Med båt til Mjøsas perler
Dagen startet med et skikkelig regnskyll over Eidsvoll. Grunnlovsbygda er vårt utgangspunkt for et av sommerens Båtliv-tokt. Nå skal vi bli bedre kjent med Norges største innlandshav.
Det er snart St.Hans fest i Totenvika. Båtfolket fyller etter hvert opp den store havna, og ankerdrammerne sitter smilende langs bryggene og venter på at kveldens trekkplaster, No Name, skal få det til å brenne under danseføttene.
Totenvika er historien om en fotballbane som ble til et av Mjøsregionens fineste camping-anlegg. Eller for å si det litt mer beskjedent. Det er på god vei til å bli det, og andregenerasjons driver, Kjetil Reinsby har ambisjoner på vegne av både båtfolket og campingturistene. Denne ambisjonen har på 25 år utviklet seg til å bli 200 båtplasser i en fint skjermet havn med nybygd molo til vern mot flom og vind på innlandshavet Mjøsa. Der har han og faren også bygget opp restauranten Viken ll, som ser ut som en landsatt lastebåt fra slutten av 1800 tallet. Navnet har de tatt fra en virkelig båt som gikk på Mjøsa frem til 1942. Restaurantbåten ble åpnet i 2005, og skal denne St. Hanskvelden huse 600 gjester. Menyen består i hovedsak av lokale råvarer, og den bakte poteten med bacon og rømme er da selvfølgelig, holdt vi på å si, levert av totningen Anders Lie. Det minst spennende lokale valget vi kunne gjøre, får vi beskjed om av Reinsby, som mente vi burde ta en av hovedrettene for å gjøre oss ordentlig kjent med den kortreiste maten. For oss var det bare litt tidlig for en middag. Men vi referer gjerne et par av rettene for å vise at det er stor bredde i mat og yrkesvalg på Toten. ”Kapteinsmædda”, som er grillet elgbiff med bakt potet, jegersaus og tyttebær. ”Tømmermannsburger”, som består av en Toten-produsert karbonade med grovt brød og potetbåter.
Familien Reinsby nøyer seg ikke med det som er gjort hittil. Ambisjonene er å bygge opp enkle beboelige naust og flere hytter. De ønsker å satse mer på båtturisme, og andre generasjons Reinsby har en drøm om at han kan få til ete eget kart over Mjøsa hvor alle de fineste stedene for båtfolket er merket av.
-På den måten kan vi kanskje trekke båtfolk fra hele Østlandet hit opp til Mjøsa. Det er jo ikke mer enn litt over en times kjøring fra Oslo og hit til Totenvika. Tar du båten med deg, kan vi garantere god service her i havna. Vi leier også ut rimelige plasser om noen ønsker å prøve båtlivet i Mjøsa for en sesong, sier Kjetil Reinsby.
I havna finner vi båtfolket som er i ferd med å fylle dansefoten med ankerdram. Jan Egil Båkind, Sissel Svela, Trond Martin Engeroen og Dag Bø trives veldig godt i Totenvika.
Vi bruker båten mye og har gjennomsnittlig 40 overnattingsdøgn i sesongen. Vi er an fast gjeng som treffes her, og i dag er vi tre båter pluss en bobil avhopper som skal ut å teste dansefoten, sier Jan Egil Båkind. Han eier en Marex 29 Sun Cruiser, og de to andre venneparene har Scand 29 Baltic. Dag Bø solgte i fjor båten for å prøve livet som bobileier. Et lett mobbeobjekt, som bedyrer at det er kun en prøveordning. Han har da tross alt eid båt i 17 år. Mjøsfolket sverger til norsk kvalitet, og det blir bekreftet av avhopperen som bare hadde godt å si om sin nysolgte Nidelv 28 Classic.
-Solgt på timen, sier noe om at noske kvalitetsbåter er ganske populære, sier Bø.
Vi skulle videre i vår jakt på Mjøsas perler. Lillehammer skulle egentlig bli endestasjonen. Vi valgte å snu på den avgjørelsen og heller dra rett til OL-byen i nord enden av Mjøsa. kanskje vi kunne få litt St. Hans stemning der. Så mye kan vi røpe fra besøket at ankomsten skjedde i et foferdelig regnvær og med stor fare for at fyrstikkene var blitt bløte tok vi inn på gjestehavnens nærmeste overnatting. Veikroa Bjørns kro og motell. Følg oss videre, dette ser ut til å bli dramatisk. Båtfolk på en veikro, huttetu!
Litt fakta om Mjøsa
Mjøsa er Norges største innsjø og knappe 11 mil lang. Den er 450 meter dyp, og et yndet sted for fritidsfiskere som kan fiske på hele 21 forskjellige fiskeslag. Mjøsørreten og lagesildfiske er det mest populære fiske, og de fleste havnene rundt Mjøsa er fulle av trollingbåter utstyrt for fiske med flere stenger i sjøen samtidig.
Det er mange båtforeninger, seilforeninger og organiserte båthavner rundt Mjøsa. I august 2006 ble det opprettet basestasjon for Maritim VHF på Bangsberget ved Brumunddal. Den gir kontakt med Tjøme Radio på kanal 16, kanal 70 og med arbeidskanal 21. Dette er den første basestasjon for maritim VHF i innlandet i Norge.