Ikke størst, men tøffest

Nylanserte XO 250 viser at tøffeste båten i familien ikke trenger å være den største.

Publisert Sist oppdatert

Vene 15 (Helsingfors) - Båtliv:

Det første som slo oss da vi hørte om XO 250 var at dette har vi sett før. Enda en ny bowrider, bygd på samme skrog som XO 240 Open, som for øvrig også er brukt til XO 240 RS som fikk styrehus. Men her har det også skjedd et kvalitetsløft og det aller meste er nytt over skroget. Og alt gir et mer solid inntryk. XO 250 er blant annet første båt i portofølgen som har fått gassdempede seter. Disse er selv utviklet av produsenten og blir standard. Foreløpig er det kun XO 250 som får disse stolene, men produsenten forteller at vi etter hvert også vil se dem på andre modeller.

Komfort

Vi setter oss i førerstolen på messa, og vi får virkelig lyst til å kjøre båt når vi kjenner fjæringen. Stolene har også god ergonomisk form. Men her skal man ikke bare sitte godt i stolene. Akterbenken har fått justerbar sidestøtte i rygghøyde om man bare er en eller to som bruker denne plassen. Akterbenken kan også vippes fram og den blir en solseng.

Båten gir et godt førsteinntrykk på messa i Helsingfors. Alt virker solid. Lukene er tunge, og holdes oppe  med gassdempere. Låsmekanismen er fjernt fra underdimensjonerte og bør tåle en god del juling. Hengslene er kraftige slik vi blant annet ser hos Boston Whaler. Finishen er også god. Førerplassen gir et solid inntrykk, og her kommer man ikke uheldig borti en bryter. Alle vippebryterne er beskyttet mot tilfeldig berøring. Foruten gassdempede stoler blir vi fortalt at også kalesje og Flexiteak er standard.

300 hester

Båten i Helsingfors er stilt ut i to fargealternativer, og det er white line og grey line. Da kan man velge mellom hvit eller grå innerliner med tilhørende farger. Skrogsiden leveres også som grå eller hvit.

Standarden er tilsynelatende høy, og da følger gjerne prisen etter. Før man har valgt motor koster den rett under 50.000 euro i Finland. I Norge er det Frydenbø Marine som er importør av XO, og vi vil derfor hovedsakelig se båtene med Evinrude på hekken, og da for de aller fleste trolig nye Evinrude G2, og velger man maks blir det med 300 hestekrefter.