utgave nr 11 2001

Leserbrev

Publisert Sist oppdatert

Hvor er dette?

Riktig svar i septemberutgaven var Lærdal og vinnere er:
Steffen Hes, 6900 Florø
Sonja Hestenes, 6823 Sandane
Ellen Storla, 3550 Gol

Siste innspurt:

Hvor er propellen?

I marsutgaven startet Båtmagasinet en konkurranse som skal gå igjen i hvert nummer til og med denne utgaven i november. Så nå er det altså siste sjanse til å være med i trekningen om fine premier.
Svarene raser inn via fax, mail (turid.kristensen@afj.no) og post, og det er tydelig at mange har satt på seg brillene og finlest bladet. Oppgaven er å finne en propell bortgjemt på en eller annen side.
Hver måned har vi trukket en vinner som har mottatt en flott premie. Denne gangen er premien et lekkert sportsur fra Rastad med mange artige effekter. Forrige gang var premien en automatisk oppblåsbar redningsvest fra Seatronic. Om få uker - primo desember - er alle som har deltatt i propelljakten med i trekningen av en tur for to til London Boatshow på nyåret.
Fristen denne gangen er 25. november og navnet på vinnere av London turen blir presentert i desemberutgaven. I oktobernummeret sto propellen, som er på størrelse med et kronestykke, på side 42. Den heldige vinneren av sportsuret er Steinar Larsen fra Tjøtta. Vi gratulerer!
RED

Høgre – regjeringsmakt og småbåtregisteret

Høgre er som kjent i forhandlingar for å skaffe landet ei ny regjering, og for båtfolket sin del får vi håpe at de klarer det, for da reknar vi i med at de følgjer opp sitt løfte om å avskaffe småbåtregisteret ein gong for alle.
Arbeiderpartiet som har gjort sitt dårlegaste val sidan 1920, er ikkje lenger i posisjon til å trenere avviklinga av registeret, så vegen ligg open for at Høgre, FRP og Venstre (som alle har på sitt program at dette registeret skal avviklast ) saman med KrF gjør alvor av sine løfter. Det burde være i alle sin interesse, for som kjent koster dette registeret staten millioner av kroner kvart år, og dessutan kan alle desse tollarane som har sin tid okkupert av arbeid med registeret komme i samfunnsnyttig arbeid, ikkje lite berre det.
For ikkje å nemne den PR avviklinga vil gi ei ny regjering. 600.000 båteigarar, der storparten er motstandere av registeret.
Svenskane har dessutan vist veg, dei avvikla sitt register etter ca. 3,5 år.

                      Ingvald Abrahamsen

Forandringer i Flekkefjord

Jeg leser med forskrekkelse Jon Winges artikkel i oktobernummeret av Båtmagasinet om Flekkefjord. Jeg tenker da blant annet på hva han skriver om i tredje ledd ”I ikke mye å by på.”: Ikke er her vinmonopol, ikke er her fornøyelsespark og heller ikke store diskoteker og uterestauranter, kun en liten kino. Vi opplyser at vinmonopol fikk vi i mai 2000, og det ligger ca. 150m. fra gjestebrygga. Hoteller, restauranter, puber og diskoteker er der nok av og sannsynligvis kommer der en til nede på brygga.
Så skriver du om handelsby. "I dag lever Flekkefjord hovedsaklig av sin industri, som du forøvrig ser lite til. Garverivirksomhet er en av de eldste leveveier." Garverivirksomheten sluttet de med for minst 30 år siden. Ute ved Hidra og Andabeløy ligger flere laksemærer, på Abelnes blir laksen foredlet og sendt til Japan, U.S.A. osv. Det første du ser når du seiler inn og ser Flekkefjord, er to skipsverft. SIMEK til babord og Flekkefjord Slipp og Maskinfabrikk til styrbord. Lenger inne ved Fagerstrand ligger Halvorsen Kjelefabrikk. Dette er bare noen få av bedriftene som i Flekkefjord ligger ved sjøen. Så kom ikke å si at du ser lite til dem.
Ellers en artig beskrivelse av byen vår, med tilleggingsmulighetene for fridtidsbåter. Men du bør være bedre orientert og ha ferskere opplysninger.

