Ryds og Viknes ble messas motorbåter
Ryds og Viknes ble messas motorbåter
Ryds og Viknes ble messas motorbåter
Ryds og Viknes ble messas motorbåter
Ryds og Viknes ble messas motorbåter

Ryds og Viknes ble messas motorbåter

Årets messebåter er kåret på Sjøen for alle. Vinneren for båter under 25 fot ble Ryds 528 Sport, og for båter større enn 25 fot ble Viknes 930. Her er juryens begrunnelser.

Publisert Sist oppdatert

Sjøen for alle:

Juryen har i år valgt å redusere antall kategorier til tre. Disse er messens motorbåt i klassen under 25 fot, fra 25 fot og oppover samt messens seilbåt. Juryen har bestått av Terje Haugen fra Vi Menn Båt, båtjournalist Pål Silberg, Axel Nissen-Lie i Seilas, redaktør Frode Pedersen i Båtliv og redaksjonssjef Atle Knutsen i Båtmagasinet.

– Juryen har satt fokus på innovasjon, driftsøkonomi og brukervennlighet. Når vi har foretatt våre vurderinger, har vi hatt fokus på at båten eller løsninger ved båten, bør representere en utvikling eller aller helst en nyvinning, sa prisutdeler Frode Pedersen i Båtliv under prisutdelingen som var på Sjøen for alle i Lillestrøm i går kveld.

– Videre har vi ønsket oppmuntre produsenter som har utviklet løsninger som optimaliserer båtens driftsøkonomi og miljøpåvirkning i produksjon og anvendelse. Og ikke minst har vi vektlagt produsentens bestrebelser på å tenke nytt i forhold til tekniske og praktiske løsninger som forenkler båtbruken og øker bruker- og eiergleden, fortsatte Pedersen.

Messens motorbåt under 25 fot

Det sto mellom Flipper 670 ST, XO 200S, Ryds 528 Sport, AMT 150R og Sting 530. Vinneren ble Ryds. Juryen trekker frem at Ryds 528 Sport er en imponerende båt med en rekke løsninger som vitner om målrettet produktutvikling. Den har sidemontert dobbelkonsoll med førerplassen i båtens senterlinje. Bevegelsesmuligheter om bord, komfortdetaljer som dockingstasjon for mobiltelefon, samt ikke minst dedikert og gigantisk stuveplass er blant løsningene som Ryds har integrert i denne modellen på en meget vellykket måte.

– Vinneren i denne kategorien har vist stor vilje til å fornye småbåtkonseptet på en oppsiktsvekkende måte. Til tross for at produsenten produserer under strenge krav til miljøpåvirkning, har man utviklet produksjonsteknikker som gjør det mulig å tilby sluttbruker en serie småbåter med høyt utstyrsnivå til en meget gunstig pris. For rundt 200.000 kroner får man en familievennlig, praktisk, trygg og komfortabel dagsturbåt i et friskt, moderne design, sa Frode Pedersen da han delte ut prisen i går kveld.

Messens motorbåt over 25 fot

For de større båtene sto det mellom Askeladden P80, Viknes 930, Delta 26 Open og Bella 9000 Hybrid. Vinneren ble Viknes 930. Juryen skriver i sin begrunnelse at Viknes 930 er et resultatet av god produktutvikling gjennom mange år. Siden den nye Viknes-familien ble introdusert med 880 i år 2000, har Viknes lansert en rekke modeller basert på det samme konseptet. Den norske tradisjonsbåten ligger til grunn, og slektskapet til sjarken er åpenbar. Med 930 har Viknes fullendt den vestlandske bakveggbåten med et stort akterdekk, en banebrytende kalesjeløsning og meget god interiørlayout.

– Bakveggbåten, eller Vestlandsbåten, er en nisje der vi i Norge stiller i første rekke. Vinneren har vist at det lønner seg å være trofast mot sitt eget konsept. Perfeksjonering og videreutvikling av allerede velfungerende løsninger blir da som regel belønnet med et slående godt resultat. Viknes har laget en båt som er særdeles godt tilpasset det norske skjærgårdsmiljøet og kystklimaet, og som ber om å få reise på langtur med en liten familie, sa Frode Pedersen under prisutdelingen.

Dette skriver juryen om de nominerte båtene under 25 fot

Flipper 670 HT

Helt siden Harry Ölander grunnla finske Flipper i 1966, har hardtop-båten vært selve ur-Flipperen. Etter flere år der Flipper har vært innom flere ulike designere, har Flipper tilbake ved røttene. Med Flipper 670 ST (sportstop) har Espen Thorup designet en innovativ hardtopbåt for nordiske farvann hvor konseptet er brakt inn i en ny æra. Funksjonalitet og forståelse av praktisk båtbruk har ligget til grunn for utviklingen, som blant annet har resultert i en meget praktisk hardtopløsning hvor taket kan skyves frem og båten konverteres til en daycruiser hvor ingen må sitte i skyggen. Flyten gjennom båten er vel ivaretatt med en stor luke i vindskjermen som gjør adkomsten til fordekk enkel. En elegant toalettløsning tillater også en viss form for privatliv.

