utgave nr 4 2

Masse smånyheter

Publisert Sist oppdatert

For akrobatene

For de ivrigste unge som bedriver vannskisport og wakeboard, kan dette amerikanskproduserte ”kontrolltårnet” være en spennende utfordring til å komme videre (og høyere). The 2000 Flight Control Tower ble lansert i vinter og er en videreutvikling av det første av denne typen utstyr, som kom i 1997. Den største forandringen ved nyheten er at tårnet kan brettes sammen på en enkel måte når man er ferdig med sine akrobatiske øvelser og skal ha båten inn i et båthus eller en garasje. Det er dessuten gjort større.
Hovedpoenget er å få linen opp i luften slik at man friere og høyere kan snurre og saltomortalere. Samtidig forbedres båtens stabilitet.
Opplysninger: på Internett: www.nautiques.com

Mellomstor defroster

Ardic defrostervifter er velkjente i Norge, men sortimentet har bare bestått av en liten vifte og en veldig stor, henholdsvis 1,5 kW og 10 kW. Nå lanseres en midt i mellom som er laget for maritimt bruk. Den kalles 4212WA og er på 4,2 kW og skal kunne blåse 200 kubikkmeter/time. Stussene for tilkobling av varmluftslange er på 60 mm.
Viften leveres med 5 m dobbeltisolert kabel og to trinns bryter. For enkel montering leveres en rustfri festebrakett som sitter under viften. Dimensjonene er 285 mm x 117 mm x 250 mm og prisen ca 1700 kroner.
Opplysninger: Termomarin i Sandefjord. Tlf.: 33 42 00 90. Internett: www.termomarin.no

Undervannskamera

Dette enhåndsbetjente undervannskameraet fra Bonica i Canada finnes nå på det norske markedet. Det er tett ned til 50 meter og festes til håndleddet med en regulerbar stropp, derav navnet ”Hand Snapper”. Kameraet har innebygget blitz og fokus og benytter vanlig 135 mm film. Ønsker man å bruke det under tørrere forhold, kan den gjennomsiktige beskyttelsen i polykarbon tas av. I følge importøren skal kameraet kunne flyte. Vekt er 420 gram med to små batterier. Prisen vil ligge på ca 1700 kroner.
Norsk importør: Marin Foto Norge A/S i Bergen. Tlf.: 56 38 74 77. På Internett: www.ufoto.com

Elektronisk for mekanisk gass/gear


Volvo Penta har lansert en elektronisk gass/gearkontroll som passer til eldre motorer med vanlig mekaniske koblinger. Volvo Penta EC heter systemet som passer spesielt godt til båter der det er lang avstand fra styreposisjonen til motoren, og der det er koblinger både til førerhus og flybridge. Slike kan ofte være veldig tunge å håndtere fordi det både er lang avstand, og fordi det er to koblinger på samme wirestrekk.
De elektroniske koblingene skal være silkemyke å håndtere og passe til både dieselmotorer og bensinmotorer. Spesielt i trange farvann og ved tillegging i havner der man er avhengig av små, raske utslag på såvel gass som gear, er de elektroniske kontrollene en kjempefordel. Systemet er bygget opp slik at kontrollspakene gir elektroniske impulser til en kontrollboks som monteres nær motorene i motorrommet. Disse impulsene blir så overført til elektriske drivenheter som skyver/drar stenger som er koblet til gass/gearhendlene på motoren. Til sammen kan man ha tre forskjellige gass/gearposisjoner på samme system.
Ytterligere opplysninger: Volvo Penta Norden AB. tlf.: 66 81 85 00 eller https://195.163.131.146/

Tøff telefon tåler trøkk

Ericssons nyeste mobiltelefon er laget for å tåle vann, støv og støt. R 250s PRO er myntet på utendørsbrukere som håndverkere, båtfolk, bønder, skogsarbeidere og fiskere. Denne tøffingen er utviklet fordi de vanligste skadene på mobiltelefoner skyldes at de blir fuktige eller faller i bakken. Blir denne skitten, kan du bare spyle den ren og den tåler å bli sluppet i gulvet. Materialene som er brukt er fuktavstøtende og støtdempende som gore-tex, gummi og aluminium. Batteriet er dessuten sikret slik at om du mister telefonen i betongen, faller det ikke av.
En rekke praktiske funksjoner er lagt inn så som en høyttaler, en innebygget vibrator og en alarmknapp hvis noe skulle skje og du trenger hjelp. Ytre mål er 145 x 55 x 32 mm og vekten 270 gram. Fargene er orange og grønn.

