Livbåt gir sommerlengsel
Livbåt gir sommerlengsel
Livbåt gir sommerlengsel
Livbåt gir sommerlengsel
Livbåt gir sommerlengsel
Livbåt gir sommerlengsel
Livbåt gir sommerlengsel
Livbåt gir sommerlengsel
Livbåt gir sommerlengsel
Livbåt gir sommerlengsel
Livbåt gir sommerlengsel
Livbåt gir sommerlengsel
Livbåt gir sommerlengsel
Livbåt gir sommerlengsel
Livbåt gir sommerlengsel

Livbåt gir sommerlengsel

Skroget stammer fra en norsk livbåt, men deplacementsbåten Jan van Gent 10,35 har fått en helt annen rolle som appellerer til rolige sommerdager – og gir en følelse av å sitte til rors i en seilbåt. Se bildene.

Publisert Sist oppdatert

Navnet Jan van Gent er det nederlandske navnet på sjøfuglen havsul. Dette er en båt som skal være kompromissløst designet for kvalitetstid på sjøen, under sikre, komfortable og trivelige former. Skroget fra det som en gang var en norsk livbåt er blitt en linjeskjønn deplacementbåt.

Allerede populær

Dette er et uvanlig båtkonsept i Skandinavia, men nederlenderne, tyskerne, franskmennene, italienerne og spanjolene har sett konseptet som en ny trend.

– Jeg vil påstå at denne båten i det sentrale Europa er like populær som det vi her kaller Walk around-båter, sier Albert Gloek, som er importør for de nordiske landene. Han har vært importør for båttypen i to år, men har ennå ikke solgt noen til Norge. Produsenten bygger mellom 120 og 140 båter i året i tre forskjellige størrelser. Halvparten av dem er Jan van Gent 10,35, som er den største båten. Se de andre båtene på deres nettside.

Skiller seg ut

Gloek legger til at dette er en båt hvor man kan nyte sjølivet, koble av og ta det med ro. Han synes ikke det frister å stå og riste med sønderblåst frisyre. Men det står heller ikke på denne ti-meteren.

– Den klarer 20 knop. Om det er ønskelig å kjøre med wakeboard, er ikke det noe problem, forteller Gloek. Den leveres med alternativene Volvo D3 160-190 hk) og Yanmar 6 LP-STP (315 hk).

– Med denne båten henter vi det beste fra to verdener; kursstabilitet og drivstofforbruket fra en deplacemenstbåt, samtidig som den har fartsegenskapene som de større planende båtene. Men den koster. Prisen er 1,5 millioner svenske kroner.

Jan van Gent er blant båtene som i disse dager kan beskues for de som tar turen til båtmessa i Gøteborg.

Jan van Gent 10,35

Lengde: 10,35 meter

Bredde: 3,30 meter

Dyptgående: 0,75 meter

Drivstofftank: 220 liter

Motoralternativer:

Volvo Penta D2-75, 75 hk

Volvo Penta D3-110, 110 hk

Volvo Penta D3-130, 130 hk

Volvo Penta D3-160, 160 hk

Volvo Penta D3-190, 190 hk

Yanmar 6 cil. 315 hk