Månedens båt: Pershing 62

Hurtigbåten fra Stavanger forsvinner fort akterover, der vi prøvekjører Pershing 62 i Byfjorden utenfor Bergen. 3400 hestekrefter og Arnesondrev dytter oss uanstrengt opp i 49 knop. To sider i Båtliv 3-06.

Publisert Sist oppdatert

MÅNEDENS BÅT

Pershing 62

Norges råeste Hurtigbåten fra Stavanger forsvinner fort akterover, der vi prøvekjører Pershing 62 i Byfjorden utenfor Bergen. 3400 hestekrefter og Arnesondrev dytter oss uanstrengt opp i 49 knop. | TEKST OG FOTO: OLE HENRIK NISSEN-LIE |

U

nder soltaket er stemningen høy, men stemmebruken dempet, slik det sømmer seg i dannede omgivelser. De to V 12-motorene brummer diskret under dørken i cockpiten, mens propellen kaster halve fjorden i været bak båten. Lesere med motvilje mot store båter må ha oss unnskyldt. Dette er definitivt ikke en båt for hvermansen. Prislappen på Pershing 62 ligger rundt 20 millioner kroner. Innredningen er minimalistisk i rustfritt stål, hvitt skinn og lyst kirsebærtre. Importør John Olav Lefdal mener det er Norges råeste båt vi er ute og kjører en vakker vinterdag i Bergen. Han har stor tro på at den oppsiktsvekkende båten vil finne kjøpere her i landet. ­ Jeg regner med å selge et par-tre båter i året. Pershing 62 er perfekt for Vestlandet og Nord-Norge, sier han.

Sjøgående Pershing 62 er nemlig en usedvanlig kompakt og sjøgående båt. CE-klasse A forteller om en båt klassifisert for å krysse hav. Lefdal kjørte båten over Nordsjøen fra Helgoland til Mandal på seks timer i dagsgammel kulingsjø i februar i år. Turen videre til Bergen tok fem timer, med innlagt stopp i Haugesund. ­ Vi startet ut i storm fra Nederland. Du kan si vi har testet båten før vi selger den, men vi opplevde ingen større problemer, sier Lefdal. Han har tatt inn to båter for salg i år,

og regner med å kjøpe en selv neste år, men først skal han ta kystskippersertifikat. ­ Her har jeg Norges råeste båt, men har ikke lov å kjøre den, sier Lefdal, mens han kaster loss fra kaia, og skipper Vemun Nordvik drar forsiktig i spakene som kontrolle-

KOMPAKT: Linjene er nesten som på en daycruiser. Maksfart 50 knop.

Fra motorseiler til superyachter Pershing produseres i Italia av Ferretti Group, som også står bak kjente luksusbåter som Riva, Bertram, Apreamare, Itama, Mochicraft, CRN og Custom Line båter. Mange hevder at superyachter i dag er det nye internasjonale statussymbolet. Ferretti omsatte luksusbåter for over fem milliarder kroner i fjor. Siste år vokste omsetningen med 14 prosent. Eventyret startet med en beskjeden motorseiler i 1971. På 80-tallet startet Ferretti å bygge motorbåter opp mot 20 meter. I dag bygger Ferretti en rekke båter over 30 meter, og har en egen avdeling for å bygge båter på bestilling. Ifølge Ferretti finnes det nå over 6000 båtbyggere i verden som bygger fritidsbåter over 24 meter.

STARTEN: Ferretti motorseiler anno 1971.

I DAG: Pershing115 fra Ferretti anno 2006.

10

Båtliv : 3|2006


båt i farta rer over 3000 hestekrefter. Klar av land gir han gass. Straks slår turboene inn, og de to Arneson-drevene kaster kjølvannet i været, mens 35 tonn bykser framover.

Nær 500 liter i timen Vi passerer 20,30, 40 knop og på under et minutt viser kartplotteren 49 knop. Inne i dekksalongen er lydnivået dempet, og fartsfølelsen avmålt. Båten går som på skinner. Utsikten er fantastisk med

panorama 360 grader. Bare den behagelige temperaturen forteller oss at vi ikke står ute i friluft i nær 50 knop denne februardagen. ­ Det beste ved denne båten er at den er så solid og kompakt, sier skipper Nordvik, i det han legger den 35 tonn tunge Pershingen inn i en sving. I nesten 40 knop svinger den nesten rundt sin egen akse. Båten ligger klistret i vannet, og skjærer gjennom småsjøene som kniv i pudding.

Lefdal mener Pershing 62 egner seg for folk som driver med turisme eller fiskeoppdrett langs kysten. I så fall får de en fiskebåt med masterkabin med eget bad og kontor, en romslig forpigg med bad og dusj og en ditto akterkabin. Selvsagt finnes det også en mannskapslugar under cockpitdørken. Lurer du fortsatt på om du vil kjøpe båten? Den koster ca 20 millioner kroner, men husk at du må ha litt igjen i lommeboka til diesel. Pershing 62 brenner 480 liter diesel i timen på cruisingfart, som er i overkant av 40 knop. ­ Det er ingenting. Du kommer fra Bergen til Stavanger for 5000 kroner i drivstoff. Det er billigere enn å fly hvis du skal frakte flere mennesker, og du kommer fram på under tre timer, fastslår Lefdal entusiastisk.

I SENTRUM: Pershing 62 er en flytende luksusleilighet. Her fortøyd ved Zachariasbryggen i Bergen.

SÅ SPRUTEN STÅR: Arnesondrevene kaster halve fjorden i været bak båten.

TOMBA LA BOMBA: Pershing 62 svinger som en slalomkjører.

LAPPEN: - Pershing 62 er enkel å manøvrere, men du må ha kystskipperlappen, sier importør John Olav Lefdal. Båtliv : 3|2006 11