Sann fart og kurs

DS ”Ferd” er et nytt instrument utviklet av DS Elektro i Harstad og skal i følge produsenten til en hver tid vise båtens sanne bevegelse over grunn av kurs og fart uavhengig av vær-og lysforhold. Upåvirket av strøm, vind og magnetiske forhold ombord skal instrumentet via satellittsignaler informere om sann fart og kurs på et vanntett display som måler 122 x 120 x 57 mm. Tallene for kursen er 20 mm høye og dimming av lyset på displayet skjer med et trykk på lysknappen.
Utstyret er bygget for å ta i mot signaler fra de fleste GPS-mottakere på markedet og kan overføre data til kartplotter o.l. DS ”Ferd” skal være enkelt å montere. Det er bygget inn i en plastkobling slik at bare fronten er synlig, og retningsstolpen som ligger under kompasset, viser fartøyets ferd. Det signaliserer gult ved riktig kurs, sving til babord med rødt lys og sving til styrbord med grønt lys. Båtens sanne fart vises i desimalknop fra 0,1 til 60 knop øverst til venstre på displayet med 15 mm høye tall.
DS ”Ferd” skal være det første i sitt slag på markedet.
Opplysninger: DS Elektro i Harstad. Tlf.: 77 06 62 88. Fax: 77 06 64 56.

Fester som


tåler en støyt


Disse festene blir brukt av den amerikanske marinen til å feste datautstyr o. l. De tåler en belastning på 540 kg hver. Låsene er laget av Lexan og festene kan enten skrus på, festes med epoksylim eller med "heavy duty" dobbeltklebede tape fra 3M. Festene får du i hvitt, grått og svart.
Opplysninger: FSI, tlf.: USA 001 8189946398.

Allsidig hydraulisk styring


Svenske Båtsystem lanserer nå en ny enkel og allsidig hydraulisk styring for autopiloter. Styringen kan monteres i praktisk talt alle båter og passer til alle autopiloter som finnes på det norske markedet.
Den hydrauliske sylinderen festes direkte på den kvadratiske foten, og har integrert elektrisk bypass. Hastighetsjusteringen kan reguleres fra den separate drivenheten som kan monteres der det måtte passe i båten. Standard leveres enheten med 120 cm. lange hydraulikkslanger, men andre lengder kan også leveres som spesialbestilling. Innbyggingsmålene er små, og enheten finnes for tre forskjellige båtstørrelser opp til henholdsvis 35 fot, 42 fot eller 60 fot, og både for 12 og 24 volts anlegg.
Ytterligere opplysninger: Båtsystem AB. Tlf 0046 31 69 03 80 eller www.batsystem.se

Spennende stoffer

International Coatings arbeider, i likhet med andre bunnstoffprodusenter, på spreng for å utvikle giftfrie bunnstoffer. De kaller sitt nyeste produkt Veridian revolusjonerende, på bakgrunn av at det i tillegg til å være helt giftfritt, har vært testet på Formula 1 båter med svært lovende fartsresultater. Det er et tokomponentsystem. Først brukes Tiecoat og når det er tørt, får skroget to strøk med Topcoat. Prisen er også ganske revolusjonerende. En 2,5 liters boks av begge typene koster kr. 4931. Så hvis man vil oppnå toppfart, lavere forbruk eller befinner seg på vann hvor det kreves giftfritt bunnstoff, er denne inngangsbilletten nesten 10 000 kroner.
Trilux er et nytt hardt kobberbasert stoff med teflon fra samme produsent som kan brukes på alle materialer, inklusive aluminium. Det skal være velegnet for vannlinjen, propellere og utenbordsmotorer. På kontinentet finnes det i en rekke farger, men i Norge kun i hvitt. 2,5 liter koster 1268 kroner.
Inrterspeed Ultra inneholder også teflon fra DuPont og skal være et effektivt og hardt stoff som egner seg spesielt for hurtiggående båter og båter som blir liggende tørt eller i søle når tidevannet er nede, forhold som stiller spesielle krav til bunnstoff. Det skal tåle sliping og polering gjennom en sesong.
Opplysninger: Watski-butikkene.

