Sommerens hovedattraksjon i Norges eldste by
Skal du besøke Norges eldste by i sommer bør du få med deg byens hovedattraksjon, som er byggingen av Osebergskipet.
» Se bildespesial!
Det går framover med Osebergskipet som bygges i Tønsberg, på originalt vis. Kjølen er ferdig, akterstevnen er reist og båtbyggerne er i gang med bordgangene.
Kun håndkraft
Nå ser vi at det er et lite skip som bygges. Som originalen består kjølen av to deler, den ene om lag 16 meter lang, den andre rundt fem meter. Mellom skjøtene er det blitt brukt kardet ull fra spelsau og tjære. For å få det til å holde ble det boret hull med vikingbor, og gjennomgående, håndsmidde bolter er satt inn for å holde de to kjøldelene sammen og sørge for at ikke vann siver inn gjennom skjøten når båten er satt på vannet. Som resten av bordplankene er også kjølen hugget til kun ved bruk av håndkraft og økser. Eikestokkene den er laget av, ble hentet ved Jarlsberg hovedgård rett utenfor Tønsberg – omtrent der hvor vikingtidens kongsgård Sæheim har ligget.
Se film (artikkelen fortsetter under filmen):
Se den første filmen fra byggestart
Bruker hvalbarder
På båtbyggeplassen er det satt opp et eksemplar av en spant, som er festet til bordganger. Først når vi ser dette eksemplaret skjønner vi hva klampene som er på innsiden av bordgangene, er for noe. Disse får et hull, og skal igjen knyttes til spanten. På tidligere skip bygd i moderne tid er det gjort med tau. Her blir det gjort med hvalbarder (fra munnhulen til grønnlandshval), slik det ble gjort på originalen. Hvalbardene kan se ut nesten som moderne plast. Og som en fenderlist må også hvalbardene mykes opp i varmt vann før de kan formes. Det vil si knyttes til spanten og bordplanken.
– Holder dette, da?
– Det vet vi ikke ennå, men det var slik det ble gjort på Osebergskipet, sier Geir Røvik. Men det er fortsatt utfordringer. For tre har en tendens til å sprekke opp, i hvert fall når det blir tørt. Røvik viser på denne demonstrasjonsmodellen at det allerede har begynt å sprekke opp.
– Hvordan løste man dette i vikingtiden?
– Det vet vi ikke ennå, men en løsning vil være å olje det eller holde det fuktig, sier Røvik.
Hele artikkelen kan leses i Båtliv og Seilas nummer fem. Den kan også lastes ned gratis av abonnementer, eller for 50 kroner for ikke-abonnementer.
Artikkelen Bygger Osebergskipet på originalt vis i Seilas
Artikkelen Bygger Osebergskipet på originalt vis i Båtliv