Nr 11 2012

TEST: Bavaria Sport 29 - Tettpakket moro

Bavaria Sport 29 er pillen som kan kurere 3-fots syken. Den inneholder stort sett alt en liten familie kan begjære på sjøen. I tillegg er den nøkternt priset - og veldig smidig i en overfylt havn.

Publisert Sist oppdatert

PÅ TEST: AMUND RICH. LØKEN OG LARS KRISTIAN LARSEN

 

Kanskje er nøkternhet et av virkemidlene for å ri stormen av i et tregt båtmarked. For mens Europa blør, lanserer tyske Bavaria en oppgradert minstemann. Sport 29 er en direkte videreføring av Sport 28. Skrogene er helt identiske, men det har ellers skjedd en hel del med den nye versjonen.

Rasjonell produksjon er en hovedgrunn til at Bavaria kan holde prisene sine nede. Nå er det også her et stykke fra pris på standard båt til en velutstyrt utgave, men likevel er regnestykket interessant i forhold til konkurrenter som produserer både i Norge og Øst-Europa. Dette er en velutstyrt familiecruiser som koster litt i overkant av millionen.

   Den nye båten har fått ny grå skrogstripe som standard, oppgraderte puter i cockpit og endringer i interiørdesign. Den har også fått ny, lekker lyssetting, og et imponerende multimediaanlegg. Vi venter fortsatt på 2012-modellen med høyere vindskjerm. Den var lovet, men vår testbåt har den gamle skjermen som faktisk er 15 cm lavere enn den nye. Ikke bare vil en større vindskjerm gi et enda tøffere preg, den har først og fremst god nytte mot sjøsprut og vind.

 

Sjøegenskaper

Vår testbåt er utstyrt med Volvo Penta D4-300, en sprek og etter vår smak riktig motor til båten. Den skyter lett fart og går opp i plan så å si uten planingsterskel. Båten lystrer raskt både med trimming av drev og flaps. Vi målte toppfarten rett i underkant av 32 knop og fant oss til rette med en marsjfart på 25 knop, og fant da også økonomifarten med et forbruk på 38 liter i timen.

   Dette er et skrog som ikke lar seg provosere. Den oppfører seg mykt gjennom bølgene. Noen slag blir det ved uvøren kjøring, men aldri ubehagelig. Skjærer du litt feil inn i bølgene kan sjøspruten slå over, men vi tror dette lille fenomenet er totalt eliminert med en høyere vindskjerm.

Fremfor alt er 29-fotoren en morosom i sjøen, som lett lystrer og har sporty egenskaper til tross for sitt typiske familiekonsept.

 

Uteplassen

En godt utbygget uteplass er noe av det som særpreger alle Bavria-båtene i sportserien. Denne minste båten i familien har i prinsippet den samme layout som de større båtene, selv om alt er krympet. Her er en stor og sosial U-sofa på babord side akter og en liten bysse med vann på styrbord side, med plass både til kjøleskap og bluss. Båten har en bred og fin passasje til badeplattformen på begge sidene, på babord side med adkomst til dekk. På styrbord side er en planfri hovedinngang til båten.

   Også denne utgaven har en flott solseng over motorrommet akter. Ryggen til aktersofaen kan vendes, slik at liggelengden på solsengen utvides betraktelig. Det er for øvrig mer enn et motorrom under denne solsengen. Sengen kan enkelt løftes som et lokk. Under finner vi en gedigen oppbevaringsboks med plass til både barnevogner, griller, fendere og skipssekker. For en familie på tur vil dette rommet ha høy status. Når alt overflødig kan stuves bort, blir det trivelig å bo og leve i en 29-foter.

   Badeplattformen er nokså beskjeden. Den stikker bare en halv meter ut, men den er til gjengjeld solid og har gode gripekanter på motorromlokket. En badetrapp ligger integrert i eget rom i badeplattformen. Båten har også utvendig dusj på styrbord side akter.

   Båten har ingen egen passasjerstol i kjøreretningen. Passasjerene er henvist til salongen under overfart. Under vindskjermen på babord side ser vi to takluker til henholdsvis midtskips sovelugar og bysse. Vi ser opplagt den store effekten av disse to lukene, selv om de visuelt ikke er vakre.

   Bavaria Sport 29 leveres ikke med HT. Du må derfor finne deg i å ta kalesjen av og på. Nå er ikke dette nødvendigvis noe ork lenger. I denne båten kan du sette opp kalesjen litt slapt, slik at alle knapper og glidelåser lett faller på plass. Når alt er oppe, er det bare et enkelt grep som skal til for å skru det hele stramt og pent. Genialt.

 

Motorrom

Et trykk på instrumentpanelet, og dermed løftes boksen hydraulisk og gir adkomst til et imponerende motorrom. I testbåten er det montert en leider på styrbord side som fører deg trygt ned i rommet for daglig motorsjekk. Dette er et motorrom som servicemannen vil elske, med godt spillerom på alle sider. På babord side finner vi en adskilt kasse med to 105 Amp batterier, alt ryddig og skikkelig lagt opp.

 

Førerposisjonen

Det er ingenting å utsette på utsikten fra førerplassen i Bavaria Sport 29. Setet kan brukes i to høyder, som normal stol eller med forkanten brettet opp, slik at du får en høyere sittestilling. Det er enkelt å justere stolen for å oppnå maksimal kjørestilling. Båten har en enkel og god fotstøtte.