Sidepropellere i kompositt

Max Power sidepropeller som produseres i Frankrike, er faktisk eiet og drevet av nordmenn. Bedriften har 15 års erfaring med sidepropeller og lager både for baug og aktermontasje, elektriske og elektromekaniske baugpropeller. På vinterens båtmesser har bedriften lansert en sidepropell med kompositt undervannshus for båter mellom 23 og 43 fot. Bedriften hevder at undervannshuset er helt vedlikeholdsfritt. Det er murt en gang for alle før det lukkes hermetisk. Dermed slipper du oljereservoaret og bekymringen med å sørge for oljefylling. Undervannshuset veier også under halvparten av de ordinære bronse - undervannshusene.
Opplysninger: Progress Ingeniørfirma A.S., tlf.: 22 02 79 00. På Internett: www.max-power.com

Moro med muskler

Amerikanskproduserte oppblåsbare morosaker som aktiviserer muskler for små og store badeengler, finnes i ulike former og størrelser. Eller hva synes du om et flytende klatrefjell, trampoliner, vipper og en treningsmaskin som ligner mest på et skovlhjul? Dette ”hjulet” er det aller hotteste for den som vil ta i og trene alle muskelgrupper i hele kroppen. Den kan brukes på flatt vann og på elver og i stryk. Hydro Bronc heter det amerikanerne kaller en ”water walker”.
Aqua Mountain er et oppblåsbart PVC-fjell som kommer i ulike størrelser opp til 6,5 meters høyde. Fjellet festes med et anker i hvert hjørne. Når man er kommet til topps, er det bare på rutsje uti vannet på baksiden. Tre av fjellsidene innbyr til forskjellig vanskelighetsgrad av klatring. Trampolinene heter Aqua Jump og finnes i tre forskjellige størrelser fra 3 til 7 meter i diameter. Alle leveres med ankerfeste-og line. Alle som har prøvd seg på en trampoline, vet at det er topp mosjon og havner man på utsiden, blir det bare en ufarlig dukkert!
Opplysninger på Internett: www.ravesports.de

Nord West vokser

Svenske Nord West Yachts AB, som holder til midt i hjertet av svensk båtbyggerindustri på Orust, lanserer i mai sin nye 39 foter, Nord West 390. Båten lages i to versjoner, med og uten flybridge og med to forskjellige innrednigsalternativer. Byggenummer en lanseres med 2 x 260 hk Volvo Penta KAD 44 EDC og drev. Motoralternativet her er 2 x 420 hk Yanmar diesler med aksler.
39 foteren har samme konsept som Nord West 410 med stor sovelugar forut, dusj og toalett adskilt. Man kan velge om man vil ha stor dobbel gjestelugar midtskips på tvers eller to mindre lugarer på langs. Den kraftig V-formede bunnen i forskipet ender akter med en vinkel på 21°, noe som skal borge for stabil gange.
Båtbyggeriet har lenge arbeidet med sitt nye flaggskip, en 47 foter som skal lanseres i løpet av forsommeren, men båten har vokst til en 49 foter. Motoriseringen her vil bli 2 x 480 hk Volvo Penta TAMD 74 P EDC. Nord West kaster seg med denne båten virkelig ut i konkurranse med Storebro og de andre store importerte båtene fra kontinentet. Konseptet skal være tidløst og eksklusivt.
En annen nyhet fra båtbyggeriet er at de nå satser på skikkelig støpte leidere opp til flybridgen for alle modellene i steden for den mer utrygge og steile stigen.
Opplysninger: Robert Amundsen i Bodø. Tlf.: 94 89 10 05. På internett: www.nordwest.se

