DAG 1: HALDEN - RISØR. Første dag gikk med til å gjøre oss kjent med båten. Det skjedde en del ting med det tekniske utstyret om bord da vi kom ut i litt sjø mellom Torbjørnskjær og Færder. Vi tok en liten foto-stopp på Jomfruland.
DAG 2: RISØR - FARSUND. I tillegg til å filme kontinuerlig fra båten hadde vi planer om å intervjue mennesker vi møtte langs kysten. Etter Risør gikk vi gjennom Lyngør. Her møtte vi Siri Brodersen. Hun er kles- og veskedesigner med tilhold i farens ...
DAG 3: FARSUND - KVITSØYAxel Nissen-Lie var om bord på første etappe, og tok hånd om mye av den tekniske innkjøringen. Vi er begge seilbåtfolk i utgangspunktet, men ble glad i motorbåt likevel - særlig når vi skulle ta bilder, skrive og lage video ...
DAG 4: KVITSØY - BEKKJARVIK. Hele Sørlandet ble tilbakelagt på to dager. Herfra var det mange nye erfaringer. Kysten av Nord-Rogaland var en flott opplevelse, selv om det gikk fort.
DAG 5: BEKKJARVIK - BERGEN. Vi ankom Bergen under messen «Dra til sjøs». Vi ble godt mottatt av Askeladden, messe-arrangørene og bergenserne generelt. Her er det NRK som intervjuer vår ansvarlige redaktør, Ole Henrik Nissen-Lie.
DAG 6: BERGEN - HOLMEDAL. Alle vet at det ikke er størrelsen det kommer an på. «Holken» i den lille bygda Holmedal, er en av de minste barene vi har vært på. Ekspertisen og utvalget innen whisky må være blant de beste i Norge.
DAG 7: HOLMEDAL - FOSNAVÅG. Vi forlot Holmedal i strålende sol. «Alden» eller «Den Norske hest» skimtes i bakgrunnen. Meteorologene varslet kuling utpå dagen, så vi ville raskt forbi Stad.
DAG 8: FOSNAVÅG - ÅLESUND. Å ankomme Brusundet iÅlesund er som en åpenbaring. Etter å ha kjørt gjennom storslagne landskaper med spredt bebyggelse er det nesten surrealistisk å føle at man plutselig er midt i en storby. Ålesund er Nordens Venezia!
DAG 9: ÅLESUND - KRISTIANSUND. Bud uttales «Bu» og ikke «Bødd» som det uspennende amerikanske ølet. Vi fikk tips om at vi burde dra innom Bud. Vi angret ikke. Flere kom ned og hilste på oss på kaia fordi de hadde fulgt oss på Live-sendingen.
DAG 10: KRISTIANSUND - HITRA. Kristiansund er den nye oljehovedstaden. Dagen før kom vi uforvarende over «Ormen Lange» -anlegget mellom Ålesund og Kristiansund. En spøkelsesaktig opplevelse.
DAG 11: HITRA - TRONDHEIM. «Nidelven, stille og vakker du er.» De fleste byer har ansiktet vendt mot sjø, elv eller innsjø. Sånn er det med Trondheim også. Å komme sjøveien inn mot byen er en helt annen opplevelse enn via landeveien.
DAG 12: TRONDHEIM - LAUVSNES. Etter mannskapsbytte i Trondheim dro vi videre til Lauvsnes i Namdalen. Her møtte vi fotografguide Ole Martin Dahle, og fikk oppleve havørn på nært hold.
DAG 13: LAUVSNES - BRØNNØYSUND. Helgelandskysten er kjent som en fantastisk skjærgård for båtliv. Vi hadde strålende vær, og kunne nyte de fantastiske omgivelsene.
DAG 14: BRØNNØYSUND - SLENESET. Helgelandskysten videre nordover er særpreget, med et mylder av øyer. Påfallende mange av dem er bebygde. Vi fant en super havn ute i øyriket: Sleneset.
DAG 15: SLENESET - BODØ. Man venner seg til alt også til storslagen natur. På vei mot Bodø passerte vi innenfor Fugløya i skiftende vær. Respekten for kystens befolkning blir stor når man ser hvor eksponert deler av bebyggelsen ligger.
DAG 16: BODØ - HENNINGSVÆR. Vi rakk å krysse Vestfjorden mot Henningsvær før en kuling som var meldt. Skreien er kommet tilbake til Lofoten etter mange dårlige år. Vi møtte Sigrid Elvenes på kaia; du kan se video-intervju med henne på Havna.com.
DAG 17: HENNINGSVÆR - FINNSNES. Jørn fyller diesel i Svolvær. Det snør og regner om hverandre. Lofoten og Vesterålen ble en litt grå, men likevel mektig, opplevelse.
DAG 18: FINNSNES - TROMSØ. I Finnsnes startet dagen med et besøk hjemme hos Per Tore Fredriksen, sammen med Morten Dalene bestemte han seg for å bygge båt for første gang i 1991. - Jeg hadde vel knapt nok tatt i en høvel da vi leste et båtblad og ...
DAG 19: TROMSØ. Etterhvert som vi kom nordover i Troms, ble nettene merkbart lysere. Vi var litt tidlig ute for midnattssol, men det var likevel lyst og fint. Dette bildet gir et ganske riktig inntrykk av lysforholdene kl. 12 i Tromsø.
DAG 20: TROMSØ - SKJERVØY. Jørn har reist hjem og redaktør Frode har tatt plass ved roret. Vi legger kursen videre nordover. Her ligger snøen helt ned til vannet.
DAG 21: SKJERVØY - BERGSFJORD. Dag 21 ble første dag værfast. Utpå kvelden roet det seg såpass at vi forlot Skjervøy. Med stativ på taket tok vi bilder i 25 knop innover Sør Bergsfjord.
DAG 22: BERGSFJORD - HONNINGSVÅG. En begivenhetsrik dag. På Ingøy møter vi Monica og Andrine. Her bor det 27 mennesker, og Andrine er eneste elev på skolen. Vi runder Nordkapp med et speilblankt Barentshav mot nord og herlig havdønning.
DAG 23: HONNINGSVÅG - GAMVIK. Vi satte kursen mot Berlevåg sent på kvelden, men søkte ly i Gamvik. En rolig bris blåste fra sydvest, men jammen ble det sjø likevel. Utenfor Kinnarodden satte strømmen 3-4 knop imot, og sjøen ble utrivelig. Selv ...
DAG 24: GAMVIK - VARDØ. Gamvik ble et hyggelig bekjentskap. Her skulle det nedlagte fiskemottaket settes i drift igjen, og arbeidskraft var på vei fra Island. Vardø var mer spøkelsesaktig. Kanskje kommer optimismen igjen også her.
DAG 25: VARDØ - KIRKENES. Endelig fikk vi prøvd båten litt i motsjø. Det som skulle bli en sjarmøretappe i 25 knop, tok litt mer tid, 10-14. For å feire fremkomsten tok vi oss et bad. Planen var Barentshavet, men vi måtte liksom vente til vi var ...

Norge rundt på 25 dager

Båtliv har vært med Havna.com kysten rundt fra Halden til Kirkenes. Dette er den første av flere rapporter fra turen. Her erbilder fra noen høydepunkter.

Publisert Sist oppdatert

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

99,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER