Windys utfordrer
Ferretti 470 Flybridge blir Windy Chinooks hardeste utfordrer i kampen om å bli kåret til Årets Motorbåt i Europa i klassen fra 40 til 50 fot. Vi har tatt en nærmere kikk på konkurrenten.
Alle strekker vi oss etter noe. For Windy har Pershing alltid vært et forbilde. Nå skal de ut å konkurrere om juryens gunst mot en stallkamerat av Pershing. Ferrettigruppen eier nemlig også Pershing og Riva, og en rekke andre kjente prestisjemerker. Dette kan bli Davids kamp mot Goliat, men Windy har et sterkt navn i mange Europeiske land. Og juryen er sammensatt av medlemmer fra både Nord- og Sør Europa. Windy og Ferretti er ikke alenen om å kunne nå til tops i denne klassen, de får konkurranse fra sterke navn som Sealine, Absolute og Sessa.
Verdenspremiere i Genova
Ferretti hadde verdenspremeiere her i genova på sin nye 470 (47-foter). Dette er lillesøsteren til 510 (51-foteren) som kom i fjor. Ferretti ønsker, som alle sine konkurrenter, og nå kjøpere i de nye markedene østover. Araberlandene, Kina og Russland regnes nå som de nye markedene for denne båten.
Pop med tre sovekabiner
På lik linje med Windy tilbyr også Ferretti tre sovekabiner i en båt på under 50 fot. Mange har ment at dette ikke passer den pengesterke kjøpegruppen på 50 år og oppover som kun har ønsket to store sovekabiner. En til seg selv, og en til venner. Men i de nye markedene mener man altså at kjøperne tenker mer som oss nordmenn. Best mulig plass til flest mulig folk. Det lukter storfamilie lang vei. Båten er 14,65 lang og 4,34 bred.
Først med det siste
Ferretti liker å være først med det siste, og har vel lagt standarden for de moderne flybridgebåtene med sine lave og lange ”takterraser”. Dette gjør de selvfølgelig for å bedre kjøreøkonomien, men også for at båten skal bli mindre utsatt for vinden. Til og med kjørekonsollen er heisbar for at den skal bygge minst mulig i høyden. Nede er det også gitt stor plass på akterdekket om man ønsker en svalere dag på sjøen.
Genial bysse (kjøkkenkrok)
Innvendig er båten veldig lys. Her er alt holdt i lyse tresorter med møbler i lyst skinn. Det er tepper på gulvene i forbindelse med soveavdelingen. ”Kjøkkenet” ligger bak og ut mot akterdekket. Egentlig en ganske genial løsning hvis man tenker på at dette er en båt som primært er bygget for godværsdager. Da kan man servere begge veier, for å si det sånn. I dårlig vær kan båten lukkes helt med kraftige stål og glassdører mot akterdekket. Sovekabinene er forholdsvis store og med ståhøyde i den ene enden slik at man kan få kledd av seg uten og åle eller krype ut av klærne. Det er også gitt plass til to romslige bad.