XO 200S

Utviklingen av båter med aluminiums skrog og glassfiber dekk har skutt fart. I et segment hvor Silver tidligere var enerådende, ha både Yamarin og Drive Boats satset på store modellprogram. Finske XO gjør det samme, men i sin helt egne stil, signert designeren Zaccari Matilla. Deres ferskeste båt, nemlig XO 200 S, er en båt hvor kjørekomfort er høyt prioritert. Den tekniske byggekvaliteten og finishen er meget høy og raffinerte løsninger for den krevende brukeren er høyt prioritert. Fremfor alt leder XO an i en designtradisjon som får stadig sterke fotfeste.

AMT 150R

Småbåtprodusentens fokus på innstegsbåter og rimeligere modeller er en tydelig trend. I en hardt presset båtbransje blir fokuset på rekruttering stadig viktigere. Mens mange produsenter satset hardt på utvikling av båter i 40-fotsklassen for noen år siden, ser vi nå at småbåtsegmentet under 20 fot får nye, friske tilskudd. Ett av dem er AMT 150R. Her får man en robust 15 fots skjærgårdsjeep med 30-hester for under 140.000 kroner. Denne praktiske landstedbåten med god dørkplass, er meget komplett til tross for den lave prisen. Haifinne på fordekk, solide beslag, bensinkanne, fendere og dregg er på plass.

Sting 530

I samme klasse, om enn litt større, er Sting 530. Også dette en prisgunstig innstegsbåt, men med større fokus på komfort og detaljer, samt en 75-hester på hekken, blir den rundt 60.000 kroner dyrere enn AMT. Likevel er dette en meget prisgunstig båt. Den kompakte båten har en rekke praktiske detaljer, blant annet store stuverom i konsollen og en komfortabel og trygg aktersofa. Med Sting 530 Jeep er skjærgårdsjeep-konseptet ført et steg videre. Med et lite step i skroget og elegante design er dette en klar ungdomsfavoritt.

Ryds 528 Sport

Vi nevnte tidligere at XO leder an i en ny designretning. At svenske Ryds følger trenden er ikke vanskelig å se. De lanserer i år et imponerende konsept med tre ulike modeller basert på samme skrog hvor innredningsløsningene er modulbaserte. Det gir lavere produksjonskostnader og stor valgfrihet for båtbrukeren. Ryds 528 Sport er en imponerende båt med en rekke løsninger som vitner om målrettet produktutvikling. Den har sidemontert dobbelkonsoll med førerplassen i båtens senterlinje. Bevegelsesmuligheter om bord, komfortdetaljer som dockingstasjon for mobiltelefon, samt ikke minst dedikert og gigantisk stuveplass er blant løsningene som Ryds har integrert i denne modellen på en meget vellykket

Dette skriver juryen om de nominerte båtene over 25 fot

Viknes 930

Viknes 930 er et eksempel på resultatet av god produktutvikling gjennom mange år. Siden den nye Viknes-familien ble introdusert med 880 i år 2000, har Viknes lansert en rekke modeller basert på det samme konseptet. Den norske tradisjonsbåten ligger til grunn, og slektskapet til sjarken er åpenbar. Likevel er Viknes-båtene blitt blant Norges aller mest solgte familiebåter. Med 930 har Viknes fullendt den vestlandske bakveggbåten med et stort akterdekk, en banebrytende kalesjeløsning og meget god interiørlayout.

Askeladden P80 Weekend

I samme designtradisjon finner vi Askeladden P80 Weekend. De franske produsentene Jeanneau og Beneteau dominerte lenge segmentet “pesche promenade”-båter og vant markedsandeler så det sang i Nord-Norge og på Vestlandet med sine ekstremt prisgunstige, innelukkede båter med store akterdekk. De siste årene har Askeladden tatt opp konkurransen på hjemmebane, og det foreløpige flaggskipet er P80 Weekend med innenbordsmotor. Til en relativt gunstig pris får man her en praktisk bakveggbåt med køyeplass til 5-6 personer.

Delta 26 Open

Svenske Delta er mest kjent for sine aggressive styrhusbåter. Delta 26 Open, signert designeren Ted Mannerfelt, er den første åpne båten fra produsenten. Foruten et effektivt skrog, byr denne båten på nytenkning i forhold til dekkslayout. Her kombineres det beste fra walkaroundbåten med det beste fra daycruiseren. Dermed får man DC-båtens komfort og beboelighet og skjærgårdsjeepens praktiske dekk med enkel båthåndtering som resultat.

Bella 9000 Hybrid

Akterkabinbåten er på vei tilbake. Marex, Skilsø og finske Bella satser på konseptet som i lang tid har vært dominert av norske Scand 29. Bella 9000 Hybrid er en særdeles prisgunstig familiebåt med mange gode, praktiske løsninger. Her kombineres mye bokomfort på liten plass med walkaround-løsning, sidedør og stor takluke over uteplassen. Funksjoner og løsninger som man ellers forventer å finne i langt større båter er her integrert på en vellykket måte – uten for store kompromisser. I tillegg tilbys båten med en dieselelektrisk fremdriftsløsning som vitner om vilje til å prøve alternative og miljøvennlige løsninger.