Norsk og dødsrå
Norsk og dødsrå
Norsk og dødsrå
Norsk og dødsrå
Norsk og dødsrå
Norsk og dødsrå
Norsk og dødsrå
Norsk og dødsrå
Norsk og dødsrå
Norsk og dødsrå
Norsk og dødsrå
Norsk og dødsrå
Norsk og dødsrå
Norsk og dødsrå
Norsk og dødsrå
Norsk og dødsrå
Norsk og dødsrå
Norsk og dødsrå
Norsk og dødsrå
Norsk og dødsrå
Norsk og dødsrå
Norsk og dødsrå
Norsk og dødsrå
Norsk og dødsrå
Norsk og dødsrå
Norsk og dødsrå
Norsk og dødsrå
Norsk og dødsrå
Norsk og dødsrå
Norsk og dødsrå

Norsk og dødsrå

Superlett-båten til Kjell Inge Røkke er sjøsatt og prøvekjørt. Bli med om bord og se bilder og film av Windy Dubois SR52 Black Bird.

Publisert Sist oppdatert

Se vår bildespesial!

Västervik/Sverige: Aldri ville vi gjettet at dette er en Windy, der Dubois SR52 Black Bird ligger til brygga i idylliske Västervik i Sverige. Bare den første bokstaven i logoen vitner om at denne super-tenderen er en Windy, og den skal bort når eieren, som er Kjell Inge Røkke, tar over båten. Den skal være følgebåt for Røkkes 217 fot lange seilbåt som nærmer seg sjøsetting.

I varmen brenner det under fotbladene når vi tråkker på den svarte gelcoaten. Flere representanter fra Windys salgsavdelinger rundt i verden er til stede for å oppleve den nye båten som skiller seg ut fra alt vi kjenner fra Windy.  Den er bygd etter inspirasjon fra jagerflyet Black Bird.

Lang, men kort nok

52 fot er langt fra noen småbåt, men til tross for sin lengde på over 15 meter kreves det likevel ikke et «Røkke-sertifkat». Når vi går gjennom båten kan vi se en liten skjøt i fribordet på enden. Før den ble ettermontert ble båtens lengde fastsatt til akkurat i underkant av 50 fot.  Med badeplattformen er totallengden 52 fot.

Superlett-båten er bygd av Windy og konstruert av Ed Dubois. Til andre løsninger har Windy brukt sin egen husarkitekt Hans Jørgen Johnsen. Og ikke minst har Kjell Ingen Røkke hatt mye å si i utviklingen, og hans egne ønsker har for det meste er blitt oppfylt.

Overnatting for to

Båten har enkel overnatting for mannskapet på to. De to køyene i kabinen kan eventuelt slås sammen til en dobbelkøye. Det er jo ikke umulig at eieren selv vil bruke båten. Nedunder er det også et velutstyrt baderom med toalett, stort speil på døra, dusj og noe skapplass. Mellom kabinen og baderommet er det et aircondition-anlegg som kommer godt med Karibien.

Førerplassen er fullspekket, med det aller meste man kan drømme om av båtelektronikk. Båten er til og med utrustet med et GPS-system som gjør at båten holder seg på GPS-posisjonen med et eneste tastetrykk. De to plotterskjermene er Raymarines G-serie som har kart for hele verden på begge harddiskene som hører med. Foruten AIS-mottaker har den også AIS-sender (sender informasjon om båten til andre med AIS-mottaker). Selv om den ene skjermen fra Raymarine har alt av motorinformasjon er også alle instrumentene på plass analogt.

– Vi tar ingen sjanser, sier Hans Jørgen Johnsen til Båtliv (se hans gjennomgang av båten i filmen)

Se film (teksten fortsetter under filmen):

Gjennomtenkt

Knut Heiberg Andersen i Windy hever motorluka. Den er enorm og har fått mange kvadratmeter rød solseng på toppen. De tre motorene er IPS 600, hver av dem med en ytelse på litt over 400 hestekrefter. Sammen gir de god kontroll med joysticken som kan manøvrere båten i alle kompassretninger. Dette skal vissnok være verdens raskeste båt med IPS-installasjon, ifølge Volvo. Skulle motorene likevel svikte har 52-foteren fått en nedsenkbar baugtruster.

I motorrommet er også en liten påhenger på 3,5 hestekrefter. Den er til gummibåten som ligger under den andre sittebenken.

Ved baugen er ankeret, som ikke kan sees. Den om lag 80 kilo tunge installasjonen har en fjæring slik at man lett vipper hele installasjonen forover når ankeret skal brukes.

Dørken ser i første øyekast ut som teak, men er levert av Kebony og består av spesialbehandlet lønn som har de samme egenskapene som teak, og i tillegg både er hardere og tørker raskere.

LES: Vi har også prøvekjørt nyheten Windy 40 Maestro!

Rå på sjøen

Vi kaster loss og kjører ut. Det blåser lett, men Karl Audun Skretteberg fra Windy kan fortelle at det allerede ligger flere solbriller på bunn av Kalmarsund. Til tross for sine 52 fot går båten som en drøm. Den har ikke større V-bunn enn 20 grunner, av praktiske årsaker. IPS-installasjonen tillater ikke noe krappere vinkel. Til gjengjeld blir den krappere fram mot baugen. Automatisk trimplan hjelper til i svingene og gir den perfekte sving. En ferge lager noen hekkbølger og båten går elegant over. Nesten 50 knop gjør den, og vi glemmer nærmest at dette ikke er en småbåt når den leker seg gjennom svingene og over bølgene.

Prisen ut av fabrikk er 1,4 millioner euro (i overkant av 11 milloner kroner med en kurs på 7,94). I tillegg kommer avgifter, som moms og HK-avgift. 

Spesifikasjoner

Lengde: 16,10m

Bredde: 4,5m

Vekt: 12 tonn

Motorer: 3X435 hk Volvo Penta IPS 600

Drivstofftank: 2300 liter

Maks hastighet: 46 knop

Cruisingfart: 40 knop

I Båtliv nummer 7 kan du lese mer om Røkkes nye følgebåt.