I takt med det rolige båtlivet
Adagio, som betyr rolig i noteverdenen, bør være musikk for de som ønsker å nyte båtlivet. Se film og bildespesial fra båten som lanseres i Norge til sommeren.
Med Adagio er det ikke hastigheten som er avgjørende, men komforten om bord.
– Her kan man sitte rolig i 8-9 knop, med frokosten på bordet og kose seg underveis, i stedet for å sitte og holde seg fast i 30 knop hvor det hopper, banker og smeller, sier Sverre Larsen i Svela Marine nær Fredrikstad.
– I denne type båt begynner båtlivet i det man kommer om bord, om du ligger ved brygga eller tøffer sakte ut fjorden. Dette er et konsept vi har stor tro på, og vi satser derfor på et fransk firma som bygger disse båtene i Kina, fortsetter han.
Bedagelig liv
Larsen setter seg godt til rette i skipperstolen. Det er ikke noe tvil om at dette er en båt han gleder seg til å få til Norge.
– Båten har god komfort og alt du trenger for å nyte livet på sjøen under veis. Vi har stor tro på at stadig flere vil se båtlivet på den måten, sier han fra godstolen. På brua er det et enormt kartbord, noe vi har sett i andre trawlere som er på det norske markedet, som Royaler 42 som vi testet i sommer - og kartbordet kommer godt med. Men dette kartbordet er enda større. I tillegg er det mange bokser under kartbordet, perfekt for å stue bort nettopp kart og andre ting man gjerne trenger på brua.
Bra håndverk
Foruten føreren er det plass til seks-sju mennesker ved siden av, på babord side. Og noen få trappetrinn akterover er det en stor salong. Larsen trekke fram tredetjalene, som han mener er håndverk av første klasse.
– Bare se på disse skjøtene og avrundingene, her finnes det ikke en eneste liten glipe, sier han, og peker ned på dørken.
– Den er av laminat, laget av to tresorter, hvor natene også består av tre.
Se film (teksten fortsetter under filmen):
Mange størrelser
Adagio lager disse båtene i størreelsene fra 40 til 62 fot. Båten vi er om bord i er 51,5 fot, og Larsen håper på å få nettopp denne båten til Norge. Den er 75 centimeter over 15 meter, og derfor sertifikatpliktig. Men man får den også som 48-foter som er akkurat den samme båten, bortsett fra at det er spart inn på bekostning av litt bysseplass og aktersalong.
Av motorer kan man velge mellom Volvo, Yanmar, Cummins, eller hva det måtte være, valget er ditt om hva slags motorisering du ønsker å gi trawleren, sier Larsen. Båten bygges på et relativt lite verft.
– Dette gir kunden muligheten til å tilpasse båten med egne spesifikasjoner. Man er ikke her avhengig av å få et standardprodukt som er masseprodusert.
Prisen for 52-foteren er mellom fem og fem og en halv millioner kroner, avhengig av motorvalg.