Riva for Norge
John Olav Lefdal har vært pådriver for nye Riva ISEO, og første båt er solgt til Norge.
I båtfolks ører klinger Riva av eleganse, fart og kvalitet, omtrent som Ferrari for bilinteresserte. Nye Riva ISEO er med å skape et glimt av glamour på årets «Sjøen for alle»-utstilling.
Siste nyhet fra det italienske prestisjeverftet er Riva ISEO, en 27 fots daycruiser som gjør 42 knop med en Yanmar V8 som yter 320 hestekrefter. Båten veier 2,8 tonn. Under fordekket finnes et toalett og en kjøleboks, men båten er ikke beregnet for lengre turer med overnatting.
Båten har lakkert tredekk, elektrisk kalesje, hvite skinnseter og metallisk dashbord med runde klokker og iPad-docking. Finnishen skinner i lyset fra taklampene i utstillingshallen. Man kan speile seg i lakken. Lefdal sier at dette likevel er en bruksbåt som tåler tøff bruk, og er enkel å shine opp om man skulle være uheldig å få ripe i lakken.
Les også: Messas motorbåter
Tilhenger
Norske John Olav Lefdal har vært pådriver for den nye modellen, som koster fra 2,7 millioner kroner og oppover. Prisen på utstilt båt med tilhenger og kalesje ligger rundt 3,5 millioner kroner.
– Jeg fortalte Riva-ledelsen at vi måtte få en båt som kunne fraktes på tilhenger. En båt for skandinaviske forhold, og resultatet er blitt denne båten. Den er ufattelig leken, og spretter rett i plan når man gir gass, sier Lefdal.
Han forteller at første båt allerede er solgt – til Norge! Båten er byggenummer to. Den aller første har Riva-verftet beholdt i gave til seg selv. Riva feirer nemlig 170 års jubileum i år.
– Jeg har solgt Riva og Ferretti til nordmenn i 12 år nå, og har solgt til sammen ca 30 båter. De aller fleste båtene har jeg solgt til nordmenn som har båt i Middelhavet.