Mer moderne fra Uttern
Forandring fryder, det er Utterns nye T62 og D62 to bevis på.
Uttern T62 er en bowrider, mens D62 er en daycruiser, begge bygd på samme skrog. Kjenner du til svenske Utterns design fra tidligere, vil du her se at båtene har fått en frisk pust av ny design. Også logoen har fått en liten facelift, med en liten dæsj rosafarge.
Produsenten forteller til Båtliv at de har lagt vekt på funksjonalitet og bra med stueplass. Innredningen er den samme på akterdekket, på T62 og D62. Her kan man velge å utnytte dørkplassen, og man får plass til mange på den u-formede akterbenken. Med et enkelt håndgrep settes bordet på plass.. Snur man førerstolen er det spiseplass for seks-sju personer. Solsenga skal også være med på de aller fleste nylanseringer, og de to nye modellene fra Uttern er ikke noe unntak. Senkes bordplaten legges puta over og man har en stor solseng.
Like bak, forskjellige foran
Disse to modellene har god tilgang på begge sider av motoren. Maksimal motorisering er 175 hestekrefter, mens minste anbefalte motor er 115 hestekrefter.
Det er først når vi beveger oss foran vi ser forskjellen på disse to båtene. I D62 kommer vi inn i et lite krypinn.
I T62 er det åpen fordekk, altså en bowrider. Med benker på alle sider blir det begrenset med beinplass, men det gir jo mange sitteplasser. Dessverre er ikke dørkplassen så stor at man noen stor glede av at det er så mange sitteplasser. Til gjengjeld gir denne løsningen rikelig med stueplass, under alle benkene. Riktignok kan du også bruke kabinen i daycruisermodellen som stueplass. Hva man velger avhenger av smak og behag.
Båtene selges også i spesial edition (SE). Da er det med stylet ratt, den oransje fargen, stor plotterskjerm og LED-lys.
Konkurransedyktige priser
De norske prisene var ikke klare ennå, da båtene ble avduket under båtmessen som holdes i disse dager i Gøteborg, men vi kan forvente en pris som starter på rundt 400.000 kroner. Uttern har tidligere klart å stille med konkurransedyktige priser, og selv med denne moderniseringen ser det ut til at den svenske båtprodusenten klarer å holde fornuftige priser, ikke minst ved siden av mektige konkurrenter som for eksempel Yamarin, Askeladden og Finnmaster, for å nevne noen. På det svenske markedet har også Quicksilver lansert rimelige modeller i tilsvarende størrelse.Quicksilver 675 Active ble for øvrig kåret til årets båt i Europa i sin klasse. Om de svenske båtene står tilbake for kvalitet gjenstår å se.
Spesifikasjoner
Lengde:6,15 meter
Bredde: 2,4 meter
Maks motor: 175 hk
Minimum motor: 115 hk
Bensintank: 160 liter
Vanntank: 40 liter
Antall personer: 7
Ce-godkjenning: C
Flere båt-og utstyrsnyheter finner du på www.batguiden.no - landets største båtmesse på internett.