Varmtvann og pumper


Volvo Penta utvider stadig sitt QL-sortiment. QL, som står for Quality Line, er hovedsakelig ekstrautstyr til båter produsert av andre, men markedsført gjennom Volvo Penta.
En vannvarmer er innlemmet i utvalget. Varmeren kan enten benytte motorens kjølevannssystem til å varme opp ferskvann, eller man kan koble den til 220 volt landstrøm. En justerbar termostat stopper vannoppvarmingen ved ønsket temperatur, eller dersom vannet skulle nå kokepunktet. Vannvarmeren fåes i størrelser på 20, 40 og 60 liter. Tanken er laget i syrefast stål og isolasjonen rundt er i polyurethan som er ekstra tykk på toppen av tanken for å holde på varmen i vannet lengst mulig. Tanken kan forøvrig installeres enten liggende eller stående.
Også elektriske lensepumper finnes i sortimentet, og det er laget en spesiell pumpe for dusjrom. Alle pumpene kan monteres for å stå konstant under vann. De er effektive ved et lavt strømforbruk. SBP er typebetegnelsen på pumpene, hvilket står for Submersible Bilge Pumps. Den kraftigste leverer 130 liter vann pr. minutt, mens den minste klarer 30 liter pr. minutt. Pumpene kan kobles til enten elektroniske eller mekaniske nivåbrytere. I tillegg kan pumpene betjenes manuelt fra bryterpanelet på dashbordet.

Fiasko for R/S "Simrad"


Allerede under dåpen i Stavern i juli i fjor, fikk vi indikasjoner om at et eller annet var fryktelig galt med den nye redningsskøyta R/S "Simrad". En gjeng av de mest erfarne båtfolkene fra Drøbak Motorbåtforening hadde møtt skøyta på tur til Stavern, og hadde aldri vært borti maken til voldsom hekksjø - og det fra en skøyte som i utgangspunktet var spesialkonstruert for å gjøre høy fart under tjeneste i de trange farvannene i Indre Oslofjord.
Vekten på den nye vannjetdrevne skøyta skulle ha vært 12,5 tonn, men ble til slutt 24, kravet til toppfart var 35 knop, men RS "Simrad" klarte ikke mer en 27. Aksjonsradiusen skulle ha vært 300 nautiske mil, men ble 200. I et intervju med NTB, sier maritim sjef i Redningsselskapet at man ikke ville overta den nye båten, fordi nybygget hadde flere feil og mangler. Ikke engang Veritas - spesifikasjonene var oppfylt. Skipsbyggeren, Ulstein Forsyningstjeneste, gikk i tillegg konkurs etter byggingen, så fremtiden til RS "Simrad" er høyst usikker.

Sabb i beste velgående

Sabb Motor A/S i Bergen er av de to norske motorprodusentene som lever i beste velgående. Nå er det vel å merke bare den gode gamle 10 - hesters Sabb - dieselen som blir produsert helt fra bunnen av, men bedriften er importører av de engelske Lister - Petter dieslene og dieselmotorene fra italienske Iveco Aifo.
Sabb Motor A/S er i dag en av verdens ledende leverandører av livbåtmotorer. Men de selger også motorer til fritidsbåtflåten, Iveco Aifo kjenner vel de fleste, men Lister - Petters smådiesler ikke er fullt så kjente, men absolutt verdt å merke seg. Til fritidsbåtbruk leveres disse motorene i følgende størrelser: En to - sylindret på 20 - hester, en tre - sylindret 30 - hester, en fire - sylindret sugemotor på 40 hk og en tilsvarende turboladet motor på 55 hk. Sabb har betydelig ekspertise på vridbare propellanlegg, så de som vurderer en liten diesel, bør kanskje ta en telefon til Sabb Motor A.S., tlf: 55 34 88 01. På Internett: www.sabb.no

Tre - trinns

batterilader

Sleipner har lansert en ny tre - trinns batterilder for bruk på 12 - volts eller 24 - volts anlegg. Laderen er produsert i Norge og prisgunstig, 12 - volts versjonen koster kr 682,-. Ladingen kan overvåkes via en lysindikator som viser orange hvis det er hurtiglading med konstant strøm, 2,3 A (14,7volt), gul når det er "etterfyllingslading" når batteriet er ladet til 80 - 90 prosent av maks kapasitet og grønn når det er vedlikeholdslading med 13,8 volts ladespenning.
På vedlikeholdslading, kan laderen stå tilkoblet kontinuerlig uten at batteriet tar skade av det. Laderen kan demonteres enkelt fra festebraketter hvis du for eksempel skal lade bilbatteriet. Laderen har universal inngangsspenning fra 100 til 240 volt.
Opplysninger: Sleipner Motor, tlf.: 69 30 00 60.