Instrumentpanel er tradisjonelt, men fint utnyttet. Kartplotteren, som i denne båten er en 8-toms Garmin 4008, er etter vår smak litt for flatt montert. Vi kunne tenke oss en litt skråere vinkel, slik at displayet blir noe mer lettlest ved sittende kjøring. Båten har tradisjonelle klokkeinstrumenter. De er fint plassert bak vindskjermen og er lette å lese for føreren.

   Båten har Volvo Pentas nye elektroniske gir og gass. EVC er Volvo pentas EVC - Electronic Vessel Control - er Volvo Pentas en felles elektronisk plattform, basert på den samme CAN-bussteknologien som i skip, fly og biler, og gir total integrasjon. Båten er av den grunn blant annet usttyr med nøkkelfri løsning.

   Vi har allerede påpekt vindskjermen. Vi må bare konstatere at den er slik den er i testbåten - for lav. Før lansering av Sport 29 var det lovet en ny 15 cm høyere skjerm, så vi fester vår lit til at den kommer.

   Vi savner en plass til å legge mobiltelefon, nøkler og andre småsaker, og vi savner et sted skipperen kan sette fra seg vannflasken og koppen. På babord side er det to koppholdere.

 

Under dekk

Straks BMW Group Designwork fikk ansvaret for å utvikle den nye sportserien, ble alle båtene i serien drektigere. Møter du en Bavaria Sport er det lett å se at dette er en båt med god plass under dekk. Dette gjelder i høyeste grad den nye 29-foteren. En bred skyvedør i pleksiglass åpner en lett og fin adkomst, via en trapp med et godt rekkverk, ned til fasilitetene under dekk.  Den generelle ståhøyden her nede er over 1.80 meter. Det betyr god arbeidshøyde i byssa på babord side og det betyr fin adkomst til midtlugaren som har dør på babord side og til toalettrommet på styrbord side.

 

Lugar midtskips

Den nye familiebåten fra Bavaria skal konkurrere med de typiske familiebåtene rundt 30 fot. Flere produsenter har valgt å gjeninnføre en stor akterkabin for å tilby mor, far og barn hver sin sone. Bavaria har valgt å løse behovet med en meget romslig lugar midtskips. Den kan lett fungere som mor og fars hovedlugar. Den er stor og bekvem i massevis. Det betyr imidlertid at man må re opp salongen til køye for barna. Mor og far, som gjerne sitter oppe litt lenger, er henvist til utesalongen. Nå er for øvrig vår erfaring at det er akkurat det som skjer. Vi er nysgjerrige av natur og trives best sosialt når vi har litt oversikt over hva som skjer rundt båten. Kalesje eller ikke, det skal være skikkelig dårlig vær før vi trekker ned under dekk.

   Det er full ståhøyde i den første sonen i midtlugaren. En stor og god sofabenk gjør også av- og påkledning enkel. Selv om du må krype inni den brede køya, er det høyde nok til å gi en luftig følelse. Lugaren får lys fra et koøye og god luft fra en takluke.

 

Toalettrom

Den fine takhøyden under dekk kommer til sin rett på det gode toalettrommet, ikke minst når du skal ta deg en dusj. Båten er ikke stor nok til å ha et separat dusjhjørne, men dusjen er likevel hendig plassert rett på siden av døren. Et delikat toalettrom er praktisk innredet med hjørneplassert vask, og er ellers velutstyrt med skuffer og skap. All armatur er av solid og pen kvalitet. Toalettrommet har et koøye over vasken som kan åpnes. Vinduet er utstyrt med rullgardin, som  resten av båten.

 

Byssa

Båten er utstyr med en stor og god bysse med skikkelig benkeplass. Sport 29 har integrert kjøleskap og gassanlegg med to bluss. Byssa har masser av over- og underskap, så her er det lett å stuve bort kjeler og kar. Byssekummen er stor og god og er utstyrt med solid ettgreps armatur. Over byssa er det montert en takluke som effektiv slipper ut matos og lukt. Hele bysseseksjonen forsvinner litt bak trefasadene og det gir et ryddig helhetsinntrykk.

 

Salong under dekk

Hele miljøet under dekk er lyst og lekkert. Salongen foran er plassert på en 30 centimeters forhøyning og gir fin sitteplass til både familie og venner. Lyset slippes inn gjennom et koøye på hver side som kan åpnes, i tillegg til en solid takluke. Også i salongen er det rikelig med stuveplass, både i sofabenkene og i de tre overskapene på hver side. TV er montert i midten forut.

 Salongbordet kan senkes, og med pute på bordet er salongen forvandlet til en romslig køyeplass for to. Interiør og stoff er holdt i lyse varme toner og bidrar til en ekstra romfølelse.

 

Go´lyd fra stereoen

Vanligvis er stereoanleggene i båter vi tester høyst ordinære, med maks lydnivå som lett overdøves av motoren. Det er heller ikke ofte vi kommenterer denne type ekstrautstyr. Men i Bavaria Sport 29 er det vanskelig å la være. Du vil bli positivt overrasket når du skrur opp volumet på Fusion-anlegget. Stereoen er delt opp i to soner, og kan betjenes både fra salongen og fra styreposisjonen. Da kan du høre på musikk fra iPhone eller iPod via SonicHub-en, plassert under dekk. I utesalongen er det to kraftige høytalere pluss en subwoofer, som får selv den mest kresne hi-fi-entusiast til å glise. Kjøper du multimediapakken får du også med en 21-tommers TV. Vel verdt pengene, etter vår mening, og kanskje salgsutløsende når konkurrenten tilbyr go´lyden som ekstrautstyr.