vi kunne tenke oss å bytte med en annen bruktbåt. Da vi studerte bruktbåtmarkedet på våren i fjor, ble vi sjokkert over de stive prisene. Vi så på ti år gamle båter som kostet 400 000 – 500 000 kroner! Så snudde vi saken på hodet og fant ut at kanskje en ny båt var tingen, en som vi kunne gjøre en jobb med selv, altså et halvfabrikat, sier Jan.
-I sommerferien i fjor dro vi derfor nedover til Sørlandet på utkikk etter noe som passer våre ønsker og lommebok. Og vet du, alle båtprodusentene var på ferie! Også Rune Lindvik på Nor Sea Boat var ferieklar, men han returnerte til bedriften for å ta i mot oss. Da jeg så Agder 8000, falt jeg pladask. Kona var litt mer usikker, men begeistringen smittet over på henne heldigvis.

Et lass med deler

I november i fjor kom tomt skrog med en Volvo Penta TAMD 41 på 188 hk montert. På lasset var det en haug med deler i form av kabler, listverk, dører, slanger, lamper, brytere, gardiner, puter, hydraulikk, madrasser, kalesje, kraner og mye mye mer. Alt var der komplett – bortsett fra bruksanvisningen.
-Det var da jeg satte meg ned og klødde meg en smule i hodet. Det var så enormt mange løse biter som skulle på plass. Et avansert puslespill av dimensjoner.
Jan Heranger kan i ro mak fortelle om dette nå som båten er helt ferdig og testet på tre ukers mjøsferie i sommer. Han byr på formiddagskaffe og serverer fra en velutsyrt og strøken bysse. Alt er så ryddig og rent at en garvet båtjournalist er redd for å smule til i sofaen.
-Uten monteringsanvisning følte jeg meg hjelpeløs. Derfor kjørte jeg til Nor Sea Boat i Arendal, hvor jeg gjennomfotograferte en halvferdig båt. Da jeg kom hjem, satte jeg med ned og studerte bildene. La så en fremdriftsplan punkt for punkt. Jeg visste at nøyaktighet og presisjon måtte til for at dette skulle gå bra og at jeg ikke måtte gjøre feil underveis.
500 timers arbeid fra romjula til pinse er imponerende. Men som Jan sier, det er avgjørende at man kan stå inne i oppvarmede lokaler, ha godt med ordentlig verktøy og være innstilt på null fritid under marsjen. Hver kveld etter middag og hver enste helg ble utnyttet maksimalt.

Hard benarolje

Båtens mange tredetaljer kom ubehandlet og de fleste ble montert slik. Håndpuss og påføring av hard benarolje i fem-seks strøk har fru Tove sørget for. Det skinner vakkert og varmt i bordplater, skapdører, listverk og andre tredetaljer.
-Vi er like båtfrelste begge to og yngstesønnen på 16 år er også med ombord. Tre uker sammenhengende ferie hadde vi på Mjøsa i sommer og båten ble testet skikkelig. Jeg var jo litt spent på om jeg hadde montert kabler, slanger og hydraulikk riktig, alt det skjulte arbeidet som skal stemme for at du skal slippe å demontere deler og gjøre om, sier Jan Heranger.

Tro kopi

-Har dere gjort forandringer på konseptet eller er båten skvett lik de som bygges på fabrikken?
-Vi har ikke flyttet på noe. Båten fikk jo gode karakterer da Båtmagasinet testet den for to år siden. Det som ble notert på minussiden, har produsenten rettet opp, og jeg kunne ikke se noen grunn til å prøve å forbedre en ”vinner”. Da jeg begynte å nærme meg slutten av monteringen, dro jeg ned til fabrikken igjen for å sjekke at en del ting stemte med originalen. Jeg har bare positive erfaringer med folkene der nede, de har vært hjelpsomme hele tiden. Men en bruksanvisning ville ikke vært så dumt.
-Var innsparte kroner verdt strevet?
-Absolutt, men det var kanskje litt tøft å beregne bare en vinter på prosjektet. To år hadde vel vært mer fornuftig. Vi sparte bortimot 150 000 kroner på operasjonen, og syntes at vi da kunne bruke 40 000 – 50 000 på noe ekstrautstyr som kjøleskap og varmer.

Til sjøs neste år

Tove og Jan Heranger har hatt båt i sju år og utforsket Mjøsa på kryss og tvers. Neste år vil de prøve seg i saltvann, gjerne sammen med noen andre båter. Jan er formann i Vorma Båtforening, som nylig har skaffet seg en ekstra brygge innenfor Skibladners nye anløp på vestsiden av Mjøsas sydspiss. Her blir det etterhvert plass til 100 båter, og båteierne spleiser på brygger fra Ørsta Stålindustri.
-Båtinteressen er stor og det er mange nevenyttige og flinke folk som driver med selvbygg og montering av båter i distriktet. Båten vår gjør 30 knop, men vi kjører aldri så fort. Har forresten tatt båtførerprøven via båtforeningen for å lære mer om det vi aller helst driver med i fritiden, sier Jan og det forundrer oss ikke. Det er noe med det man skal gjøre helt og ikke stykkevis og delt...