From Russia with Mercury

Ikke det at dette har noe med James Bond-filmene å gjøre, og i hvert fall ikke James Bond-båten som er laget i England, men Strella er en russiskbygget daycruiser i aluminium som myndighetene der borte skal more seg med på elven Neva. Det er produsert en flåte av denne modellen, og alle skal motoriseres med en Mercury 250 EFI utenborder. Toppfarten skal ligge rundt 45 knop. Det påstås at dette er første gang russiske myndigheter har gått utenlands for å kjøpe påhengsmotorer.

Sunseeker vokser

Den engelske båtbyggeren Sunseeker vokser. En del av de 900 ansatte jobber nå ved et helt nytt og større verft, som skal gjøre det mulig for bedriften å møte et stadig voksende marked for superyachter. Sunseeker hadde ved årsskiftet solgt 25 stk. av sin 80 - foter, og fire av det nye flaggskipet, Manhattan 84.
I løpet av våren skal båten på bildet, en 105 - foter (32 meter) sjøsettes og en 125 foter er "på gang". Allerede nå kan verftet fortelle at det har meldt seg flere interesserte kjøpere til de nye modellene. Båten har plass til et mannskap på fire og ti gjester. Ved det nye verftet i Pool regner man med at båten kommer til å gjøre en toppfart på rundt 30 knop. Prisen? Tja, du kan ta en telefon til Sunseeker Norge A/S på telefon 67 11 38 66 hvis du er interessert.
På Internett: www.sunseeker.com

Kom til varm båt


Fjernbetjening av varmeapparater er ikke noe nytt, det har eksistert lenge i hytteverdenen. Nå kan du få det samme systemet til båten. Telestart heter systemet som består av en liten svart boks man monterer i båten og kobler til varmeren ombord.
Ved hjelp av en telefon, ringer du et 969-nummer som er tildelt telestarten. Da aktiviserer du varmeren. Ved hjelp av forskjellige tallkoder på telefonen din, kan du bestemme når varmeren skal starte, hvor lenge den skal gå (maks 3 timer), og du kan også stoppe varmeren hvis du ombestemmer deg senere. Starteren passer de fleste varmere på markedet, og har de ytre mål høyde: 70 mm, bredde: 90 mm og dybde 25 mm. Starteren går på både 12 volt og 24 volt. Veiledende utsalgspris er 3124 kroner.
Ytterligere opplysninger: Waeco Norge AS. Tlf. 33 42 84 50.

Også Tohatsu


Også Tohatsu kommer nå med direkteinnsprøyting i totaktsmotorer. Tohatsu kaller det TLDi (Tohatsu Low Emission Direct Injection) som i prisnippet er det samme som Mercury/Mariner benytter på sine OptiMax-motorer, direkteinnsprøyting av bensin samt komprimert luft som trykkes inn i sylinderne.
De to første modellene med dette systemet er en 50-hester og en 90-hester. Begge er 3-sylindrete motorer, 50-hesteren med sylindervolum på 697 ccm og 90-hesteren med 1.267 ccm. Motorene veier henholdsvis 83 kg. og 129 kg., og er således en god del lettere enn firetaktere i samme motorstørrelse. Tohatsu påstår at bensinforbruket og avgassutslippene skal være like lite som for firetaktere.

Rekordlavt

ulykkestall

29 personer omkom i fritidsbåtulykker i 1999 mot 50 i 1998. 23 av de omkomne i 1999 var menn over 25 år. Det var ingen kvinner blant de omkomne. Minst halvparten var alkoholpåvirket, og 20 av de omkomne var uten flyteutstyr. Halvparten av de forulykkede var alene i båten da ulykken inntraff, og flesteparten av ulykkene skjedde innaskjærs i godt vær. Ulykkene var relativt jevnt fordelt over hele landet, men en stor del (en av tre ulykker) skjedde i innsjøer og elver, melder Sjøvettkampanjen.

Vannjetpakke fra TwinDisc og Mercruiser


Twin Disc og Mercruiser har gått i kompaniskap om å lage en vannjetpakke både for dieselmotorer og bensinmotorer. Det er Mercruiser-dieslene i D-tronic serien, rekkesekseren på 4.2 liter og 7,3 liters V8-eren samt de konvensjonelle 3,6 og 4,2-literne som enten i singelutgave eller som dobbeltinstallasjon kobles til Twin Discs TDJ100 eller TDJ105 vannjetaggregatene. På bensinsiden er det motorer fra 270 hk til 415 hk. som kobles til de samme vannjetaggregatene pluss TDJ185.
Det er et prøveprosjekt i Australia som har vært så vellykket at Mercruiser og Twin Disc har bestemt seg for å lansere vannjetpakkene internasjonalt.

