Advarer mot ulykkessesong

Skadetallene på fritidsbåter har skutt i været de siste årene og erstatningsbeløpene blir stadig større.

Publisert Sist oppdatert

- Dette skyldes både dyrere båter og mange ferske båtførere, sier Storebrands båtekspert, Ragnar Eriksen:

 – Mange ferske båtførere og en økning i dyre og store båter betyr flere og mer kostbare oppgjør. De fleste kan føre en båt når det er skyfritt og blikkstille, men når det blåser opp blir det verre.

Stor økning

I ifølge statistikk fra Finansnæringens Hovedorganisasjon (FNH) ble det i fjor utbetalt 414 millioner kroner i fritidsbåtforsikring i Norge, en økning på 12 prosent fra 2007 og hele 27 prosent fra 2006. Samtidig økte antall innmeldte skader med 22 prosent fra 2006, til totalt 10 242. Havarierstatning for fritidsbåter økte med hele 32 prosent fra 2006 til 2008.

 

Takler ikke monsterbåter

Eriksen forteller at det ikke er uvanlig å kjøpe førstegangsbåt på opptil 40 fot. Slike fritidsbåter blir ofte for mye å takle for ferskingene på sjøen:

 – Det er ikke bare å slepe båten inn til nærmeste båtverksted og hente den noen dager senere, slik det er med bil. Å få en skadet båt inn på verksted kan ta tid, og på verkstedene er det ofte svært lang ventetid, sier Eriksen.

 

Kjeltringene bidrar med sitt

Mens havari kommer på førsteplass i forsikringsstatistikken for fritidsbåter, er tyveri en god nummer to. I perioden 2006-2008 økte antall registrerte båt- og utstyrstyverier med nesten 8 prosent. Det utbetalte erstatningsbeløpet skjøt derimot i været med hele 45 prosent – til totalt 98 millioner kroner, ifølge tall fra FNH.

Dyrere båter, mer utstyr

 – Folk får stadig dyrere båter med mye verdifullt utstyr. Ifølge politiet er særlig motoren et populært mål. Her er det omreisende, organiserte og gjerne østeuropeiske bander som er i sving, spesielt i Oslofjorden, supplerer Leif Osland, kommunikasjonsdirektør i FNH.

Økningen i erstatningsbeløp var lavere i fjor enn i den var i forfjor, uten at dette beroliger Osland.

– Økningen fra 2006 til 2007 var svært stor. Når vi i tillegg fikk en økning i skadeerstatning på over 9 prosent i 2008, så gir det grunnlag for bekymring.

 

Enkelt for tyven

Ragnar Eriksen forteller at stjålne båter og utstyr som regel raskt forsvinner ut av landet. – Dessverre er det ikke så vanskelig å stjele en båt sammenlignet med for eksempel en bil. Låssystemene er enkle, og en kjetting lar seg lett klippe over. Selv ikke i en privat havn er du helt trygg.

Svindeløkning?

Storebrands båtekspert er spent på hvordan båtskadetallene for 2009-sesongen vil påvirkes av urolige økonomiske tider. Han ser ikke bort fra at enkelte angrende båtkjøpere lar seg friste til å prøve seg på forsikringsbedrag.

– Det er ikke utenkelig at vi vil få en økning i arrangerte båttyverier. Sammen med politiet avdekker vi flere slike svindelforsøk hvert år, og vi følger godt med i år også.

 

Eriksens båttips:

• Sjekk båten grundig under vårpussen. Gå særlig over motoren.

• Ta båtførerprøven, selv om den ikke er obligatorisk for deg.

• Vurder å kjøpe en mindre båt som førstegangsbåt.

• Sørg for å tegne forsikring som reflekterer verdien til båt og utstyr.

• Sørg for alltid å tegne ansvarsforsikring, så er du også dekket dersom du forårsaker skade.

• Invester i tyverialarm og elektronisk merking.

• Registrer båten i Småbåtregisteret. Da blir den lettere å spore opp ved tyveri.

Hovedbildet: Båtuhell ved Mandal (Arkivfoto)

Kilde: Pressemelding fra Storebrand Skadeforsikring