Windy 31 Zonda: Moderne retro i toppklasse
Windy 31 Zonda: Moderne retro i toppklasse
Windy 31 Zonda: Moderne retro i toppklasse
Windy 31 Zonda: Moderne retro i toppklasse
Windy 31 Zonda: Moderne retro i toppklasse
Windy 31 Zonda: Moderne retro i toppklasse
Windy 31 Zonda: Moderne retro i toppklasse
Windy 31 Zonda: Moderne retro i toppklasse
Windy 31 Zonda: Moderne retro i toppklasse
Windy 31 Zonda: Moderne retro i toppklasse
Windy 31 Zonda: Moderne retro i toppklasse
Windy 31 Zonda: Moderne retro i toppklasse
Windy 31 Zonda: Moderne retro i toppklasse
Windy 31 Zonda: Moderne retro i toppklasse
Windy 31 Zonda: Moderne retro i toppklasse
Windy 31 Zonda: Moderne retro i toppklasse
Windy 31 Zonda: Moderne retro i toppklasse
Windy 31 Zonda: Moderne retro i toppklasse
Windy 31 Zonda: Moderne retro i toppklasse
Windy 31 Zonda: Moderne retro i toppklasse
Windy 31 Zonda: Moderne retro i toppklasse

Windy 31 Zonda: Moderne retro i toppklasse

Windy 31 Zonda er årets tørreste båtnyhet. Sjeldent prøvekjører vi båter med et så velutviklet skrog som denne norske daycruiseren til drøyt to millioner.Se film!

Publisert Sist oppdatert

Se film!

Se bildespesial!

Allerede i sakte fart nedover Nidelva føles det som om vi har full kontroll. Dieselmotoren brummer akkurat passe under solsenga. Sola skinner, og vinden begynner å ruske litt. Allerede fra båten ble sjøsatt noen uker i forveien, har vi nærmest sett stjerner i øynene på Windys egne ansatte som har fått gleden av å teste båten før oss. Båten er en drøm å kjøre i lav hastighet. Her trenger man ikke å strekke hals for å se hva som skulle være av farer forut. Med effektiv bruk av trimflapsen blir planingsnivået nesten umerkelig. Vi ligger i åtte-ni knop, og båten går rett og fint i vannet, uten å dytte akterenden ned.

I toppklasse

Fra Nidelva kjører vi ut på sjøen, i frisk vind og fine bølger. Skroget kaster sjøen effektivt til siden, og etter at vi har kjørt inn i bølge etter bølge på høyde med båten, registrerer vi at vinduet nærmest er knusk tørt etter et kvarters kjøring. Om vi kjører i medsjø eller i motsjø, har ingen ting å si. Vi venter oss nærmest en overraskelse når vi kjører mot større bølger, men båten gir oss en god behandling, hver eneste gang. Med 370 dieselhestekrefter klarer vi en toppfart på 41,4 knop.

Perfekt cruising

Nå har vi testet båten i store hastigheter, men dette er en båt de aller fleste kommer til å ligge i cruisingfart med, og med et maksforbruk på 79 liter i timen blir det dyrt å holde toppfart. Vi finner god cruisingfart på cirka 20 knop, og her ligger båten virkelig behagelig Forbruket er da nede i rundt 25 liter i timen. Denne farten gir en god cruisingfølelse. Når vi kommer inn i mer smult farvann får vi nærmest følelsen av å kjøre en sportsbil på verdens breieste veibane. For dem som vil ha enda større assosiasjoner til sportsbilen Pagani Zonda, kan båten også leveres med bensinmotor, og da snakker vi om to V8-ere. Bensinalternativet vil gi båten et fartspotensial på rundt 55 knop.

Se film av Windy 31 Zonda (artikkelen fortsetter under filmen):

Er du ute etter en god daycruiser er det mange båter å velge mellom, til forskjellige priser. Går du ned et par fot er Nordkapp Vitesse 850 til nærmere 1,4 millioner et godt alternativ. Og når vi først er på denne størrelsen er også Nor-Dan 820W og Yamarin 80 DC gode båter, begge med en pris på rett i underkant av en million kroner. Eller du kan gå opp et par størrelser og se på Sarnico Spider på 44 fot til 5,5 millioner kroner.

Les hele prøvekjøringen i Båtliv nummer 6 2011 som nå er ute hos abonnementene og i løssalg fra 30. juni. Artikkelen kan lastes ned gratis av abonnementer og for 50 kroner for ikke-abonnementer.

Teknisk

Lengde: 9,60 meter

Bredde: 2,97 meter

Vekt: 4,2 tonn

Motor: Volvo Penta D6 370

CE-kategori: B

Pris: Fra i underkant av to millioner kroner med D6 370