Jeanneau ser mot Norge
Den franske båtprodusenten Jeanneau sier Norge er blitt et av deres viktigste samarbeidsland, og lytter gjerne til norske kunder og forhandlere når de nå tar frem nye båtserier.
Jeanneau er sammen med Beneteau verdens største fritidsbåtprodusent. Vi har sett litt i krystallkulen deres sammen med salgsdirektør Martin Schemkes. Han innrømmer mer enn gjerne at Norge og Norden er blitt et av deres viktigste markeder, og at det norske kunder ønsker av forandringer og nye båttyper blir tatt på alvor av utviklingsteamet i Frankrike. Ikke minst serien av nye sportssjarker og cmuterbåter som Merry Fisher har en særstilling i Norge.
Spyr ut nye båter for vårt klima
-Derfor er vi nå også i ferd med å ta frem en helt ny og meget rimelig sportsjark eller comuterbåt om du vil. Den bygger videre på suksessmodellen Marlin 6 som vi har solgt masse av her oppe. Den nye modellen bygger på vårt nye 755 skrog, og vil derfor bli hetende Marlin 755, sier Schemkes.
De vil foreløpig ikke si noe om prisen, men ut fra det Båtliv erfarer kan prisen bli liggende rundt 350 000 med 115 hk motor.
I tillegg bygger de også en mer moderat bruksbåt på samme skroget som vil bli hetende Merry Fisher 755. Den vil ligne på sine forgjengere, men med ny innredning og mer komfort tilpasset flerbruk.
Vi har fått sett et par tegninger av båten, og mener dette blir noe av det tøffeste og rimeligste markedet har sett av denne type båt. Den ligner på Marlin 6 i stilen, men får et mye lengre styrhus. Det blir derfor bedre plass til sittegruppe bak i styrhuset, to seter i kjøreretningen, og en liten kabin foran. Det vil bli god plass ute både foran og bak for fiske eller hygge. Båtenb vil også egne seg som comuterbåt for de som trenger den i næring eller for rask transport i skjærgården.
Jeanneau ønsker ikke og gå ut med bilder av båten ennå, fordi båten ikke er satt i produksjon, og fortsatt på ide-stadiet hvor forandringer fortsatt kan komme. Schemkes lover å ha den klar til utstillingen i Paris. Det sier jo noe om hvor raskt franskmennene får frem sine nye modeller.
-Hvordan klarer dere dette tempoet?
-Vi bruker datakraft og roboter for alt det er verdt. I år har vi i tillegg utvidet kapasiteten på verftet vårt fra å kunne bygge 3500 båter i året til 7000 båter. Det gir oss mange hyggelige stordriftsfordeler. I tillegg er vi flinke til å bygge mange nye båttyper over samme, men velprøvde skrog, sier Schemkes.
Mer nordisk satsing
Også den nye NC serien er utviklet med tanke på det nordiske markedet. Hytte på sjøen er ikke et utrykk franskmennene selv bruker, de snakker mer om leilighet med sjøutsikt 380 grader rund baut. NC 9 og 11 er to modeller som skal fungere som eksklusive bobåter her opp i nord. Derfor var det ikke uten grunn at NC 9 faktisk fikk sin verdenspremiere under Båter i Sjøen i forrige uke.