Verdens første undervannsbil
Verdens første undervannsbil
Verdens første undervannsbil
Verdens første undervannsbil
Verdens første undervannsbil
Verdens første undervannsbil
Verdens første undervannsbil
Verdens første undervannsbil
Verdens første undervannsbil
Verdens første undervannsbil
Verdens første undervannsbil
Verdens første undervannsbil
Verdens første undervannsbil
Verdens første undervannsbil
Verdens første undervannsbil
Verdens første undervannsbil
Verdens første undervannsbil

Verdens første undervannsbil

Verdens første undervannsbil heter sQuba og kan dykke ned til ti meters dyp. Se bilder og film!

Publisert Sist oppdatert

» Se vår bildespesial av sQuba!

30 år etter James Bond-filmen «The spy who loved me» hvor vi kunne se Roger Moore demonstrere en Lotus Esprit som kunne kjøre under vann er den første undervannsbilen ferdig. SQuba kan heldigvis ikke skyte vann til luftraketter, og føreren sitter ikke tørt i den åpne sportsbilen – men så er heller ikke denne bilen et filmtriks!

Flere motorer

Militære kjøretøy er allerede designet for å kjøre både på vei og under vann, men de har begrenset kjørehastighet på land. Undervannsbilen er designet av James Bond-entusiasten Frank M. Rinderknecht som i 30 år har prøvd å realisere drømmen om en slik bil.

– Det har vært utfordrende å uvtikle en bil som skal tåle trykket og som kan manøvreres som en fisk under vann, sier Rinderknecht.

Bilen skal ifølge produsenten gi et behagelig dykk med gode manøvreringsmuligheter.

Farkosten har flere elektriske motorer, noe som er forståelig når føreren skal leke delfin med sportsbilen. Tre el-motorer er plassert bak – en for landveiskjøring og to for dykketuren. Under vann støttes de to motorene av to kraftfulle Seabob vannjetmotorer ved bilens frontparti. Disse to motorene styrer også om det skal tas vann inn eller ut for å kontrollere oppdriften.

Oppsiktsvekkende

Mange vil nok sperre øynene opp når denne bilen kommer kjørende ut i vannet. For å starte dykketuren åpnes døra slik at vannet slipper inn. Og tro ikke at det blir en tørr tur. I beste James Bond-stil kommer da dykkeventilen fram, som er koblet til den integrerte dykkerflaska. Produsenten har valgt å la sportsbilen være åpen i tilfelle det skulle oppstå en nødsituasjon som ville vært langt mer krevende med en lukket bil.

Skulle undervannsbilen få motorstop i dybden er den konstruert slik at  bilen automatisk stiger opp til overflaten igjen.