                  Bernhard Knudsen
                  patriotisk Flekkefjæring

Fin gjestehavn i Mosvik

Mosvik småbåthavn ligger midt inne i Trondheimsfjorden. Her har Mosvik Båtforening forbeholdt ca. 40 meter bryggeplass for gjestebåter. Selv om gjestehavna er mest besøkt i weekendene, er det stadig flere som stikker innom på ferietur innover i den interessante og historiske Trondheimsfjorden. Foruten større og mindre byer som Trondheim, Orkanger, Stjørdal, Levanger, Verdal og Steinkjer, kan fjorden by på et utall av idylliske og trivelige tettsteder som for eksempel Mosvik.

Arnold Lorentsen
Mosvik

Takk fra Bud og Bolsøya

Takk for fin reportasje om landsstevnet i Bud og takk for mye fint trebåtstoff i oktobernummeret. Og ikke minst: Takk for fin reportasje/intervju med unge Andreas Vikhauen fra Bolsøya. Det gledet hele familien. Artikkelen om Andreas gleder ikke minst farfaren, urmaker Arne Olsen. Han ringte straks da bladet kom i kiosken. Nå nettopp var jeg inne i Storgata en tur, og da kunne han fortelle at Narvesen på Storkaia måtte bestille flere eksemplar av Båtmagasinet!
Nå har jeg lyst til å komme meg mer på sjøen! Midt under jazzfestivaluka var jeg på Sunnmøre og kjøpte en 25 fots kravellbygd båt med et nytt, fint aluminiumsoverbygg og en 22 hk Sabb. Jeg er veldig godt fornøyd med båten. Den fiskeglade minstejenta på 12 og jeg har hatt flere fine småturer utover høsten. Det gjenstår en del innredningsarbeid ombord. Det håper jeg å få gjort med litt hjelp før neste sesong, og det er nyttig å prøve båten litt først. Dette er en passende båt for meg og mine. Vi bor nær sjøen og hele familien liker seg utpå, men det er mye annet som konkurrerer med sjølivet.
En lørdag i oktober vinka jeg farvel til et 23 fots skrog av ei snekke som forliste for meg (på land!) høsten 1998. Jeg kom et stykke med reparasjon og restaurering, men innså i sommer at tid og krefter er begrenset. Resolutt satte jeg inn ei annonse i Romsdals Budstikke, og det førte til at en mann fra Eidsvågen (Nesset) kom og henta seg et godt båtemne. Med på handelen følger en litt defekt Marna diesel. Svigersønnen hans er utnevnt til maskinist. Mannen er uføretrygda, har god tid og god plass. Jeg har tro på prosjektet. Prisen for hele pakka var kr.0,- + at jeg får lov til å komme på besøk og følge med i prosessen.

Øystein Eik
6418 Sekken

Teppe til Nordwest 900

Etter en del års bruk, og nesten 4000 motor timer begynner teppene om bord å bli slitt. Det har vært umulig å finne ut hvem som har levert teppene til Nordwst 900 fram til 199+. Sender med et bilde, slik at noen som kjenner noen som kanskje kan fortelle meg hvem som leverer slike tepper.
Jeg har tatt kontakt med teppeleverandører, båtselgere, men har ikke oppnådd noe resultat. Kan noen hjelpe. Jeg treffes på telefon 78 42 26 36 (arbeid), 78 41 18 31 (privat) og 78 42 26 42 (fax)

Svein Tore Paulsen
Hammerfest

ÅRETS BÅTFORENING


I løpet av noen uker skal vi i Båtmagasinets redaksjon ta stilling til hvem som i år skal motta den høythengende prisen "Årets båtforening for 2001" for 14. gang. Vi har en del kandidater, men inviterer leserne til å sende inn sine forslag om de vet om en forening som har gjort seg fortjent til denne utmerkelsen. Prisen er en "ljugekrakk" med inskripsjoner i messing og den høyeste utnevnelsen bladet gir.
Kritieriene for å bli vurdert er at man er en forening som i løpet av året har markert seg på en spesiell måte og som kan inspirerer andre båtforeninger med sine resultater. Ta kontakt med redaksjonen innen 15. desember hvis du mener du har en aktuell kandidat.
Tidligere vinnere er:
1988: Drøbak Båtforening
1989: Harstad Båtforening
1990: Norsk Motorskøyteklubb
1991: Bodø Båtforening
1992: Gjøvik Båtforening
1993: Trondheim Båtforening
1994: Farsund Motorbåtforening
1995: Florø Båtforening
1996: Risør Motorbåtforening
1997: Karmøy Råseglarlag
1998: Moss Motorbåtforening
1999: Ålesund Motorbåtforening
2000: Høllefjorden Båtforening i Søgne

Red.

