Polsk trippeldekker til 15 millioner
Har du 15 millioner og lyst på båt så bør du fortsette å lese dette. Har du drømmer om å eie en båt til 15 millioner, så kan du likevel fortsette å lese. Vi tar deg med på en gratis rundtur om bord i messas ferskeste storbåtnyhet, Galeon 640.
Det står at det kun er adgang om bord etter avtale. Har du muligheten bør du legge turen ut på brygge D på Båter i Sjøen å fikse deg en slik avtale. Der ligger messas heteste storbåtnyhet. Galeon 640 kommer så og si rett ut av støpeformen på Galeonverftet i Polen. Fische Marine som står for importen av disse båtene til Norge hadde flaks som klarte å få lurt inn et besøk til årets messe. Det ble nok ikke noe billig besøk, for her går det mellom 250 og 500 liter disesel i timen avhengig av farten du kjører i. To 1100 hk store MAN maskiner er like sulten som alle innbyggerne i stallene på Bjerke til sammen. Men har man vel lett tilgang på 15 millioner, ja så ha man vel noen kroner å bruke på drivstoff også. Forbruket avhenger av farten. Kjører du 25 knop så går det cirka 100 liter timen per motor. Gir du bånn pinne går det i nesten 40 knop, men da dirrer forbruksmålerne på et halvt tusen liter diesel per time. Det hjelper vel ikke så mye å si at det er på begge motorene til sammen. Men man trenger jo ikke å kjøre hele tiden. Denne båten er laget for nytelse til sjøs. Her det 4 dobbellugarer og tre bad. Mannskapet har egen boavdeling bakerst i båten. Om bord er det et eget kraftverk som produserer hele 22 kilowatt.
Få de siste båtnyhetene på e-post hver fredag. Meld deg på Båtlivs nyhetsbrev
Smakfull
Alt ved Galeon 640 er smakfult. Salongen oppe er holdt i lyse tekstiler i skarp kontrast mot sorte blanke glass og steinflater. Hele førerposisjonen minner mer om et Steiway flygel enn et tradisjonelt instrumentpanel. Under dekk er det så mye korridor at du nesten går deg bort. I forpiggen er det en stor dobbellugar med egent bad, i begge skutesidene midtskips er det også to dobbellugarer. Babord side med en mindre med køyeseng. På styrbrod side en stor dobbellugar med enkeltsenger.
Himmelsengen
Lenger akter, men fortsatt midtskips, finner vi rederlugaren. Himmel og hav for koserede. Midt i rommet en gedigen dobbelseng med stjernehimmel innfelt i taket.
I front av sengen et eget sminkebord med vippespeil og lys for spakling av ansikt. Orker du ikke å legge makeupen, kan du heller strekke deg på den kroppsformede chaisselongen.
Baderommene i denne båten er et kapittel for seg selv. Her snakker vi ikke lenger hyttebad, i avstemte brunfarger med mosaikkfliser på alle veggene minner dette mer om et tyrkisk Hamam.
SE FILM (Teksten fortsetter under filmen)
Fly me to the moon
Så var det flybridgen da. Jo da vi har jo sett noen store etter hvert, men det er utrolig hvor mye plass man klarer å få til på taket av en 64 fot stor båt. Kjøleskap er en selvfølge på takterrasen. En enorm solseng på cirka 10 kvadrat i front av førerposisjonen. Bakover en sittegruppe med plass til et helt harem av vakre og vellykkede.
Proletaravdelingen
Og som om ikke dette var nok ovasjoner på en gang, så fikk vi jaggu en omvisning i mannskapslugaren også. Her var det plass til to, med eget bad og ståhøyde for personer under 150 cm. Siden båten er døpt Gdansk, som alltid har hatt sterke proletære tilknytninger, var selvfølgelig døren inn til maskinrommet palssert mellom de to mannskapssengene. At denne døren var dobbelt så stor som luka de måtte krype ned i for på komme til lugaren sier vel sitt om rang og plass om bord.
Båtliv ønsker deg god tur rundt på bryggene hvor drømmene fortsatt er gratis.
Lengde: 19,96 m
Bredde: 5,25 m
Dybde: 1,06 m
Drivstofftank: 3500 liter
Vanntank: 1000 liter
Spillvannstank: 270 liter
Vekt: 34 tonn
Sovekabiner: 4 + en crewcabin
Bad: 3 + 1 crew
CE: B
Motorer: MAN 2xV 10 på 1100 hk hver seg