Stevnemøte med djevelen
Når du flyr av gårde i 70 knop skal det ikke mye båterfaring til for å tro at nå, -nå går det til helvete ganske straks. Men ikke i Hydrolift S-24 Diablo Edition. Vi har teste Bård Ekers eget spesialbygde karbonleketøy.
Utrykket bakoversveis får en ny mening når du gir gass i Hydrolifts nye S-24 Diablo Edition. Det høres ut som oppløpet på Øvrevoll når de 500 hestene slippes løs. En enorm bassrumling går over i et stabilt drønn, og 50 knopstreken passeres i løpet av 12-15 sekunder.
Vi har kjørt mer akselerasjonsvillige båter enn dette, men ingen i denne størrelsen kan hittil sammenlignes med kjøreopplevelsen vi fikk denne gang. Her føler du at det er du som har kontrollen hele veien opp mot toppfart. Den lystrer hver liten forandring på rattet, og bare en touch på drevtilten, så legger den seg eller reiser den seg akkurat de få centimeterne som skal til for at skroget skjærer perfekt. Utrykket «sportsbil på sjøen» har vi jo brukt flere ganger i Båtliv. Nå gikk det plutselig opp for oss at det er først etter denne prøvekjøringen vi kjenner utrykkets egentlige mening og dybde.
Sjøen ga oss ingen store utfordringer denne dagen. Noen små hekkbølger var alt, men vi tror den tidligere sprinteuropamesteren Geir Moen på at disse båtene tåler mye sjø.
- Kunsten er å tørre og bruke kreftene og få båten til å fly oppe på bølgene og ikke bare gå rett igjennom dem, sier markedsansvarlig Moen i Hydrolift.
Vi har hørt de samme uttalelsene tidligere fra mannen som hadde ansvaret for lettbåtene til den amerikanske kystvakten. Han brukte utrykket «Power is everything» om det å kunne utnytte et godt skrog i mye sjø. For ordens skyld, så må vi nevne at dette er ikke den raskeste 24-foteren Eker har laget. C-versjonen som kommer med lukket dekk helt bak til konsollen, er klokket til 86 knop med en 526 hk race-motor.
Hydrlift S-24 Diablo er på ingen måte noen stor båt. Dette gjør at vi blir enda mer imponert over kjøreegenskapene. Diablo er bygget som en testutgave for Bård Ekere personlig. Og den som kjenner litt til Ekers kjørestil vet at det finnes bare to innstillinger på gassen, det er enten tomgang eller full åpning. Denne utgaven av det velprøvde 24-fots skroget er lakkert i en dyprød metallik, og man har vært veldig spent på hvordan denne lakken ville tåle tøff bruk. Bildene sier vel sitt om at denne båten har bestått prøven så langt.
Se film (teksten fortsetter under filmen):
Hydrolift har også opplevd krisen tett på produksjonslokalene det siste året. Mange har forlatt skuta, men de som har vært igjen har så visst ikke ligget på latsiden. I tillegg til Diablo, kom de også i vår med en egen S-24 Platinum versjon. Her er det gitt plass til mer utstyr og fargene går mer i grått og platina. Fabrikken garanterer deg samtidig at du blir bare en av fem i verden som får eie en slik båt. Produksjonen stopper etter fem båter. Denne utgaven leveres med Yanmars 300 hk dieselmotor, og klarer da en toppfart på 55 knop. Vi hadde også denne til prøvekjøring samtidig med Diablo. Vi klarte ikke helt å venne oss til å sitte å vente på at turbotrykket skulle slå inn, etter at vi hadde kjørt «sportsbilen» Diablo.
Skrogene på alle 24-foterne er meget lettplanende, og forbruksmålingene på Platinum er meget hyggelige lesing. På maks omdreininger bruker den ikke mer enn 1,12 liter per nautisk mil, eller 63 liter i timen. Det er mindre enn middels stor utenbordsmotor til sammenligning. Diabloen med den spesialbygde racemotoren vi kjørte bruker cirka 134 liter per time, og cirka 2,06 liter per nautisk mil. Vi bruker cirka her fordi målingen var gjort på en race-motor med noen færre hk enn i denne utgaven. Men i følge Moen skal det ikke skille noe særlig mellom disse motorene. Dette er likevel oppsiktsvekkende forbrukstall om du sammenligner med mange av de nye store utenbordsmotorene.
Fakta Hydrolift S-24:
Lengde: 7,70 m
Bredde: 2,10 m
Dybde: 0,70 m
Vekt: Fra1350 kg (avhengig av materialvalg)
Motor: Både Volkswagen diesel og Mercruiser bensin og diesel
V-bunn: 24 grader
Antall personer: 7
Hydrolift 24 kan leveres i to forskjellige byggematerialer: High tech forsterket glassfiber sandwich, eller i Karbon.