Kartplotter og instrumenter.
Splitter ny klassiker
Splitter ny klassiker
Splitter ny klassiker
Yanmar Turbodiesel 107 hk
Lekre linjer.
God plass tog utsikt til to- og firbente matroser.
Solvik 22 Shore Boat forfra.
Eieren er fornøyd med kebony-valget.
Solvik 22 i fart (produktbilde).
Splitter ny klassiker

Splitter ny klassiker

– Konkurransen om den største, dyreste og raskeste båten er avsluttet, sier Pål Vedner om den hvite glassfibersnekka Solvik 22 Shore Boat.

Publisert Sist oppdatert

VEKKER OPPSIKT: Solvik 22 Shore boat i Kragerø sist helg.

Båtliv har vært om bord i  Solvik 22 Shore Boat; en klassisk hvit skjønnhet med et skrog som på avstand ser ut som en kombinasjon av en klassisk seilbåt og en klassisk trebåt. Det viser seg at begge deler er feil. Båten har stor nok motor til å gjøre godt over tyve knop og er av glassfiber.

– Denne båten er resultatet av en ti år gammel drøm om å lage en moderne snekke, forklarer Vedner.  Blant inspirasjonskildene er de italienske og maltesiske «gozzo»-båtene, som er det nærmeste man kommer «snekke» på norsk.

25 knop med skroget i vannet

Mens Vedner er mannen med idéen, har Øystein Jaer stått for videreutviklingen og konstruksjonen.

– Jeg hadde grunnidéen, mens Jaer, som har erfaring med tegning av supplyskip for offshorebransjen, har viderutviklet idéen til den båten vi har i dag, forteller Vedner, som i sin tid kjøpte den aller første Goldfish'en på markedet.

At båtens skrog minner litt om seilbåt er heller ikke tilfeldig.

– Solvik 22 sitt skrog er inspirert av seilbåter. Båten har ingen planingsterksel, men løfter seg jevnt inntil den når maksfarten på rundt 25 knop. Dette på grunn av deltavingene i akterenden, som er en del av skroget. Båten har dessuten sitt laveste punkt i baugen.

Valgte kebony framfor teak

Vedner er også veldig fornøyd med kebonydekket i båten.

– Det blødde littegrann helt i begynnelsen, men vi er nå er vi kjempefornøyd. Det finnes ingen gode grunner til å fortsette med teak når man har kebony, fastslår Solvikboats-deleieren.

Hele den fremre delen av båten er for øyeblikket gjort om til et stort soldekk og tildekket med puter. Ved behov for mer gåplass forover i båten kan benkene i midten fjernes og stues bort. Og vips, så er båten forvandlet fra en finværsbåt for late soldager til en praktisk nyttebåt for tranport eller en fisketur i skjærgården.

Stor interesse

Eieren forteller at båten nylig hadde en større omtale i D2, noe som har ført til mange telefoner den siste uken.

– Siden båten og konseptet er helt nytt, har vi ikke rukket å selge noen ennå, men interessen har vært langt større enn forventet etter D2-oppslaget forrige uke.

Den nye Solvik 22 Shore Boat presenteres på hjemmesiden som «en moderne tolkning av klassiske fartøy fra forrige århundre, med lekre linjer, høy komfort og onnovative løsninger». Båten skreddersys for kunden i forhold til valg av farger, putematerialer, treverk, ekstrautstyr og motor.

Priser fra kr 550.000,-

Spesifikasjoner:

Loa 6,70

LWL: 6,40

Bredde: 2, 45

Dybde: 0,65

Vekt: 1150 kg

Kapasitet: 750kg / 10 personer

Marsjfart: 20 knop

Toppfart: ca 25 knop

 Motor: Yanmar JH 55-110 hk

Dieseltank: 110 ltr

VE- merking: C

Idé: Pål Vedner

Design: Øystein Jaer

Konstruksjon: Øystein Jaer

For kontaktinfo, gå til Solvikboats hjemmeside.