Ryds premiereviser F588
GÖTEBORG (Båtliv): Etter at fjorårets suksess med Ryds F528 som ble kåret til European Powerboat of the Year i Europa, lanseres F588. Vi har sett på nykommeren under verdenspremieren.
Verdenslanseringen av den nye båten i Göteborg skjer bare uker etter at lillesøstrene ble kåret til European Powerboat of the Year. F588 er 74 centimeter lengre, og er den andre modellen i Ryds nye F-serie. Vi er på båtmessa i Göteborg, og på standen står walk around-modellen til Ryds F588. I Sverige, uten norsk HK-avgift, koster Ryds F528 WA 269.900 svenske kroner med en 90 hk Mercury Optimax. Produsenten slår også stort opp at denne båten er 100.000 kroner billigere enn om andre produsenter skulle kommet med tilsvarende båt. Dette forklares med produksjonsprosessen (vakumstøping), og at den nye Ryds-serien er 20 prosent lettere. I tillegg satser produsenten på bruk av moduler, slik at produksjonsprosessen både blir mer effektiv og billigere. Produsenten selv mener at produksjonstiden er senket med så mye som en tredjedel. For eksempel er lukene til stuveplassen akter, for fendere og dregg, de samme for alle båtene, både for F588 og F528.
Båten tåler motor opp til 150 hestekrefter, og topphastigheten skal ifølge produsenten da bli 44 knop, med et forbruk på 0,68 liter per nautisk med en marsjfart på 21 knop.
Vi går om bord F528 WA som har sin premiere på båtmessa i Göteborg i disse dager. Badeplatform på begge sider av motoren, med gode trinn, gjør det lett å komme seg til fordekket. Men puta som er festet til luka som kan åpnes for å komme seg over aktersetet kan med fordel gjøres noe mindre, da den i premierebåten fungerer som fjæring som lukker før vi har kommet oss gjennom. Med konsollen i midten passer begrepet midtkonsoll-båt bedre enn walk around for denne svensken. Bak konsollen er det to justerbare seter. Det er også god plass til to voksne på akterbenken, og om noen vil føle vinden er det også et sete foran på konsollen. Under konsollen, som åpnes forfra, er det grei stuveplass. Her finner vi også brannslukningsapparatet, som med fordel kunne vært mer tilgjengelig.
Vi setter oss til rette på førerstolen, som her er på babord side av konsollen. Oversikten virker fin, men vi merker at konsollen blir smal. Gasskontrollen kommer over kneet til sidemann. Vi spør oss hvorfor 12-voltsuttaket er plassert så langt nede på konsollen. Den kunne med fordel blitt plassert nærmere den lille plassen som er egnet for mobiltelefoner. Der den står nå blir det mer strekking av ladekabel som blir slengende rundt. I 2013 kunne det også med fordel vært USB-uttak.
Båten har høyt fribord, noe som gjør den til en barnevennlig familiebåt. Vi ser under luker og ellers på båten at finishen er veldig god, noe som skyldes vakuumstøp.