Seilernes verden
Bildet er selvsagt helt malplassert på denne tiden av året – isen har for lengst sluppet taket i Hankøsundet. Men kongemonumentet som pryder innseilingen til Norges seilermetropol nummer én, har en helt spesiell symbolverdi for oss i SEILmagasinet – og også for hele seiler-Norge. Monumentet var det bærende elementet i den første logoen til regattaen Watski Skagerrak TwoStar i 2004; regattaen som satte i gang en stor shorthanded-bevegelse her i landet og som har fått flere tusen seilere til å delta i denne formen for regattaseiling. Nå har interessen spredt seg til både Sverige og Danmark.
SEILmagasinets motiv for engasjere seg i arrangementet, var tosidig. Vi ønsket å være tilstede i seiler-Norge – men vi ønsket også å bidra positivt til noe i seiler-Norge; skape engasjement og nyskapning, ikke bare beskrive og speile det som til enhver tid foregår.
Watski Skagerrak TwoStar endret seiler-Norge, regattaen representerte noe helt nytt og den traff utvilsomt en nerve hos seilerne.
Nå etterlyses det flere fornyelser av regatta-arrangementene. I begeistringens rus etter ski-VM i Oslo sendte Per Christian Bordal i Norges Seilforbund ut en brannfakkel. Han hadde overvært den spenningen, underholdningen og dramatikken som ski-VM anno 2011 hadde å by på.
– Men, sier han. – Det vi i seiler-Norge har å tilby, er et «ski-VM anno 1982». Han mener at seilsportens dårlige evne til å rekruttere og holde på nye aktører blant annet ligger begravd i altfor stivbente, konservative og ensartete arrangementer – og et altfor stort fokus på at toppen av en resultatliste er det eneste stedet hvor man kan oppleve lykke. Mens andre idretter – som ski-idretten – har utviklet seg og tilpasset seg den endrete virkeligheten og de nye mulighetene til dramatisering og formidling vi har fått, har seilsporten stått stille.
Vi er stolte av seilsportens lange historie, men denne stolte historien må ikke bli et hinder for tilpasning og utvikling. Watski Skagerrak TwoStar var noe nytt, nå er tiden moden for andre, nyskapende arrangementer. De er SEILmagasinet gjerne med på å utvikle.