Windy med diesel-elektriske motorer
Windy ser på mulighetene for å sette inn hybridmotorer i sine båter. Det som er bra for miljøet er bra for bussinesen, sier Direktør Knut Heiberg-Andersen.
Windy sjef Knut Heiberg-Andersen sier det har vært en kraftig miljømessig oppvåkning i bransjen, og at de ønsker å lede an i denne utviklingen. Nå er vi kvitt regnskogen om bord i båtene, og så er det nye motorløsninger som gir mindre forurensning vi må gå løs på, sier Heiberg-Andersen til Motorboat & Yachting (MBY)
Han nevner der blant annet løsninger med kombinasjonsdrift av diesel- og elektriske motorer, såkalte hybrider. Disse fungerer slik at mindre og mer miljøvennlige dieselmotorer sørger for strøm til elektromotorer som igjen sørger for fremdriften. Dette kan gi et stillere og langt renere båtliv.
Denne motoriseringen blir mer og mer vanlig innenfor internasjonal kommersiell skipsfart, og Båtliv kjenner til at Volvo Penta har satset tungt i dette markedet de siste månedene, blant annet med store leveranser til verft i Østen.
Heiberg-Andersen, sier videre til MBY at de også jobber tett med Volvo for å gjøre eksisterende dieselmotorer renere, men at også andre deler av produksjonen gjennomgår en miljømessig opprustning.
–Vi bruker vakumstøp som gir en langt renere og mer miljøvennlig produksjon, samtidig som vi får en mer presis støp og med mye mindre bruk av glassfiber. At vi lager lettere båter gjør det også enklere å se på mer miljøvennlige motorer, har Heiberg-Andersen uttalt i et tidligere intervju med Båtliv.