Seilernes verden

Publisert Sist oppdatert

Er det fullt? Er markedet mettet? Alle snakket om det under høstens Båter i sjøen-utstilling.

Bruktbåtmarkedet bugner over av seilbåter, men få båter blir omsatt. Salget av nye seilbåter er tungt.

– Det virker som om alle sitter på gjerdet, var det en som sa.

I motsetning til biler som forsvinner utslitte og rustne fra markedet etter 15–20 år, varer båter tilsynelatende evig. De forsvinner ikke; antallet båter bare øker og øker, og akkurat nå ser det ut til å være nok til alle. Alle som kunne tenke seg å eie en seilbåt, har en båt. Og selv om trefotssyken fortsatt har snev av virksomhet hos en del, får de ikke solgt den gamle båten – i alle fall ikke for den prisen de ønsker.

De brukte båtene som står i veien for salget av nye båter, forsvinner heller ikke til utlandet. Man kunne tro at andre land ville ha interesse av norske bruktbåter. Men til det er den norske kronen for sterk, og fordi Norge ikke er medlem av EU, må det betales moms på båter kjøpt i Norge og innført i et EU-land. Det gjør norske bruktbåter helt uinteressante utenfor Norges grenser. Å importere brukte seilbåter til Norge kan derimot være mer interessant – selv om det må betales moms når de passerer grensen.

Det bidrar heller ikke til omsetning av nye båter, og det hele går i stå.

Sett med grønne øyne er det uten tvil ressursvennlig at man bruker det man har, men uten tilstrekkelig tilførsel av nye seilbåter vil interessen for seiling gradvis dø. Slik er det i regattaseilingens verden: Den dagen det ikke lenger kommer nye båter inn i en klasse, har veien mot klassens endelikt begynt. Slik tror jeg også interessen for seiling reduseres dersom det hele blir stående i stampe. Det må fornyelse til.

Seilbåtbransjen og alle som er opptatt av seiling står overfor en felles utfordring: Skal markedet leve videre og interessen blomstre, må det rekrutteres flere seilere. Bransjen må skape båter med ny appell – les intervjuet med Bruno Belmont i denne utgaven. Seilforbund og seilforeninger må se på måten de rekrutterer nye seilere. Kanskje bør den ensidige satsingen på regattaseiling revurderes?

Undersøkelser har vist at båtblader er inspirator og informasjonskilde nr. én for dem som vil kjøpe båt. Vi er rede til både å inspirere og informere – om bransje og seilforeninger satser på oss. Vi må også ha næring for å leve.