40 båter på grunn ved Drøbak
Jetéen ble bygd for å hindre fiender å komme seg inn Oslofjorden ved Drøbak. Den gjør fortsatt jobben sin, og hittil i år har 40 vennligsinnede seilere fått nærkontakt med det gamle forsvarsverket.
Store bildet: FOTO: Ingvar Johnsen (Redningsselskapet)
- I år har vi dratt av 40 lystbåter som har gått på grunn på jetéen mellom Oscarsborg og Hurumlandet, sier skipper og redningsmann Bjørn Næss på redningsskøyta RS Kjøpstad, som er stasjonert på Oscarsborg.
Lørdag middag gikk en ny båt på grunn midt på den kunstig bygde forsvarsmuren som går på tvers av dette Oslofjord-løpet. Den har to sikre gjennomganger – en merket med staker opp mot Follo-landet og en tydelig løp med faste merker tett opp mot Hurumlandet. Jetéen er merket på kartene, men det er ikke alltid like greit å se den på de elektroniske kartene.
Den lumske muren ble bygget i årene 1874-79. Jetéen - en undervannsmur fra Kaholmene, via Småskjær til Hurumlandet, tvang fiendtlige skip til å seile det østre løpet mellom Kaholmene og Drøbak. Muren er ca 1 500 meter lang og opptil 25 meter høy, øverst er den ca 4 meter bred. Muren består av store steinblokker som ble sprengt ut på Hurumlandet og fraktet ut med lekter.
- Bare under Færder-seilasen gikk syv seilere på muren i kampens hete, sier skipper Bjørn Næss på RS ”Kjøpstad”. Seileren som gikk på lørdag, ble trukket av grunn og hadde ikke fått alvorlige skader.
- Båten var leid av turister fra Sør-Afrika, og skipperen om bord kunne fortelle at de hadde lagt opp turen på kartplotteren før seilasen startet, men at de ikke hadde lagt merke til jetéen. Men han var altså i ”godt” selskap med 40 andre som har gjort samme tabben i sommer, sier Bjørn Næss.