Kan man stole på en båtmegler?

Tvilsomt – etter det jeg har opplevd. Jeg ble presentert et lovende prospekt på en seilbåt hvor alt skulle være i skjønneste orden – bortsett fra en kosmetisk feil i skroget. Jeg ble såpass interessert at jeg tok med en teknisk kyndig kamerat og vi fløy opp til Møre og Romsdal og brukte en hel dag på å gå gjennom båten som raskt viste seg å være et restaureringsprosjekt i stedet for et salgsobjekt. Vi var sjokkert over båtens tilstand, både utenbords, innenbords og med motorvedlikeholdet som var under pari og motoren måtte repareres for mange penger.
Er ikke dette noe for Båtmagasient å ta tak i? Hvem som helst kan da ikke begynne som bruktbåtmeglere?

                          A. Sæther
                              Oslo

Ny GPS eller?

Vurderer for tiden innkjøp av ny GPS. Det blir vel med GPS'en som med mobiltelefoner. Etter noen år ønsker man seg en nyere modell, selv om den gamle fungerer ok. Men hva er egentlig skjedd av teknologiske nyvinninger på dette området i det siste?
For mange av de nye gps modellene reklameres det med at de er klargjort for WAAS (USA), og det nevnes også EGNOS (Europa). Det snakkes om en nøyaktighet på under 3 meter med WAAS/EGNOS osv,
men hva er egentlig status på EGNOS? Når og på hvilken måte vil det bli tilgjengelig for vanlig bruk?
Vil en GPS som har WAAS automatisk også ha EGNOS? Hvis jeg kjøper en GPS som er klargjort for EGNOS, vil jeg da automatisk få glede av dette den dagen EGNOS er i drift, eller må det gjøres noen spesielle inngrep? Hvilke andre argumenter kan man finne på for å overbevise seg selv og andre om at man må ha ny GPS pga ny teknologi?
NB jeg snakker ikke om kartplotter, men kun GPS.
Lasse
SVAR:
Vi får håpe at du ved å følge Båtmagasinets kurs om bruk av GPS vil gi deg svarene.
RED

Dixie Lily avbrudt

I oktobernummeret ble nok de som leste artikkelen om Dixie Lilys ferd hjemover ganske skuffet da de bladde om side 83 og fant at artikkelen stoppet midt i en setning. Man skal ikke alltid skylde på trykkeren, men her var nemlig en og samme side plassert to steder i bladet ved en feil. Dixie Lilys tur gjennom Frankrike kan du i stedet lese om i dette nummeret.

RED.

Steyr med generator

I oktober-utgaven av Båtmagasinet fant jeg en feil som er av betydning for oss som selger Steyr marinediesler.
På side 29 skriver dere om Vetus generatorer. Der har det sneket seg inn en feilaktig opplysning om at det bare er VW marinemotorer som blir levert med 90 amp. generator fra fabrikk. Også Steyr har siden 1994 levert sin marineserie med 90 amp. generator.

                      Lars Adsen
                      Leikvang Båt, Lysøysundet

Båtservice på Fuglevik

Jeg vil gjerne berømme Per Egil Urstad og Fuglevik Båtservice i Moss for fremragende service. Da jeg tidlig i vår skulle montere baugpropell på familiens Agder 840 oppdaget jeg en lekkasje i rorhylsa. Jeg kontaktet Fuglevik Båtservice og fikk en meget gunstig pris for montering av baugpropellen. I tillegg gjorde vi en avtale om utbedring av lekkasjen i rorhylsa. Urstad mente dette ville være en ti timers jobb samt en del kjøring for å hente og tilrettelegge emner. For dette skulle han ha 3.000 kroner inklusiv arbeid og materialer! Den utmerkete servicen man får på Fuglevik Båtservice bør båtfolket få vite om. Her er en nydelig og gjennomført havn med verksted og bunkringsanlegg. Urstad tok båten inn i verste rushet og ekspederte jobben raskt og profesjonelt. At han noen dager senere sendte en liten kikkert og et nøkkelskap med knop og stikk som takk for oppdraget, er heller ikke hverdagskost.
Trond Jørgensen, Drammen