Når italiensk og tysk design forenes
Når italiensk og tysk design forenes
Når italiensk og tysk design forenes
Når italiensk og tysk design forenes
Når italiensk og tysk design forenes
Når italiensk og tysk design forenes
Når italiensk og tysk design forenes
Når italiensk og tysk design forenes
Når italiensk og tysk design forenes
Når italiensk og tysk design forenes
Når italiensk og tysk design forenes

Når italiensk og tysk design forenes

Bavaria 420 Virtess med flybridge har gode løsninger, men mangler en siste hånd på verket. Bli med på vår prøvekjøring av verdensnyheten, og se film!

Publisert Sist oppdatert

>> Se bildespesial

>> Se film

Hadde vi kommet om bord i den nye båten fra Bavaria, med bind for øynene, ville vi aldri gjettet at det er nettopp… ja, en Bavaria. Det er ikke typisk Bavaria-stil som møter oss. Det minner kanskje mer om et italiensk båtmerke. Og det er ikke så rart. Bavaria har hentet designteamet fra Italia, og mye tilsier at Bavaria lykkes med sin nye stil, men med noe potensial for forbedringer. Lyst interiør og mer eller mindre minimalistiske løsninger gir et godt inntrykk. I salongen har Bavaria til og med fått på plass sin egen kaffemaskin, i stil med interiøret. Båten har flere snedige løsninger. For eksempel har kartbordet serveringsbrett som bare er å løfte av når kaffen eller måltidet skal serveres. Vi kan også nevne forlugaren som har fått eget sminkebord - med oljedempet lokk for å unngå slamring. Men det er andre gjenstander som lager noen ulyder i båten. Mens vi beveger oss rundt i båten føler vi oss litt ute av dato, når vi ikke klarer å åpne dusjkabinettet, som viser seg å være nesten like vanskelig å stenge av igjen. Løsningen oppleves som skranglete (se film), men dette har Bavaria lovet å utbedre. Båten har to moderne bad, begge med dusj.

Dansende persienner

Når vi prøvekjører båten er det noen persienner som henger for langt ned på begge sider for føreren, noe som gir dårligere oversikt til sidene. Disse persiennene lager også en god del lyd når vi kjører i litt sjø. Men også dette har Bavaria lovet å utbedre, ved blant annet å få løftet opp persiennene og bygge dem inn. I litt sjø må man være oppmerksom på at det er flere skarpe kanter rundt byssa, men dette blir utbedret både på denne båten og de kommende modellene, ifølge Bavaria. Når alt som skal utbedres er utbedret, noe vi har tro på blir gjort, har Bavaria her en moderne og flott flybridgebåt. Den har tre relativt store lugarer. Forlugaren med stor dobbelkøye og de to midtlugarene med to enkeltkøyer hver, til sammen seks køyeplasser.  Alle lugarene fremstår som lyse og trivelige, men spesielt forlugaren er lekker. Ved køyetid er det lett å stenge lyset ute i alle lugarene.

Se film (artikkelen fortsetter under filmen):

God uteplass

Uteplassen er verdt mye spalteplass for denne nykommeren, men vi skal fatte oss i korthet. Vi begynner på akterdekket, som har flyttbare møbler, på skinner. Her har produsenten frest spor i dekket for at bord og benker kan bevege seg rundt på trinser og hjul i hardplast. Dermed kan man enkelt velge de løsningene for sittegruppa som passer situasjonen. Ønskes åpent dekk skyves benkene til siden. Og det fungerer. Eller rettere sagt, alt går på skinner. Bavarias tekniske sjef har tidligere fortalt til Båtliv at de har brukt uttallige timer på å finne solide løsninger, og de er nå sikre på at denne løsningen holder over tid og at solide bremsene holder møblene på plass når forholdene er på sitt mer ugjestmilde.

Flybridgen

Akterdekket er vel uansett ikke stedet man kommer til å oppholde seg mest om man skal være ute. Båten har jo flybridge! En stor flybridge med god plass og ergonomi rundt føreren. Førerbenken har plass til et par personer, likeså benken på styrbord side. Akter for førerplassen er det en større sittegruppe på babord side og et gjennomtenkt pantry på styrbord side med vask, kjøleskap og grill. Sofabenkene er dype, og her sitter mannskapet godt. Båten bærer veldig preg av at den har hatt en italiensk designer.

Båtliv har også gjort farts og forbruksmålinger som vi presenterer i Båtliv i januar. Motorene om bord er to Volvo Penta D6 370, og topphastigheten vi målte denne seinhøstdagen var 32 knop. Når vi prøvekjører Bavaria-nyheten en høstdag i oktober, er det noe sjø, og som vi har vært inne på gir dette ulyder som den tyske produsenten har lovet å utbedre.

Hele testen med målinger av fart og forbruk kan leses i Båtliv nummer 1 som kommer ut i januar 2013.