Motorbåt med senkekjøl
Endelig en gladmelding fra Island. Denne luksusfiskeren bør du så absolutt kikke nærmere på.
–Hallo! Island kaller, har dere lyst til å skrive om båten vår, formelig roper en entusiastisk Sander Nieuwstad fra båtprodusenten Seigla i Akureyri. Han er rask med å presisere at han ikke tar betaling i islandske kroner. Det er bare norske som gjelder. De har allerede levert flere til norske fiskere og fritidsbåtentusiaster med hang til fiskelykke. Nå levere de en superbåt verdt 7,5 millioner til Korsund i Norge. Den er utstyrt med det produsenten kaller en Human Machine Interface (HMI). I klartekst betyr det en elektronisk styreenhet som tar seg av alle funksjoner både ute og inne på båten. Det betyr at en person kan klargjøre båt og utstyr for det fisket maskinen er programert til å sette i gang.
Mer enn ett Kinderegg
–Den er ganske spesiell og er garantert interessant for mange norske fritidsbåtbrukere, fortsetter han. Båttypen har nettopp vunnet prisen for beste nyvinning under Nor-Fishing messen i 2008.
–Ja vel! Hva er det som er så spesielt da?
–Den har senkekjøl, og så er den ganske billig.
Begge deler interessant for oss. For Seiglas speedsjarker har forent to skrogtyper i ett. Den kan være en stabil og saktegående fiskebåt i arbeid . Når farten økes heves kjølen automatisk inn i skroget. Båten får da helplanende egenskaper som gjør den til en skikkelig racerbåt med avansert fiskeutstyr. I tillegg står du helt fritt i hvilken type innredning du velger. Her kan du selv påvirke i mange forskjellige retninger. Alt fra standard fisker med enkle køyer i høyden og oljeovn, til mer luksuriøs innredning med dobbeltlugarer og påkostet bysse. Dette gir også muligheter til å påvirke prisen ganske formidabelt.
Meget avanserte bruksbåter
Alt om bord styres elektronisk. De bruker berørings-skjermer for å styre alt av navigasjon og utstyr om bord. Skal du driver notfiske trykker du på en knapp og elektronikken varsler de respektive redskapene om bord hva som nå skal skje. Senkekjølen, som er av stål og som dekker halvparten av den totale skroglengden, senkes eller heves da til det nivået som er riktig for bruksområdet der og da.
Seigla lager båter fra seks til 15 meter, men tar også spesialbygg. De sier selv de er eneste i speedsjarkbransjen som bygger med vakumstøp. Det vil si sterkere, lettere og raskere båter produsert på en mer miljøvennlig måte.
–Og prisen?
–Vanskelig å si akkurat, siden dette er individuelt bygde båter. Men sammenlignet med en Viknes 10.30, som har noen av de samme egenskapene, snakker vi vel om en pris på 2,1 millioner norske kroner. Men vi leverer også mindre og billigere båter. Hittil har vi også levert 23 seksmeters båter, sier Sander Nieuwstad.
–Den dyreste og mest avanserte kombibåten hittil, er en 15 meter båt til 7,5 millioner.
–Da snakker vi luksus hele veien, sier Nieuwstad