Kortere vest

Crewsaver har lansert en ny kortere vest for jollebrukeere og kajakkpadlere. Det er et flyteplagg med flyteevne 50N. Vesten har elastikk i skulderpartiene og åpnes i siden. En stor brystlomme i fronten er praktisk. Max heter modellen og den finnes i tre størrelser: Junior, S/M og M/L i rødt med blå detaljer.
Opplysninger: Crewsaver Skandinavia i Drammen. Tlf.: 32 26 55 80.

Generator og regulator


Vetus har -som så mange andre - innsett at det elektriske systemet ombord i båter er en Achilles-hæl. Motorprodusentene utstyrer båtmotorene med 50-60 ampéres generatorer (unntaket så langt er de nye VW-marinemotorene). Disse generatorene klarer ikke å lade opp en forholdsvis stor batteribank på den korte tiden motoren går. Vetus kommer derfor nå med en 90-amperes generator som under toppbelastning kan levere opp til 110 ampere ladestrøm. Denne, koblet sammen med Vetus' nye, intelligente laderegulator skal gi optimal batterilading i den tiden båtmotoren går. Vetus Optinator heter laderegulatoren.
Ytterligere opplysninger: Nord West Marine AS, tlf: 70 27 08 10 eller https://www.vetus.nl/nederlands/index.html

"Fingertipp - kontroll"

fra Volvo Penta

Volvo Penta lanserer nå elektroniske "fingertipp - kontroller" beregnet for å erstatte manuelle systemer , eller til "nybygg". .
Fordelene med elektroniske kontrollere er ifølge Volvo Penta at det kun skal legges strømførende kabler mellom motoren(e) og styreposisjonen(e). Dermed slipper man mye av den støyen som vanlige kabler overfører. For deg som er vant til manuelle enspaks gear/gass - kontroller, vil du fort merke at det elektroniske systemet er langt lettere å operere det elektroniske systemet omtrent ikke krever fysiske krefter. Systemet er svært eksakt, men krever tilvenning fordi man er vant til ganske stor friksjon i de manuelle systemene.
Systemet kan leveres både for bensin - og dieselmotorer, til båter med opptil tre styreposisjoner og til 12 eller 24 volts elektrisk anlegg.

Familiebåt

i hundre!

Med en toppfart på nær 100 km/t (55 knop), er denne 26 fots "familiebåten", Wellcraft 26 Excalibur, en av verdens raskeste standardproduserte båter. For å oppnå denne farten, er båten utstyrt med en Mercruiser 502 Magnum V - åtter. Den er godkjent for ti personer og har soveplass for to. Båten kan leveres med tolv motor/drevalternativer. Wellcraft har for tiden ingen importør i Norge.

Enda smartere kobling


For noen år siden skrev vi om det nye rørsystemet til Whale, et "gjør det selv" system med plastrør, vinkelstykker og koblinger i plast. Nå er neste generasjon av systemet lansert med spesialkoblinger som gjør at det er like enkelt å demontere systemet som å montere det. Når ønsket lengde av røret er kappet til, træs det inn i koblingen og sitter fast samtidig som det er helt tett. Angrer man seg eller ønsker å legge om systemet, er det bare å skyve på en grå ring på koblingen, så løsnes røret og man kan trekke det ut igjen.
Koblinger og slanger kan brukes så mange ganger man ønsker. For varmtvann anbefaler man maks 6 bars trykk ved 65° C, mens for kaldtvann oppgir man maks 12 bar ved 20°C. Forøvrig tåler systemet temperaturer ned til -40°C, men det bør allikevel frostsikres dersom det står vann i systemet.
Ytterligere opplysninger: Leif H. Strøm. Tlf: 22 19 77 00 eller https://www.whale-usa.com/

With til Viksund

With - båtene er i noen år blitt produsert av Skibsplast A.S., men nå er formene til 10 - , 12 - og 14 - foteren solgt til Viksund. Ved Skibsplast opplyses det at båtene skal produseres hos Viksund Asia. Der har en av sønnene til Erling Viksund, Jostein Viksund, etablert et båtbyggeri som til nå har bygget skjærgårdsjeeper fra 13 - , til 18 fot.