Sting med sting!
Sting med sting!
Sting med sting!
Sting med sting!
Sting med sting!
Sting med sting!
Sting med sting!
Sting med sting!
Sting med sting!

Sting med sting!

Norske billigbåter er ikke hverdagskost. Nyhetene Sting 570 og 650 daycruisere, har allerede tatt det norske markedet med storm. Gjøvik Båt og Motor solgte alene 12 båter på årets Sjøen for Alle.

Publisert Sist oppdatert

Dette skal være billigutgaven av prestisjemerket Nordkapp. Etter en dag på sjøen skjønte vi ikke helt hvorfor de var billigere.

Fische Marine ønsket å tilpasse seg et marked i stor forandring, og kunder som etterspurte rimeligere båter. Resultatet  ble altså en serie på 7 båter fra 4,30 meter og opp til 6,50 meter. Nordkapps husdesigner Espen Thorup fikk oppdraget med å tegne de to største modellene.

Mest oppmerksomhet i markedet har nok de to største utgavene av daycruiserne fått. På Sjøen for Alle var enkelte av forhandlerene meget overrasket over hvor godt 570 og 650 modellene solgte. Båtene er produsert på Nordkapp sitt eget verft i Polen, og likheten er så absolutt til stede. På mange måter er dette ”folkevogn-utgaven” av prestisjemerket.

Erik Nygård driver Gjøvik Båt og Motor, og etter 10 dager på messe kunne han reise hjem til Mjøsa med 12 kontrakter i veska.

-Dette var langt mer enn det vi forventet, og sier vel noe om at krisetidene har gjort kundene mer prisbevisst enn tidligere, sier Nygård.

570 DC - med sting

Vi i Båtliv fulgte raskt opp signalene fra markedet og presenterer her en prøvekjøring av begge båtene. Vi hoppet om bord i prototypen allerede mandag etter at messen var over, og ble raskt frelst. Her har Fische og Nordkapp skapt en liten råtass med mye sjarm. Det vi raskt la merke til var at båten gikk pent i vannet – mykt og stille. Vi hadde fryktet en slagete båt hvor man hadde gått på akkord med skrogtykkelse og innerliner. Men her var det solid ved hele veien. Vi kjørte den tøft, og fikk den aldri til å slippe hekken.

Båten tok både sidesjøer og bølger rett forfra uten å gi fra seg annen lyd enn et lite dump. Sting 570 DC var veldig retningsstabil, en forholdsvis dyp v-bunn i Nordkapp-tradisjon sørget for det.

På vår testbåt stod det en 115 hk som ga den en maksfart på 34,7 knop med to voksne og full tank. Propellen var en standard 17` Viper stålpropell. Optimalisert ville den nok klart opp mot 36-37 knop. Behagelig marsjfart og økonomisk gange lå på 4300 omdreininger (maks 5500), da gjorde båten 26,7 knop, mer enn nok for familien på tur.

Mye komfort for pengene

Både 570 og 650 utgavene er eggeskallfarget. Det vil si at den ikke er helt hvit, men bryter mer over mot gulbeige. Faktisk veldig kledelig, og får båtene til å stå litt ut fra mengden. Setene er tilpasset fargen på båten. I de nye utgavene vurderer man en noe dypere fargetone.

Vi likte seteløsningen og de to bordene som kan slåes opp. Med fører og passasjerstol snudd, danner man en fin sittegruppe med god passasje mellom bordene der bak. Både førerstolen og passasjerstolen hadde topp komfort med bred og høy sidestøtte. Det var god sikt fremover, og veldig lite støy bak vindskjermen. Det var grei adkomst til fordekket via en innstøpt trapp.

    Kabinen er ikke stor, men i nødsfall kan man ligge to voksne. Kabinen er fin til barnas ettermiddagslur. Det er ikke noe sted til toalett, faktisk et av de største savnene om bord i denne båten, men akterbenken er såpass romslig at det kan være plass til en liten ”bæsj and carry” ned i denne.

Spesifikasjoner: Sting 570 DC

Lengde: 570cm

Bredde: 236 cm

Vekt: 700 kg

Motor: 75-115

Soveplasser: 2

Antall sitteplasser: 5

CE: C

Veiledende pris:

Med Evinrude 75 hk E-Tec    286.500 kr.

Med Evinrude 90 hk E-Tec   299.800 kr

Med Evinrude 115 hk E-Tec  318.800 kr 

Sting 650 utfordrer det meste

Mer ferskvare går det ikke an å hoppe om bord i. Sting 650 hadde ligget en time i sjøen når vi kom til Skjebergkilen for prøvekjøring. Mest spent var produsentene fra Nordkapp som stod på brygga, de hadde heller aldri vært om bord i båten på sjøen. Det fikk briste eller bære mente de. Var ikke båten god nok, skulle de nok stå for det, mente Hans Petter Slang som er daglig leder for Nordkapp Boats.

Men det skulle ikke ta mer enn et par nautiske så senket roen seg over mannskapet. Ned mot Sekken (fjordarmen mellom Norge og Sverige) i ganske ruskete vær.  Tre voksne karer med 100 liter bensin om bord, hadde det ganske så komfortabelt i motvinden. Båten oppførte seg eksemplarisk. Den gikk pent i bølgene uansett trim på motoren, men ved å sette nesa litt til vers vant vi mange knop fart uten at den ble nevneverdig skjelven. Vi merket raskt at den var rank, noe som gjorde at vi fordelte vekten om bord.

Samme fart som lillebror

Full pinne betydde 35.2 på GPS-måleren. Siden dette var første turen hadde man bare lånt en propell. Men, 19-tommeren fra Raker satt bra den. Vi merket godt det nye systemet med en ekstra eksosventil på 130 hk Evinrude E-tec maskinen. Her var det turbofølelse når man gir gass. Det tar litt tid før den våkner, så kommer den som en kule. Morsomt, dette har vi bare tidligere opplevd på turbo motorer eller motorer med kompressor.

Nye Sting 650 er ikke spesielt lett. Den veier 1150 kilo uten motor. Og det er vel her noe av nøkkelen til Stingbåtenes myke og trygge gange i sjø kommer til sin rett. Den flyr skjelden, men ligger stødig og skjærer sjøene slik en båt skal og bør. Noe risting opplevde vi dog fra skyveluka inn til sovekabinen. Når vi sjekket viste det seg at en av trinsene hadde løsnet fra sporet som holdt døra. Prototyp, kommer det kjapt fra Slang.

Tekniske data Sting 650 Weekendcruiser

Lengde: 650 cm

Bredde: 242 cm

Vekt: 1150 kg uten motor

Vekt motor:    177 kg

Drivstoff tank:  200 l

Ferskvann tank:  40 l

Pris m/130 hk:            433 500,- (standard)

Pris m/130 hk SE:      454 800,-(Teaklaminat, kartplotter og Radio/CD)

Se flere bilder og les fullstendig gjennomgang av disse pluss flere titals daycruisere i BÅTLIV nr. 4