Tre drømmer du aldri får råd til
Vinner du i lotto har du neppe råd likevel. Bli med om bord i tre luksusyachter!
Selv om prisen omtales som gunstig på båtmessa er den uoverkommelig for de aller fleste. Skulle du vinne i lotto er driftsutgiftene så høye at vinnerpotten er borte på kort tid bare på vedlikehold. Bare å fylle tanken er dyrt. På Princess 98 som var messas største båt på Boot Düsseldorf koster det 165.000 kroner for full tank. Mannskap er også nøvdendig, for ikke å snakke om generell vedlikehold. Men uansett, det er lov å drømme. Vi har vært om bord i tre luksusyachter som ble stilt ut på Europas største innendørs båtmesse.
Princess 98
Messas største båt er alltid garantert masse oppmerksomhet på Boot Düsseldorf. Allerede da den ankom messa florerte bildene i medier rundt om i Europa. Minst 60 millioner kroner må du ut med for å kjøpe denne båten ny. De fleste betaler mer, for det er flust med ekstrautstyr
– For mange av eierne er byggeprosessen noe av det viktigste ved hele båtkjøpet. Innredningen designes etter kjøpers ønsker, forteller Stein Ulltveit-Moe, som forhandler Princess i Norge. Han forteller at de fleste båtene i denne størrelsen og oppover går til Middelhavet, Østen eller Russland.
Båten som var utstilt på Boot har innredning i glanslakkert valnøttre. Med hvite skinnmøbler og håndtak kledd i krokodilleskinn, skapes det et elegant og eksklusivt preg under dekk.
Les mer og se bildespesial av Princess 98
Wim van der Valk 90
90-foteren «The next episode» er nest største båt på Boot 2014. Den er bygget i nederland av Wim van der Valk. For første gang i superyachthallen bringes prisen uoppfordret på banen.
– Dette er en costum made yacht til prisen av en standard yacht. Prisen på «The next episode» er rundt 38 millioner kroner (4,5 millioner euro), sier markedssjefen som viser oss rundt på båten, Yoeri Bijker.
VIDEO: Bli med om bord i «The next episode»
Han forteller at eieren av denne yachten er er ungkar, og glad i musikk. Båtene fra det nederlandske verftet blir spesialbygget etter kundenes ønsker. Dette gjelder ikke bare innredningsløsninger og utstyr, men også skrogene kan skjæres til etter ønsker. Alle båtene ved verftet bygges i stål eller aluminium. Stort toppdekk med salong og utegrill hører selvsagt med. Badeplattformen kan heves og senkes hydraulisk, og åpne for jolle garasjen. På akterdekket står en kran for vannscootere. Her er det bare å kaste loss, og legge ut på langtur.
Vurderer du å bestille må du smøre deg med litt tålmodighet. Bijker forteller at det tar 18 måneder fra bestilling til levering av ferdig båt. Og verftet har fulle ordrebøker frem til slutten av 2015.
Les mer og se bildespesial av Wim van der Valk 90
Aziumut 80
Få er bedre på luksus enn italienerne, og på øverste dekk om bord i Azimut 80 kan du leve feriedrømmen i bekymringsløs eleganse. Herligheten kan bli din fra rundt 30 millioner kroner På øverste dekk kan du kose deg i spa-anlegget og titte på stjernene. Moderne eleganse og godt håndverk kjennetegner Azimut. Innredningen er i lyse farger (off-white) med mørke karmer og lister. Store vinduer gir et lyst og luftig preg i de fleste av båtens rom.
Rederlugaren midtskips er en stor suite med egen salong og bad med marmorfliser på gulvet (dørken). Båten har fire lugarer med dobbeltkøyer og bad. I tillegg kommer en mannskapslugar for skipper og matros akterut. Båter i denne størrelsen er nesten alltid bemannet med proff skipper, får vi høre. På akterdekket kan du kose deg i salongen med gode venner, mens mannskapet disker opp med noe godt fra grillen. Badeplattformen kan senkes hydraulisk.
Les mer og se bildespesial av Azimut 80