Seilernes verden
– Når jeg sitter og rir og ser at baugen så vidt «toucher» vannflaten og forskipet smyger seg skarpt inn i bølgene; da vet jeg at det er fart og «go» i båten.
Uttalelsen kommer fra førstemann som sitter på rekka om bord i en Melges 24.
Fra rormannen akter kommer det:
– Jeg kjenner det på måten dekket jeg sitter på trykker mot baken når båten møter en bølge, og på måten kroppen min bikker frem og tilbake i lengderetningen når båten går i sjøen. Båten forteller meg at den angriper sjøene; at den vil fremover og videre. Når kroppen bikker annerledes og trykket i rompa er på en annen, litt ubeskrivelig måte, er det som om båten er blitt drevet over på defensiven av bølgene; det er som om den bare jatter med…
Å fortelle om en båts seilegenskaper er ikke enkelt. Det er ikke målbart med metermål, logg eller kompass. Det er noe du kjenner på kroppen, det handler om totalopplevelsen ved det å være om bord. Det handler om bevegelser og om komfort – og for mannskapets del kan seil-egenskapene oppleves helt forskjellig med to ulike rormenn. For det å tolke en båts seil-egenskaper handler også om rormannens referansegrunnlag og kunnskap; om rormannens rompe kort og godt.
Seilegenskapene handler også om hvordan roret og rormannen kommuniserer, om hva slags signaler rorbladet og rorsystemet sender inn i hånden til rormannen. Et sted i rormannens hjerne kobles disse signalene sammen med signalene fra rompa, fra opplevelsen av vinden mot kinnet og hvordan fart og krengning er i forhold til det igjen. Et blikk på windexen og lusene forteller samtidig om du står høyt eller lavt, og et blikk på loggen sier noe om farten. Loggen kan imidlertid lyve og være falskneren i dette spillet – tallene er sjelden riktige og de kan gi hjernen falske impulser og et falsk inntrykk.
Seilegenskaper er egentlig en sak mellom båten og deg som opplever dem, og det er slett ikke lett å formidle dette videre. Etter å ha seilt noen hundre båter opp igjennom årene, lærer man seg dog å gjenkjenne noen trekk som er karakteristiske for en båt, og vi velger å tro at vi i alle fall kan si noe om hva som er typisk ved seilegenskapene ved en båt vi prøver. Men det er ikke lett – og vi kan ta feil. Å seile på flatt vann og i høy sjø kan for eksempel gi to helt forskjellige opplevelser.