Propell til hybriddrevne båter

Propell til hybriddrevne båter

Tre års utvikling har resultert i en propell som er spesielt myntet på hybriddrevne båter.

Publisert Sist oppdatert

HOVEDBILDE: Ved hjelp av tester om bord i denne farkosten, er den nye propellen til Bruntons blitt utviklet.

Propellen heter Autoprop Eco*Star og skal, ifølge produsenten Bruntons, by på flere driftsøkonomiske fordeler – også når det gjelder dieseldrevne deplasementsbåter.

Bruntons Autoprop med sine selvjusterende propellblader er allerede godt innarbeidet på markedet, og modellen Eco*Star en utvikling av denne, og den nye propellen er et resultat av at Bruntons har deltatt i det EU-støttede Hymar-prosjektet. Dette prosjektets formål er å finne frem til miljøvennlig hybrid-teknologi for drift av båter.

Les også: Hallberg-Rassy hybrid  

Elektriske motorer har et konstant dreiemoment uansett turtall, og de selvjusterende bladene til den nye Eco*Star-propellen vil stille seg inn slik at båten oppnår en større hastighet ved bruk av mindre energi. Dette skal være propellens store fordel, men Bruntons mener propellen også er et godt valg for vanlig dieseldrevne deplasmentsbåter.

For seilere skal propellen ha den fordelen at den gjennom å rotere når båten seiler, vil lade båtens batterier.