Leder Båtmagasinet 4 2025

Båtplassproblemet som ble borte
Langs hele kysten er det nå ledige båtplasser, viser en undersøkelse som Båtmagasinet har gjort.
I mange år har vi fått høre om hvor vanskelig det er å få båtplass her i landet. Nå er det lange køer for å få båtplass, har vi i en årrekke lest i avisene om våren, men Båtmagasinets undersøkelse viser noe annet i år.
Langs hele kysten er det nå ledige båtplasser. Også i pressområdene i Indre Oslofjord er det hundrevis av ledige båtplasser, og foreninger og marinaer har i hele vår annonsert for å få fylt dem opp med betalende leietakere.
Ja, fortsatt finnes det eksempler på lange ventelister for å få båtplass, og da særlig hos båtforeninger i pressområdene med svært lave priser. Frognerkilen Båtforening av 1860 har for eksempel over ti års venteliste på båtplass, men her snakker vi om plasser ved Kongen Marina i Oslo Sentrum for bare noen tusenlapper.
Litt lenger ut i fjorden finnes det plenty med plasser for dem villig til å bla opp litt mer penger for en båtplass. Særlig for mindre båter er det nå mange ledige plasser, får vi opplyst.
Fortsatt er det lange ventelister for de rimeligste og mest lukrative båtplassene, men det finnes også en rekke tilgjengelige båtplasser langs hele kysten.»
Erik Roede er leder for Leangbukten Båtforening i Asker. Bare i denne bukta er det nå over 200 ledige plasser. – Båtplasser med tre-fire breddemeter får du nå kastet etter deg, sier daglig leder Erik Roede i Leangbukten Båtforening, som har 1250 båtplasser til utleie, og som nå averterer etter leietagere.
Asker kommune har pålagt foreningen en sosial profil, og Leangbukten Båtforening ligger i det lave prissjiktet med 10 800 kroner for en sommersesong med tremeters båtplass. Roede sier at markedet er todelt: Det er lang ventetid for plasser for større båter og mye ledig i størrelsen tre til fire breddemeter.
Ifølge Båtlivsundersøkelsen er det en million fritidsbåter her i landet, når rubb og rake og prammer og kajakker medregnes. Selv om nybåtsalget har vært svakt de siste årene, er det litt overraskende at såpass mange båtplasser nå er står tomme.
Roede tror en del mindre båter nå står på hengere og i hager, og at det kan forklare de ledige plassene. Henrik Mjelva i Bodø Båtforening sier til Båtmagasinet at dyrtid og dårlige parkeringsforhold gir ledige båtplasser også i nord. Flere foretrekker dessuten å leie plasser fra år til år heller enn å betale innskudd for fast plass.
Kolleger i redaksjonen påpeker det at utlendinger nå kjøper brukte båter i Norge, fordi bruktbåtprisene er lavere her enn i mange andre europeiske land. En del eldre båter skrotes selvsagt også, og det etableres nye båtplasser. Vi skrev nylig om et leilighetsprosjekt i Grimstad med 48 båtplasser, og på Nesodden lokker et nytt leilighetsprosjekt med 180 båtplasser i Spro. De senere årene er det bygget en rekke leilighetskomplekser med båtplasser langs kysten.
Fortsatt er det lange ventelister for de rimeligste og mest lukrative båtplassene, men det finnes også en rekke tilgjengelige båtplasser langs hele kysten, og da særlig for mindre båter, viser vår undersøkelse.