Vårpusstips: Klargjøring av motoren
Vi har nå kommet til andre del av vårpussen. I dag tar vi motoren, både innenbords og utenbords.
Små påhengere under 30 hestekrefter kan du pleie selv. Større påhengsmotorer bør du levere til forhandleren eller et verksted for profesjonell konservering. Streng tatt skulle du gjort denne jobben i fjor høst, før vinteropplaget. Så nå haster det.
Utenbordsmotoren
1. Start med å kjøre motoren i ferskvann til den er blitt god og varm. Bruk spylemuffe eller sett undervannshuset i en stor bøtte ferskvann.
2. Gi deretter motoren litt smøreolje (med sprayflaske) gjennom luftfilteret mens motoren går. Gjerne til den stopper av seg selv. Det som er viktig med denne jobben er at veivlagrene får rikelig med olje mens motoren står lagret. Dette smører da samtidig også stemplene.
3. Stopp motoren og ta ut pluggene. Rens dem for sot.
4. Bytt gearoljen i undervannshuset. Hvis oljen er grå betyr det at det er vanninnblanding. Det er et tegn på at oljen må skiftes, og at undervannshuset bør trykktestes for å finne vannlekkasjen.
5. Bruk feit smørespray eller fast fett på bevegelige deler, Ikke bruk 5-56, WD-40 eller andre rustløsende oljer. Den renner bort og ettarlater metallet rent og klart til rusten.
6. Sjekk alle reimer, at de ikke er sprukne, har rifter eller er for slakke. Tørre reimer vil også lage en sjenerende lyd. På firtakterne er det viktig å sjekke registerreimen.
Innenbordsmotoren
1. Sjekk vannpumpeimpeller og lokk.
2. Kontroller og evt. stram kilereimen.
3. Kontroller alle slanger for sprekker.
4. Ettertrekk alle slangeklemmer.
5. Sjekk kjølevannsnivå og rens vannutskiller.
6. Skift oljefilter og smøreolje.
7. Skift brennstoffilter.
8. Kontroller giroljenivået.
9 Rens og spray alle ledningsforbindelser med «verktøy på boks».
10. Kontroller pakkboks og etterfyll med grease.
11. Smør alle betjeningshendler og ledd.
12. Åpne brennstoffkranen og sjøvannsinntakskranen.
13. Start og kjør motoren en stund.
14. Sjekk lading, og evt. for vann-,brennstoff- eller eksoslekkasjer.
15. Stans motoren og ettertrekk bolter og mutre.
Hekkaggregat må også sjekkes. Spesielt viktig er det å kontrollere gummibelgene. Offeranoder (på/ved aksling/hekkaggregat) må skiftes ut dersom de er mer enn halvveis tæret opp. Sørg for å ha nok reservedeler og relevante motorhåndbøker om bord.
Du finner nyttige artikler om vårpuss i vår artikkelarkiv her
Vi har nå sett på skroget og motoren. I morgen ser vi på den innvendige klargjøringen.
Har du gode råd for klargjøring av motor? Del dem med leserne i kommentarfeltet under: